Full forvirring rundt bompengeskissen

Det er full forvirring rundt Ernas bompengeskisse, både hos velgerne og politikerne.

Til tross for at regjeringen jubler for en felles løsning, kan det se ut som om full enighet var for godt til å være sant.

Fredag la statsminister Erna Solberg (H) frem den nye skissen for bompengeavtale, som ble godkjent av samtlige regjeringsparti.

Men det er ikke rart at vanlige folk er forvirret.

For når politikerne skal forklare hva bompengeavtalen mellom regjeringspartiene betyr i praksis, spriker de i alle rettinger.

– Et utrolig dårlig forslag

Listetopp Hallstein Bjercke for Venstre i Oslo mener avtalen er en gavepakke og en fenomenal mulighet for Oslo.

Listetopp Hallstein Bjercke for Venstre i Oslo.
Listetopp Hallstein Bjercke for Venstre i Oslo. Foto: NTB Scanpix

– Et beløp på 40-50 kroner per passering i rushtiden, vil ha den trafikkavvisning-effekten som vi trenger. Det er vi villige til å diskutere. Vi kan også se på om vi kan utvide tidspunktene for hva som regnes som rushtid, sier Bjercke.

Mens samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) mener derimot bompengene skal ned over hele linjen. Reduksjonen beregnes til omkring to kroner per passering.

Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp)
Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) Foto: NTB Scanpix

– Vi har sittet i flere måneder nå og forhandlet om en avtale for å få ned bompengetrykket. Og da syns jeg det høres ut som et utrolig dårlig forslag. Så det er ikke aktuelt for Frp, sier Dale.

Tiltak for barnefamilier

Mens regjeringspartiet Vestre vil doble bompengene i rushtiden, vil regjeringspartiet Frp kutte i bompengene. Og regjeringspartiet Høyre vil bare kutte på ettermiddagen.

Byrådslederkandidat Eirik Lae Solberg for Høyre i Oslo vil ikke redusere bompengene i rushtiden, men heller redusere på ettermiddag eller kveld. Partiet har foreslått at man bare betaler for en passering i en tre timers periode etter klokken 17.

Byrådslederkandidat Eirik Lae Solberg for Høyre i Oslo.
Byrådslederkandidat Eirik Lae Solberg for Høyre i Oslo. Foto: NTB Scanpix

– Men vi kommer til å støtte at vi får gjennomført en bompause på ettermiddagen, som vil gjøre det lettere for eksempel for barnefamiliene å få hverdagen til å gå opp uten at det blir for dyrt, sier Lae Solberg.

Inntektstapet for kommunen med denne ordningen er beregnet til mellom 200 og 300 millioner kroner.

Lae Solberg mener avtalen er en ren gavepakke til Oslo, som også innebærer 2,7 milliarder ekstra til investeringer i kollektivtrafikken.

Han kaller avtalen tydelig og klar og mener den er umulig å si nei til, dersom man er politiker i Oslo.

Spriker i alle retninger

Byrådsleder Raymond Johansen mener tvert imot at avtalen mellom regjeringspartiene, og regjeringspartienes tolkninger av avtalen, spriker i alle retninger.

Byrådsleder Raymond Johansen.
Byrådsleder Raymond Johansen. Foto: NTB Scanpix

– Vi vet ikke hva regjeringen mener. Og nå til uka skal vi lage budsjettet. Vi er nødt til å se hva dette faktisk er for noe, sier Johansen som ikke vil mene noe om hva avtalen betyr i praksis før han får et skriftlig utkast til konkret avtale mellom Oslo kommune og Samferdselsdepartementet.

Johansens kollega i Byrådet, Samferdselsbyråd Lan Marie Ngyen Berg, har tydeligvis ingen problemer med å skjønne hva avtalen innebærer. Hun sier tvert nei til avtalen allerede.

Samferdselsbyråd Lan Marie Ngyen Berg.
Samferdselsbyråd Lan Marie Ngyen Berg. Foto: NTB Scanpix

– Her har Frp fått det som de vil. Bompengene skal reduseres. Det vil vi uansett si absolutt nei til, uansett. Klimaproblemene må løses og det må skje raskt. Lavere bompenger vil gi økt biltrafikk i Oslo. Vi mener tvert imot at bompengene må økes, sier Berg.

– Vet ikke hva de er enige om

Om du fortsatt ikke har skjønt hva den nye bompengeavtalen mellom de fire regjeringspartiene betyr i praksis, prøver TV 2-kommentator Aslak Eriksrud å hjelpe deg litt på veien.

Han mener at regjeringen selv heller ikke har skjønt hva de er enige om.

– Detaljene er ikke på plass. Regjeringen skal ha sin egen budsjettkonferanse, som starter onsdag. Der skal de spikre detaljene. Men det som er klart er at regjeringen legger 900 millioner kroner neste år for å kutte i bompenger i distrikts-Norge. Og så legger de i tillegg en halv milliard på bordet for å kutte bompenger i byene, samt en milliard på toppen til kollektivsatsingen for å sukre det hele, sier Eriksrud.

Han sier videre at når det gjelder byvekstavtalene. så skal de reforhandles.

– Det er ikke slik at staten bare kan gå inn og endre disse avtalene. Dette er et tilbud fra staten til kommune- og fylkespolitikerne rundt om kring, så skal disse avtalene reforhandles til høsten og videre fremover, sier kommentatoren.

Han forstår at det ikke er enkelt for velgerne å skjønne dette.

– Det er ikke enkelt. For dette kommer også midt i en valgkamp. Da har man i tillegg alle partiene, som tilhører blokker for flertallsstyre i de ulike kommunene, som kun snakker for seg og sitt parti. Dette hører du at MDG i Oslo, som er med å styre sammen med AP i Oslo, sier at de slett ikke vil ha noe med denne avtalen å gjøre. Mens byrådslederen er mye mer usikker. På borgerlig side i Oslo har du Venstre som skal samarbeide med Høyre, Fremskrittspartiet og kanskje Bompengepartiet, som sier at de skal doble bompengene i rushtiden for dem som kjører til og fra jobb. Det er jo helt uaktuelt for Høyre og Frp, sier Eriksrud, som oppfordrer velgerne til å orientere seg litt selv og finne ut om de i prinsippet er for eller mot bompenger.

Trenger Rødt

Fremdeles forvirret om hva bompengeavtalen betyr? Her er enda et poeng:

Det rødgrønne byrådet i Oslo trenger i øyeblikket støtte fra partiet Rødt. Høyst sannsynlig vil de trenge denne støtten også etter valget. Men Rødt er imot bompenger.

De borgerlige partiene i hovedstaden vil etter all sannsynlighet ikke ha flertall etter valget uten støtte fra det nye partiet «Folkeaksjonen nei til mer bompenger».

Dette partiet vil ha bompengene helt bort over hele landet, særlig i de store byene.

Godt valg!

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook