Siv Jensen: – Bilistene har grunn til å være fornøyde

ENDELIG ENIGHET: Frp-leder Siv Jensen kommenterte bompengesaken hos TV 2 lørdag morgen. Foto: Petter Sørum-Johansen/TV 2
ENDELIG ENIGHET: Frp-leder Siv Jensen kommenterte bompengesaken hos TV 2 lørdag morgen. Foto: Petter Sørum-Johansen/TV 2
Frp-lederen sier hun er glad for at regjeringspartiene har fått på plass en avtale som reduserer bompenger.

– Fremskrittspartiet skulle gjerne sett enda større reduksjoner, sier Siv Jensen til Nyhetskanalen lørdag morgen.

– Det vi har sett de siste dagene, har vist hvilken kamp Frp fører hver eneste dag på vegne av landets bilister for å få bompengekostnadene ned, for å få skatter og avgifter ned. Det betyr med andre ord noe om vi har hånden på rattet eller ikke, sier Frp-lederen.

Endelig enige

Sent fredag kveld ble det klart at både Venstre, KrF og Frp støtter skissen som statsminister Erna Solberg la frem for å få slutt på bompenge-krangelen som har dominert nyhetsbildet den siste tiden.

– Jeg er glad for at vi har klart å få på plass en avtale som både reduserer bompenger i by og bygd og at vi i tillegg også bidrar til å bygge ut enda mer kollektivtrafikk. Det er jo alle for, men problemet er at ikke alle har vært for å redusere bompengekostnadene. Det har det nå blitt flertall for, sier Jensen.

– Venstreleder Trine Skei Grande sier det ikke var de som satte i gang denne prosessen. Det var vel dere, da?

– Det var det det norske folk som satte i gang. Det ble et opprør i befolkningen som jeg forstår veldig godt. Det spredde seg til en stor del av befolkningen, over 50 prosent av innbyggerne er misfornøyd med høye bompengeutgifter, sier Jensen.

Kan gå en kule varmt

Partienes store engasjement gjør at det av og til kan komme til en klinsj, som Jensen kaller det, slik det har vært i bompengesaken.

– Jeg har jo sett at Venstre har hatt litt behov for å lufte litt ut, og det må være helt greit. Jeg er glad for at de er med på en betydelig reduksjon i bompenger i by og bygd.

Hun mener politikere har én jobb, nemlig å lytte til innbyggerne.

– Og det har vi gjort. Vi har tatt den kampen, og jeg er veldig glad for at vi er enige om å redusere bompenger både i by og bygd samtidig som vi får en kritisk gjennomgang av kostnader og får stoppet veiprising. Så jeg mener alt i alt har bilistene grunn til å være fornøyd med dette, selv om Fremskrittspartiet gjerne skulle gjort mer.

Øker statens bidrag

I skissen som regjeringspartiene har blitt enige om, økes det statlige bidraget fra 50 til 66 prosent i bypakkene. Av økningen på 16 prosentpoeng skal åtte gå til å kutte bompenger, og åtte til kollektivutbygging.

Kommuner og fylkeskommuner skal betale en egenandel på 20 prosent til nye byvekstavtaler.

I skissen ligger nullvekstmålet fast, og knyttes til bompengereduksjonene. Det vil si at byer med økt biltrafikk, ikke får bompengereduksjoner.

Videre legges det inn 300 millioner kroner til reduserte kollektivpriser i de store byene, samt 250 millioner kroner til bedre kollektivtrafikk, i all hovedsak utenfor de store byene.

På flere større veiprosjekter går regjeringen inn for reduserte eller ingen bompenger. For eksempel skal det ikke være bompenger på E8 på vei inn til Tromsø.

Tog til Tromsø (Nord-Norge-bane) skal konsekvensutredes.

Økt biltrafikk kan gi kollektiv-kutt

– Hva skjer hvis det blir mer trafikk i byene?

– Nå er det først og fremst slik at vi skal se på dette nullvekst-målet. Vi skal ta mer hensyn også til utslipp, og det mener jeg er fornuftig, men vi er enige om at det er fornuftig å begrense trafikken. Men må man gjøre det gjennom høye bompenger, eller kan man gjøre det med blant annet til å stimulere til et bedre kollektivtilbud. Nå gjør vi begge deler – reduserer bompengene og styrker kollektivsatsingen, og det mener jeg er veldig bra.

– Stemmer det at det blir kuttet også i kollektivsatsingen hvis det blir økt trafikk i byene?

– Ja, det er helt riktig, og jeg har merket meg at Raymond Johansen har sagt at han heller går av som byrådsleder enn å redusere bompengene. Det synes jeg er litt hånlig sagt til innbyggere som er frustrert over at utgiftene blir for store, men det er nå en gang sånn at skal man ta imot statlige penger til å bygge mer kollektivtrafikk, må man også redusere bompengebelastningen, sier Frp-lederen.

– Betydelig skritt i riktig retning

– Det er et faktum at Fremskrittspartiet har slitt på meningsmålingene. Tror du denne avtalen vil gjøre noe positivt for ditt parti når det gjelder oppslutning nå et par uker før valget?

– Jeg håper folk merker seg hvor hard denne kampen er. Fremskrittspartiet har stått i den hver eneste dag i seks år i regjering, vi har stått i den hver eneste dag siden vi ble stiftet som parti. Det viser at vi utgjør en forskjell, vi får kostnadene gradvis ned. Vi er ikke fornøyd, men dette er et betydelig skritt i riktig retning.

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook