Dette har de aldri gjort før – nå er den offisiell

Verdens første elektriske flerbruksbil i premiumsegmentet.

Slik ser den ut, den ferdige produksjonsmodellen av nye Mercedes EQV.
Slik ser den ut, den ferdige produksjonsmodellen av nye Mercedes EQV.

Det var under årets bilmesse i Genève tidligere i vår at Mercedes overrasket ved å avduke en helt ny og elektrisk flerbruksbil. Da i konsept-versjon.

Bilen skal være verdens første premium helelektriske flerbruksbil, og baserer seg i stor grad på V-Klasse.

Det innebærer at nykommeren skal tilby samme komfort, funksjonalitet og fleksible seteløsninger, med inntil 8 sitteplasser, som det dagens V-Klasse er kjent for.

405 kilometer rekkevidde

At Mercedes nylig har sluppet de første bildene av den ferdige produksjonsmodellen er strengt talt ingen overraskelse.

Nå er det nemlig ikke lenge før høstens store bilutstilling i Frankfurt åpner dørene – og det er her nykommeren EQV får sin verdensdebut.

Basert på de første bildene, ser vi at designet henter noen elementer fra den elektriske SUVen EQC. Det er blant annet grillen et tydelig eksempel på.

Mer spennende enn design, er batteristørrelse og rekkevidde. Nye EQV får en batterikapasitet på 90 kWh og en rekkevidde på opptil 405 kilometer, målt etter WLTP-metoden.

Slik ser interiøret ut på nye EQV. Her forblir instrumentene analoge, mens den nye infortainmentskjermen på ti tommer er sentrert i midten.
Slik ser interiøret ut på nye EQV. Her forblir instrumentene analoge, mens den nye infortainmentskjermen på ti tommer er sentrert i midten.

Mercedes med innovasjon til folkelig pris

Lader på 45 minutter

Batteripakken er montert i gulvet og skal ikke gå utover den innvendige plassen. Mercedes opplyser videre at bilen kan hurtiglades fra 10 til 80 prosent på 45 minutter (DC, 110 kW).

EQV 300 er den endelige modellbetegnelsen.
EQV 300 er den endelige modellbetegnelsen.

Ved bruk av veggboks skal bilen kunne fullades på under 10 timer (AC, 11 kW).

Selve elmotoren yter 204 hestekrefter og 362 Nm. EQV blir kun tilgjengelig med forhjulsdrift og får en toppfart på 160 km/t.

Produksjonen av bilen vil skje på samme fabrikk som V-Klasse og Vito, altså i nord-spanske Vitoria.

Flere tusen nordmenn venter på den: Nå er prisen klar

Det bør ikke stå på plassen i EQV. I bagasjerommet kan du frakte 1.030 liter.
Det bør ikke stå på plassen i EQV. I bagasjerommet kan du frakte 1.030 liter.

Premium

På innsiden lover Mercedes at EQV skal levere premium kvalitet, akkurat slik du forventer av Mercedes.

Bilen får også det nye infortainment-systemet «MBUX», som betjenes via en 10 toms skjerm. Eventuelt kan du bare snakke til bilen ved å bruke kommandoen «Hey Mercedes».

Forteller du til bilen at du er kald, justerer den temperaturen opp. Er du sulten, foreslår bilen de spisestedene den tror du foretrekker, med assistanse av kunstig intelligens.

Nye EQV kommer forresten i to ulike lengder: 5.140 mm og 5.370 mm. Norske priser er ikke klare, men vi regner med å vite enda mer når bilen får offisiell premiere i Frankfurt rundt 12. september.

EQV leveres med inntil åtte sitteplasser.
EQV leveres med inntil åtte sitteplasser.

Her er EQC på plass i Norge.

Her kjører vi nye Mercedes EQC for første gang i Norge