Tidligere var det fotball og håndball som sto i fokus hos Trond Garberg. Den interessen ble imidlertid fort spist opp etter møtet med bil og motorsport, allerede i tidlig ungdomsalder.

I dag er 38-åringen fra Buvika i Trøndelag en av svært få Lamborghini Huracan-eiere i Norge. Trond sitt eksemplar er i tillegg den brutale Performante-utgaven av bilen, som det kun finnes et fåtall av her til lands.

Det er med andre ord ikke vanskelig å skjønne at bilen til Trond er blant de som får aller mest oppmerksomhet under helgens trackday på Vålerbanen.

Lamborghini-frelst

Vi kan like gjerne slå faktaene på bordet med det samme: Her snakker vi en av Lamborghinis raskeste modeller noensinne. Bilen leverer 640 hk 600 Nm fra en selvpustende V10-motor.

0-100 km/t går unna på brennkjappe 2,9 sekunder og toppfarten godt over 325 km/t.

– Jeg har alltid vært svak for Lamborghini. Det er noe med kombinasjonen av design og ytelser som er helt unik. Bilen kjøpte jeg i Sverige i fjor sommer, da hadde den gått 100 mil. Nå har den passert 700, så det har blitt litt kjøring, forteller Trond.

Han har tatt turen fra Trondheim til Våler for å teste nybilen før første gang på bane.

– Bilen er jo bygget for dette, så jeg har virkelig sett frem til å få teste den skikkelig, sier Trond som startet og driver Orkdal Bilskade AS.

Til sammen har Trond tilbakelagt rundt 760 kilometer på veien – for å teste det nye råskinnet på Vålerbanen i Solør. Foto: Rasmus Bell Andreassen
Til sammen har Trond tilbakelagt rundt 760 kilometer på veien – for å teste det nye råskinnet på Vålerbanen i Solør. Foto: Rasmus Bell Andreassen

Lamborghini sin legendariske V12-motor kan snart bli historie

Tar pusten fra deg

Når vi får æren av å sitte på med Trond, er det ikke vanskelig å skjønne at han har rattet mye bil før. Selv om den nye Lamborghinien koster nærmere fire millioner kroner, skal det ikke stå på innsatsen.

Med hastigheter langt over 300 km/t – kommer de keramiske bremsene godt med.
Med hastigheter langt over 300 km/t – kommer de keramiske bremsene godt med.

Bilen er utvilsomt blant i aller raskete på banen i dag, og det i selskap med blant annet Porsche 911 GT2 RS.

Etter et intenst kvarter rundt banen, non stop, får vi igjen bekreftet hvilket potensiale som bor i en bil som Huracan Performante.

Grepet er helt hinsides, kreftene tar pusten fra deg og lyden fra de ti stemplene, som jobber 8.000 ganger i minuttet, er en tilfredsstillelse av en annen verden. Selv i passasjersetet!

Å sammenligne denne opplevelsen med en rask elbil, er rett og slett ikke mulig…

Trond har mange års erfaring med banekjøring. I fjor vant han også Gatebil Extreme-serien.
Trond har mange års erfaring med banekjøring. I fjor vant han også Gatebil Extreme-serien.

Her kan du gjøre bil drømmen til virkelighet

Aldri kjørt noe lignende

Tilbake i depot er Trond overraskende avslappet, akkurat som trøndere flest.

– Hvordan syns du bilen oppførte seg på banen? Det kjentes i alle fall veldig lovende ut!

Hjertet i bilen er gullfarget. Her sitter en 5,2 liters V10-motor.
Hjertet i bilen er gullfarget. Her sitter en 5,2 liters V10-motor.

– Helt klart. Jeg er faktisk overrasket over hvor bra den er, dette var rett og slett imponerende. Jeg har kjørt en del bil på bane tidligere, og jeg må innrømme at ingen kan måle seg med denne. Det er utvilsomt det nærmeste jeg har vært en ekte racerbil med hvite skilter.

Og akkurat banebil har Trond god kjennskap til. Hjemme i Buvika står nemlig en annen sinna okse fra Sant'Agata Bolognese. Nemlig en racingrigga Gallardo GT3.

– Den er utrolig grom. Jeg har også en Renault Clio supercar rallycrossbil som jeg trener litt med. Det er så klart veldig moro det også, bekrefter Trond.

Lamborghini har jobbet mye med å perfeksjonere lydbildet i bilen. Ute på banen er du aldri i tvil om hvor beistet befinner seg, for å si det veldig pent.
Lamborghini har jobbet mye med å perfeksjonere lydbildet i bilen. Ute på banen er du aldri i tvil om hvor beistet befinner seg, for å si det veldig pent.

Ny Lamborghini solgt 13 minutter etter norsk premiere

Pute på vei hjem

Etter en adrenalinfylt dag, med kjøring helt til sju på kvelden, står kun «transportetappen» hjem til Trøndelag for tur.

Her er det ikke snakk om å frakte bilen på henger. Trond kjører selvfølgelig bilen hjem selv, noe som er helt uproblematisk, med unntak av én liten detalj.

– Setet er ganske hardt, så jeg pleier å myke det opp med en liten pute. Det hjelper godt på, smiler trønderen, som har rundt 380 kilometer hjem igjen til Buvika.

Her kan du se Trond og hans Performante på Vålerbanen. Ingen andre i heatet holder følge...

Se flere bilder av Tronds Lamborghini Huracan Performante:

Foto: Mats Brustad
^

Broom kjører nye Mercedes-AMG GT R PRO på Formel 1-bane