STRYK: Lan Marie Ngyen er ikke imponert over forslaget.
STRYK: Lan Marie Ngyen er ikke imponert over forslaget. Foto: Odd Arne Hartvigsen

Høyre vil ha bom-pause – det får Lan til å steile

Høyres forslag om tre timers gratis bompassering får strykkarakter av Miljøpartiets Lan Marie Nguyen Berg. – Høyre ønsker å gjøre det billigere å kjøre bil på bekostning av de som kjører kollektivt, sier Berg.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Vi møter Høyres byrådslederkandidat på Bislett i Oslo. Eirik Lae Solberg setter seg inn i sin svarte Skoda og inviterer med på en liten biltur i bompenge-land.

Høyre i Oslo og Bergen går til valg på et løfte om å gi bilister gratis bom-passering i tre timer når som helst etter kl. 17. Prislappen på forslaget er usikker, men Høyre antyder rundt 250 millioner kroner i året.

– Det vil nok ha mye å si for de som er avhengig av å bruke bilen når de skal følge barn på fritidsaktiviteter, eller som skal besøke foreldre på sykehjem og ønsker å være der en stund utover kvelden, sier Lae Solberg, og fortsetter:

– Da vil de bare måtte betale en gang i løpet av en tre-timers-periode, og det vil bety mye for mange at de får redusert belastningen på denne måten, sier Lae Solberg.

Den tre timer lange bompausen skal gjelde når som helst på kvelden etter klokka 17, i både Oslo og Bergen.

– Da er det etter rushtiden og vi er jo opptatt av at bompengene skal redusere biltrafikken i rushtiden og oppfordrer folk til å ta kollektivt, sier han.

Høyre lover tre timers bompause i både Oslo og Bergen, hvis de vinner valget. Byrådslederkandidat i Oslo, Eirik Lae Solberg mener tapet av inntekter på gratis bompassering bare vil utgjøre en liten andel av Oslos årlige bom-inntekter på 4,5 milliarder kr. Foto: Martin Leigland/TV 2.
Høyre lover tre timers bompause i både Oslo og Bergen, hvis de vinner valget. Byrådslederkandidat i Oslo, Eirik Lae Solberg mener tapet av inntekter på gratis bompassering bare vil utgjøre en liten andel av Oslos årlige bom-inntekter på 4,5 milliarder kr. Foto: Martin Leigland/TV 2.

Slakter forslaget

Miljøbyråd i Oslo, Lan Marie Berg fra Miljøpartiet de Grønne, sier bompause-forslaget er et ekstremt dårlig og usosialt forslag. Hun mener prisen blir langt høyere og at dette vil gå ut over kollektivtilbudet og muligheten for å senke prisene på offentlig transport.

– Vi ønsker heller å gjøre det billigere å kjøre kollektivt, blant annet ved at det blir gratis å ta med barn slik det er i helgene, sier hun.

Oslo har rundt 4,5 milliarder kroner i året i bompenge-inntekter, og Høyre mener valgløftet vil koste mellom 150 og 250 millioner kroner i året. Lae Solberg antar at det ligger nærmere 250 millioner kroner. Det er sparte penger for bilistene, men tapte inntekter som blant annet skal gå til bedre kollektivtilbud.

– Dette er en liten andel av bompengeandelen i Oslo, ca 5 prosent, sier han.

Lan Marie Berg mener Høyres forslag om gratis bompassering blir langt dyrere enn 250 millioner kroner.

– Litt avhengig av hva Høyre egentlig vil med dette forslaget, og hvor stort tidsspenn de ser for seg. Summen vil være høyere, men hovedpoenget er at de vil gjøre det billigere å kjøre bil, sier Lan, og understreker:

– Det kommer til å føre til reduserte inntekter til kollektivtransporten, og dermed kommer det til å bidra til et dårligere kollektivtilbud. Det ønsker vi ikke, og det viser at det står noe på spill ved dette valget, sier Berg.

Byrådsleder Raymond Johansen har lovprist bompengene. Bompause er ikke Arbeiderpartiets politikk. Han krever svar på hvilke samferdselsprosjekter Høyre vil skrote når inntektene blir lavere.

– Dette er mildt sagt rimelig kaotisk og rimelig populistisk. Alt sammen fordi Høyre har sagt at de vil samarbeide både med Bompartiet og stakkars, stakkars Venstre, som også skal være med. Sammen med Bompartiet og Frp, sier Johansen.

Tar opp kampen

I Norges nest største by sier nå hver fjerde velger at de vil stemme på Bompengepartiet (FNB). Her får de nå motstand fra Høyre.

For i byen mellom de syv fjell ønsker også Bergen Høyre å gjøre bomringen gratis i det samme tidsrommet. I dag har byen grense på èn time, istedenfor det nye forslaget, som er tre.

– Vi har lyst til å utvide bompengepausen, som i dag er én time, til en fleksibel tre-timersregel. Det betyr at du slipper å betale frem og tilbake, som veldig mange gjør når de skal til butikken, på trening med ungene, og det gir et lite pusterom i en ellers ganske hektisk bompengehverdag ,sier Halvor Victor Hove, som er Høyres byrådlederkandidat i Bergen.

Bergensere vi møtte på gaten synes bompengepillen fra Høyre hørtes fortreffelig ut.

– Jeg synes ikke det var så dumt..., mente Kari Støle.

– Det blir mye mer rettferdig, i og med at det ofte er da man skal på trening med barna og litt diverse. Hvis man da allerede har betalt på vei hjem fra jobb, kan man ha mulighet til å kjøre på trening uten å bli belastet igjen, sa Melissa Robinson.

Stemningen blant folk på den andre siden av fjellet, Oslo, kunne i dag virke noe mer lunken, iallfall i tidsrommet 17-20.

– Hvilken effekt det får på kveldstid? Veldig usikker. Jeg tror kanskje ikke det er noen god idé, sier Knut Halvor Hansen.

En annen bilist, Morteza Kawari, har ingen planer om å utsette hjemreisen fra jobb for å slippe å betale bompenger.

– Nei. Jeg har barn hjemme, som har aktiviteter og andre ting å gjøre.