Her var det kaos og ventelister – nå kan du få den på dagen
Det svinger fort også i elbilverdenen.
Elbilen Opel Ampera-e har hatt litt av en berg-og-dalbane i det norske markedet.
Opel var svært tidlig ute da de lanserte bilen første gang for snart tre siden. Da kunne de tilby tilnærmet Tesla-rekkevidde, til en startpris på under 300.000 kroner.
I elbillandet Norge var dette oppskriften på bil-lykke. Både for Opel-importøren, forhandlerne og ikke minst elbil-hungrige kjøpere. Folk gikk mann av huse for å sikre seg Opels nye elbil.
Men så gikk mye skeis. Importøren fikk ikke i nærheten av nok biler til å dekke etterspørselen. Mange kunder ble misfornøyde, prisene gikk opp – og til slutt fikk forhandlerne beskjed om å ikke ta imot flere bestillinger.
Kuttet prisen
Nå har Opel fått ny importør i Norge, som tidligere i år gikk ut med det som ble sett på som en skikkelig gladnyhet: De hadde klart å sikre seg mellom 1.500 og 2.000 nye eksemplarer av Ampera-e. Disse gikk i produksjon fra april måned og utover. Det vil si at bilene leveres til kundene i 2019.
Men interessen skal ha vært ganske laber. Det ble snart spekulert i at importøren vurderte priskutt, og det kom før sommeren. Da ble nemlig Ampera-e 40.000 kroner billigere. Nå koster en fullutstyrt modell 359.900 kroner, pluss levering.
Rekkevidde på 423 kilometer
Nå forteller Opel-importøren at leveringssituasjonen er snudd helt på hodet. Kunder kan kjøpe bil hos forhandlere, med umiddelbar levering.
– I et marked der leveringstid og tilgang på biler fortsatt er en utfordring, er det gledelig at vi nå har Ampera-e for rask levering, sier merkesjef for Opel hos Bertel O. Steen, Johnny Danielsen, i en pressemelding.
Med en rekkevidde på 423 kilometer (etter den nye og strengere WLTP-målemetoden) og en motor på 204 hestekrefter, er Ampera-e blant elbilene som gir deg mest rekkevidde i forhold til prisen.
Dette er hemmeligheten bak Opels elbil
Mye utstyr som standard
Lengde på 417 centimeter og smarte interiørløsninger, gjørAmpera-e stor nok til å kunne fungere som familiebil, i alle fall for de med ikke altfor store plassbehov. 381 liter bagasjerom er mer enn på mange biler i kompaktklassen.
Standardutstyret inkluderer skinnseter, oppvarmet ratt og BOSE stereoanlegg. I tillegg er det standard med aktive førerassistentprogrammer som parkeringsassistent, aktiv filholderassistent, blindsonevarsling, ryggekamera med varsling for trafikk fra siden, og aktiv nødbrems som også oppdager og reagerer på fotgjengere.
Årets Bil
En konfigurerbar 8-tommers skjerm erstatter alle analoge instrumenter, mens en 10.2-tommers skjerm i midtkonsollen, utstyrt med siste versjon av IntelliLink, sørger for å holde føreren oppdatert om siste informasjon knyttet til kjøringen.
I tillegg støtter den full integrasjon mot smarttelefon, gjennom Apple CarPlay og Android Auto.
Ampera-e ble kåret til årets bil i Norge i 2018 og har også vunnet en rekke internasjonale priser siden lanseringen i 2017.
Stor rekkevidde-test: Så langt går elbilene egentlig
Se video: Dette bør du vite om Ampera-e