Volkswagen har lange og stolte cabriolet-tradisjoner, der særlig to modeller har stått fram.

Først den klassiske Bobla, deretter Golf. De to har gitt mye cabriolet-moro i flere tiår.

Men cabriolet-salget er ikke hva det en gang var. Det har også Volkswagen fått merke. Som et resultat av det la de faktisk ned produksjonen av Golf cabriolet i 2016.

Når de nå har nye cabriolet-planer igjen, er det ikke snakk om å gjenopplive den takløse utgaven av Golf. Nei, her går de nye og interessante veier.

Ingen konkurrenter

Det har en tid vært kjent at crossoveren T-Roc skal komme i cab-versjon og nå er de første, offisielle bildene ute.

T-Roc cabriolet skal debutere på bilutstillingen i Frankfurt i september. Så er det klart for lansering neste år.

Og her snakker vi bil som blir temmelig unik. Kombinasjonen crossover/SUV og cabriolet er ikke ny, men i denne klassen vil ikke T-Roc ha noen konkurrenter her i Europa.

Her kan du lese testen av T-Roc: En av klassens tøffeste biler

Høyreist cabriolet er ikke akkurat hverdagskost – men VW har åpenbart tro på at det er et marked for denne kombinasjonen.
Høyreist cabriolet er ikke akkurat hverdagskost – men VW har åpenbart tro på at det er et marked for denne kombinasjonen.

Neppe med diesel

Den dyrere og mer eksklusive Range Rover Evoque kom som cabriolet i sin første generasjon. Men den utgaven ble faset ut da det kom en helt ny Evoque i fjor.

Velkjent bagasjeromsløsning på kompakte cabrioleter. Her får du nok ikke med allverdens av bagasje.
Velkjent bagasjeromsløsning på kompakte cabrioleter. Her får du nok ikke med allverdens av bagasje.

Volkswagen har ikke uventet gått for stofftak her. Det kjøres opp og ned på ni sekunder, og operasjonen kan også utføres i hastighet opp til 30 km/t. Ikke dumt når du blir overrasket av en regnskur ute på veien!

Ved lansering tilbyr Volkswagen to motoralternativer: 115 og 150 hestekrefter. Begge går på bensin. Slik trenden i markedet er nå, vil det neppe komme dieselmotorer. Noen elektrisk variant kan vi nok ikke vente oss, en slik bil vil eventuelt tilhøre den kommende ID.-familien fra VW.

T-Roc med tak kan du få også med 4x4. Så langt virker det som cabrioletutgaven bare kommer med forhjulstrekk.

Bilen du kanskje ikke vet at du har lyst på

Slik ser det ut innvendig, ingen overraskelser her.
Slik ser det ut innvendig, ingen overraskelser her.

40 prosent av salget

Selv om konseptet altså er ganske spesielt, er det kanskje ikke så rart at VW prøver dette grepet. Salget av kompakte crossovere øker sterkt over hele verden. T-Roc har så langt vært en stor suksess, og VW har også fulgt opp med den litt mindre og mer sporty T-Cross.

Stadig flere kjøper høyreiste biler og mange kunder ønsker seg også en mindre og mer kompakt bil enn de har hatt tidligere, uten å måtte gå på bekostning av kjøreegenskaper og utstyr. Crossoverne henter mange yngre kunder, men også godt voksne som ikke lenger trenger veldig mye plass.

I 2020 venter Volkswagen at SUV-er og crossovere skal stå for over 40 prosent at det totale salget deres. Og de håper naturligvis at T-Roc cabriolet skal være en bidragsyter til at de klarer det.

Les mer: Dette er bilklassen som vokser mest nå

Kompakte T-Roc er en stor suksess for Volkswagen, nå blir den også toppløs.
Kompakte T-Roc er en stor suksess for Volkswagen, nå blir den også toppløs.

Brysom for konkurrentene: Se video av T-Roc under