Tesla solgte 8.600 nye biler i Norge i fjor. Dette sammen med øvrig aktivitet ga et overskudd på like under 100 millioner kroner.
Tesla solgte 8.600 nye biler i Norge i fjor. Dette sammen med øvrig aktivitet ga et overskudd på like under 100 millioner kroner. Foto: Ole Berg-Rusten

Jubelår for Tesla: Tjente 100 millioner i Norge

Og det var før det tok skikkelig av.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Regnskapstallene fra Tesla har stort sett hatt én til til felles så langt: De har vært røde.

Det krever store investeringer å slå seg opp som bilprodusent. I tillegg er ikke Tesla-sjef Elon Musk av den forsiktige og defensive typen. Her handler det om å satse høyt – koste hva det koste vil.

Norge har vært et viktig marked for Tesla i mange år. Og i fjor kom det også et svært verdifullt økonomisk bidrag fra Norge, inn i Tesla-kassen.

Bransje-nettstedet Bilnytt.no skriver nå at Tesla tross fallende omsetning i 2018, doblet driftsresultatet. Det økte fra 52,5 millioner i 2017, til 98,6 millioner kroner i fjor.

Ikke moms eller avgift

Her er det også viktig å merke seg at Tesla ikke hadde noen effekt fra storselgeren Model 3 i fjor. I 2018 var det Model S og Model X som gjaldt.

Tesla endte på 8.614 biler i Norge i 2018, viser tall fra OFV. Av disse var 4.981 Model X og 3.633 Model S.

– Det er lønnsomt å selge et produkt som ikke har moms eller avgifter, sier Bilnytt-sjef Atle Falch Tuverud i en kommentar til Tesla-tallene som nå er klare.

Elbil-salget vil stupe hvis fordelene blir borte

Tesla har oppbemannet kraftig på servicemarkedet, det er helt nødvendig for å klare å følge opp stadig flere biler på norske veier.
Tesla har oppbemannet kraftig på servicemarkedet, det er helt nødvendig for å klare å følge opp stadig flere biler på norske veier.

Ikke bare bilimport

Han legger til:

– I 2013, da Tesla var et nytt bilmerke, var det «billige biler» der kunden fikk avgiftsbesparelsen. De siste årene har Tesla skrudd opp prisene og tar besparelsen selv. Model S og Model X er dyre biler, sett i sammenheng med at det ikke er moms og avgifter her. Dermed er også marginene gode, sier Falch Tuverud.

Atle Falch Tuverud er sjef for bransje-nettstedet Bilnytt.ny.
Atle Falch Tuverud er sjef for bransje-nettstedet Bilnytt.ny.

Han peker også på at det her ikke bare er snakk om import av biler til Norge:

– Tesla Motors Norway er like mye et forhandlerregnskap som et importørregnskap, da bilprodusenten eier hele verdikjeden selv i Norge. Tallene viser all aktivitet i Norge, fra salg, service til 51 superlader-lokasjoner, sier Tuverud.

Skal kutte ladetiden fra 40 til 5 minutter

– Fornøyde med fjoråret

Det hører også med til saken at antall ansatte hos Tesla i Norge i fjor økte med over 30 prosent, til 720.

– Det er særlig på servicemarkedet Tesla har vært nødt til å oppbemanne. 2018 var egentlig et mellomår for Tesla i vekstsammenheng. 2019-tallene kommer til å vise en helt annen omsetning, etter lanseringen av Model 3, sier Falch Tuverud i Bilnytt.no.

Teslas norske kommunikasjonssjef Even Sandvold Roland har ikke anledning til å kommentere årsregnskapet i detalj, men sier dette til Broom:

– Vi er fornøyde med fjoråret, og den store interessen vi opplevde for Model S og Model X. Resultatene gjenspeiler den høye etterspørselen etter elektriske familiebiler.

LES MER: Model 3 satte Norgesrekord det lukter svidd av

Lanseringen av Model 3 i år har gjort at Tesla-salget virkelig har tatt av i Norge. Tallene for 2018 gjelder bare salg av Model S og Model X.
Lanseringen av Model 3 i år har gjort at Tesla-salget virkelig har tatt av i Norge. Tallene for 2018 gjelder bare salg av Model S og Model X.

SE VIDEO: Her er Tesla Model 3 på plass i Norge