KRITIKK: Slik så nettsidene til Bik Bok ut da Sirill Heimdal skulle se på den nye buksekolleksjonen. Nå er sidene endret. Foto: Skjermdump Bik Bok/Aftenposten
KRITIKK: Slik så nettsidene til Bik Bok ut da Sirill Heimdal skulle se på den nye buksekolleksjonen. Nå er sidene endret. Foto: Skjermdump Bik Bok/Aftenposten

Lanserte bukser for «formene dine» – nå legger kjeden seg paddeflat

Kleskjeden Bik Bok har lansert en buksekolleksjon «som elsker formene dine». Men den nye kolleksjonen får kritikk for mangel på former.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

«Kjære Bikbok. Mandag morgen fikk jeg en mail fra dere med følgende emne: «Peach perfect jeans that loves your shape», bukser som elsker formene dine...»

Slik starter leserinnlegget som ble publisert i Aftenposten fredag.

22-år gamle Sirill Heimdal ble glad da hun fikk mailen fra Bik Bok. Men da hun klikket seg inn på nettsiden, ble hun sjokkert.

Standard tynne modeller

– Da jeg fikk mailen tenkte jeg: endelig, jeg kan finne en bukse som passer. Men når jeg så bilder av modellene ble jeg skuffet og provosert, sier Heimdal til TV 2.

Aftenposten opplyser at Bik Bok endret nettsidene etter at innlegget ble publisert.

22-åringen beskriver seg selv i kronikken som under 160 cm, og med litt rumpe og lår. Og i mailen fikk hun vite følgende:

«Målet vårt er å tilby noe nytt. Vi innså at vi trenger flere fasonger, og vil tilby noe til dem som sjelden føler at de finner jeans som passer. Peachy passer forskjellige kropper og fasonger».

REAGERER: Sirill Heimdal ble trist da hun så markedsføringen til Bik Bok. Foto: privat
REAGERER: Sirill Heimdal ble trist da hun så markedsføringen til Bik Bok. Foto: privat

Videre skriver de at buksemodellen har mer plass rundt lår og hofter - og at «peachy is peach perfect!»

Men da Heimdal klikket seg inn på nettsiden, var det noe helt annet hun så.

– Modellene som ble brukt i markedsføringen har en standard-tynn modellkropp som verken trenger mer plass til hofte, lår eller rumpe, sier Heimdal.

PRESS: Mina Vinje, leder i ungdomsorganisasjonen: Foto Leif-Erik Sørensen:
PRESS: Mina Vinje, leder i ungdomsorganisasjonen: Foto Leif-Erik Sørensen:

Hun legger til at de har brukt en fyldigere modell, og det synes hun er positivt. Men hun skulle ønske det var større fokus på denne modellen. I tillegg synes hun det er synd det må en slik debatt til for at det skal skje.

– Når de først endelig skal utvide målgruppen sin og nå ut til flere kroppsformer, så synes jeg det er kjipt at de gjorde det sånn. Jeg tror mange jenter får en klump i magen når de prøver bukser på Bik Bok, sier Heimdal til TV 2.

Gullbarbie

Og det er ikke første gang klesskjeden får kritikk for størrelsene sine.

I 2018 fikk klesskjeden Bik Bok «Gullbarbien», som ifølge ungdomsorganisasjonen Press er en pris for å være best på å få unge til å føle seg verst.

Bik Bok la seg da flate, og innrømte at deres plagg i størrelsene medium, large og extra large har vært for små i målene, sammenlignet med de europeiske standardstørrelsene.

Leder for Press - Redd Barna Ungdom, Mina Vinje, synes kronikkforfatteren har et godt poeng. Særlig dette med at jenter kan få en klump i halsen i prøverommene. Hun sier det da er Bik Bok det er noe galt med, ikke jentene.

– Bik Bok har et stort ansvar, nettopp fordi de er så populære blant unge jenter. De har et ansvar for at jenter skal føle seg komfortable med kroppen sin i deres klær, og når de ser markedsføringen, sier Vinje til TV 2.

Hun legger til at det er urettferdig at store selskaper tjener penger på unges usikkerhet og dårlige psykiske helse.

Etter Gullbarbie-utdelingen i fjor, har Press hatt mange samtaler med Bik Bok, og gitt mange tilbakemeldinger.

Vinje sier at hun ser på nettsiden at det er forskjellig fra tidligere, og at hun ser at de har begynt å ta grep.

– Men jeg tenker markedsføringen ikke er mangfoldig eller god nok dersom deres eneste grep er å bruke én modell som tydelig skiller seg ut fra resten. Og mangfold handler ikke bare om tykk eller tynn. Mangfold handler om ulike kropper og etnisitet, sier Vinje.

Vinje vil likevel rose Bik Bok for de synlige endringene de gjør.

– På nettsidene nå er det et større mangfold av kropp og etnisitet. De bør få ros for at de prøver. Men de er ikke helt i mål enda, sier Vinje til TV 2.

Beklager

Bik Bok skriver fredag kveld et svar til 22-år gamle Sirill Heimdal i Aftenposten, der de beklager, og sier følgende:

«Sirill, vi er så glade for at du gjorde oss oppmerksom på dette. Vi er helt enige med deg og har endret på nettsiden. Håper du får et annet inntrykk hvis du går inn på siden nå.

Vi har, som du var inne på, jobbet lenge med å justere størrelsene våre. De nye plaggene som er i butikk nå, inkludert Peachy High, er utviklet så de skal passe deg og de aller fleste jenter. Heldigvis har vi fått mange fine tilbakemeldinger på nettopp dette.

Vi er lei oss for at du ble skuffet og håper at du gir oss litt mer tid til å vise at vi er i forandring.»

Når TV 2 spør Bik Bok om Gullbarbien har endret noe hos dem, så svarer de at oppmerksomheten kom på et tidspunkt der de allerede var i gang med å gjøre passform og størrelser mer relevante for målgruppen deres.

– Selv om det var trist å få prisen var vi samtidig glade for at vi allerede hadde gode planer for å ivareta ønsker fra kundene, sier Julie Eckhardt, pressekontakt for Bik Bok.