Bilgigant med nye, store kutt

Det er tøffe tider i bilbransjen – sier opp ytterligere 12.500 medarbeidere.

Nissan går for færre modeller og større marginer – men satser videre på elbiler. Illustrasjonsfoto
Nissan går for færre modeller og større marginer – men satser videre på elbiler. Illustrasjonsfoto

At det er tøffe tider i bilbransjen er det liten tvil om. Det er en stor omveltning på gang i form av stadig mer elektrifisering. Det krever mye investeringer – og gjør at bunnlinja blir dårligere.

Vi har tidligere fortalt at mange bilprodusenter må kutte både bilmodeller og ansatte. Ikke så rent få ansatte heller. Første halvår mistet 208 personer jobben sin i nettopp bilbransjen – hver eneste dag.

Men nedbemanningsrundene er tydelig vis ikke over enda. Denne gangen er det japanske Nissan som kutter ytterligere i arbeidsstokken. Tidligere i år måtte 4.800 arbeidere forlate bedriften.

Nå skal det kuttes ytterligere 12.500 arbeidsplasser, verden over.

Færre modeller

Det tilsvarer ni prosent av arbeidsstyrken. Dette går naturlig nok også ut over produksjonskapasiteten, som skal reduseres med 10 prosent. Produktutvalget skal også reduseres med 10 prosent innen 2022.

I praksis vil det si at det vil bli færre nye Nissan-modeller å velge blant framover.

Det er veldig dyrt å utvikle nye biler.

Lavere salg

Årsaken til kuttene er altså svakere inntjening. Salget falt mye i flere markeder – blant annet i det viktige og store USA-markedet. Men også her i Europa har pilene pekt nedover.

En annen årsak til svekket inntjening er Nissans store investeringer i elbiler. Selv om Leaf selger som varmt hvetebrød i Norge, har de ikke har klart å profittere på. Det hindrer de likevel ikke å satse enda sterkere på dette framover.

Les også: 208 personer får sparken – hver dag

Nissan kutter ti prosent av produksjonskapasiteten.
Nissan kutter ti prosent av produksjonskapasiteten.

Satser på elektrifisering

En del av besparelsene i de nevnte kuttene skal brukes på nye investeringer på fremtidige teknologier. Nissan sier selv at de vil investere stort i ProPilot-førerassistentsystemet. Det planlegges også ytterligere investeringer i nye elektriske kjøretøyer.

De vil dessuten se nærmere på nye forretningsmodeller rundt dette med bildeling og alternativ mobilitet.

Men de skal også forsyne oss med noen nye modeller som ikke er langt unna. Først ut er ny Nissan Juke. Den skal etter planen vises på årets Frankfurt-utstilling senere i høst. Litt senere følger en ny Qashqai.

I mai i år rapporterte Nissan et årsresultat på 319 milliarder yen i 2018. Det er en nedgang på fem prosent fra året før. Dette var de laveste tallene siden 2009 /10, i kjølvannet av den globale finanskrisen.

Selskapet har også advart om at inneværende år kan bli enda verre.

Les også: De skal øke salget med 2900 prosent (!) i 2020!

Video: Er dette en ny storselger fra Nissan?