Sommervarmen kom sent i år. Men nå ser det endelig ut som om vi nordboere også får nyte litt godt av høytrykket som ligger over Europa og som skaper hetebølge der.

Men for deg som skal ut og kjøre bil, kan varmen by på noen utfordringer. Hvem kjenner ikke følelsen av å brenne seg på lårene av skinnsetene når man setter seg inn i en glovarm bil med shorts eller skjørt. For ikke å snakke om blusen eller skjorta som bare klistrer seg inntil ryggen.

Heldigvis er de fleste moderne biler nå utstyrt med kjøling, enten i form av aircondition eller et automatisk klimaanlegg. Dette kom for fullt på 90-tallet.

I gjennomsnitt bruker en bilprodusent rundt tre år på å utvikle en ny bilmodells varme- og kjøleanlegg. Mye av den tiden brukes til å studere geometrien til luftkanalene og ventilasjonsdysene og til virtuelle simuleringer for å forutsi hvordan luftstrømmen vi bli inne i bilen.

Det er godt med sol og sommer, men en varm bil kan være veldig ubehagelig.
Det er godt med sol og sommer, men en varm bil kan være veldig ubehagelig.

Likevel gjør mange av oss feil når vi bruker klimaanlegget en gloheit sommerdag.

Vi gir deg derfor våre beste tips for å få mest mulig glede og effekt av kjøleanlegget i en sommervarm bil.

1. Luft ut:

Første bud er å åpne dørene i ett eller to minutt og lufte skikkelig ut, før du setter deg inn i bilen. En bil som har stått i solsteiken kan holde både 60- og 70 grader innvendig. En god utlufting hjelper mye og du vil raskere få god effekt av klimaanlegget og en behagelig innetemperatur.

Å bruke denne knappen er ikke nødvendigvis noe god ide.
Å bruke denne knappen er ikke nødvendigvis noe god ide.

2. Resirkulering av luft:

Mange velger å trykke inn resirkuleringsknappen på varmeapparatet for ikke å "slippe ut" kaldluften som kommer inn fra kjøleanlegget.

Dette er ikke noen god idé. Luften vil ganske fort bli dårlig og oksygenfattig inne i bilen, man kan få hodepine og vinduene kan begynne å dugge. Sett klimaanlegget på "Auto" slik at luftstrømmen regulerer seg jevnere og dermed mer effektivt.

Skal øke salget med 2900 prosent (!) i 2020!

3. Ikke sitt i trekken:

Det er noe som heter aircondition-hals. Ikke uten grunn. Setter man kaldluften midt i fleisen, sitter man jo midt i trekken. Resultatet kan bli forkjølelse og vond hals.

Luftdysene bør peke oppover, da får man en mye gunstigere luftstrøm som sirkulerer bedre og som kjøler ned hele kupeen, uten at noen utsettes for direkte trekk.

Ikke sett luftdysene slik at du får kaldluften rett i ansiktet.
Ikke sett luftdysene slik at du får kaldluften rett i ansiktet.

4. Selv om det er kjølig ...

Noen sommermorgener kan være litt kjølige, for eksempel på fjellet. Ikke skru av kjølefunksjonen på bilens klimaanlegg av den grunn, men still temperaturen på en behagelig innetemperatur. Det vi hindre at vinduene dugger når ute-temperaturen stiger. Det er et smart tips å ta med seg også til vinterstid.

Så billig får du elbil-bestselgerne nå

5. Vedlikehold:

Som med mange andre av bilens komponenter krever også aircondition-anlegget vedlikehold for å yte maksimalt. Friskluftfilteret bør byttes regelmessig for å sikre maksimal gjennomstrømming av ren, frisk luft.

Kjøler anlegget dårlig, kan det være at gasstrykket er for lavt og at det er behov for etterfylling.

Følger du disse fem, enkle rådene, vil du få enda mer glede av bilens kjøleanlegg og kan fortsatt nyte en god og varm sommer, også på biltur!

Les også: Denne lille saken kan gi deg skikkelig hodepine i bilen

Video: Kanskje er dette årets beste sommerbil?