Sliter du med å få sove i varmen? Her er triksene som gir deg en god natts søvn

Sommervarmen har inntatt Norge på tampen av fellesferien, og med det følger varme netter.

De neste dagene er det mye pent og varmt vær i vente i Norge. Sommerværet gjorde sin entré tirsdag, og etter det blir det bare varmere og varmere.

Norske kropper er ikke kanskje ikke like rustet til å takle varme sommernetter som mennesker fra varmere strøk, og de høye temperaturene kan skape mang en våkenatt for oss nordmenn.

TV 2 har kontaktet to søvneksperter på jakt etter deres beste tips for å få en god natts søvn i varmen.

Bevegelse i luften

Bjørn Bjorvatn er professor på Universitetet i Bergen og leder for nasjonal kompetansetjeneste for søvnsykdommer. Han mener noe av det viktigste for å sikre nattesøvnen er bevegelse i luften.

– Man burde sørge for gjennomtrekk om natten. En vifte er veldig effektivt, og i motsetning til i fjor sommer kan det jo være mulig å få tak i på butikken. Har man aircondition er det løsningen, sier Bjorvatn.

I tillegg til bevegelse i luften, er det viktig å ta høyde for hvilken side soverommet vender mot.

– Hvis man har et soverom som ligger mot solen på dagtid, så kan det være gunstig å trekke ned rullegardinen, forteller professoren.

Han presiserer at blendegardin er veldig viktig dersom man også blir plaget av lyset.

– Kroppen går i beredskap

Bjorvatn forteller at man ofte sliter med å sove når det er varmt fordi kroppen går i beredskap.

– Det er ikke lett å sove om kroppen går i beredskap og begynner å svette. Det samme gjelder om det er for kaldt, sier Bjorvatn.

I Norge er det mange som har et kaldt soverom og ligger med vinduet åpent året rundt. Det kan derfor være vanskelig for kroppen å omstille seg til varme temperaturer om nettene.

– Hvis man er i et varmt land over lengre tid, så venner kroppen seg til det etterhvert. Det er viktigere med temperaturen mellom dyne og kropp enn temperaturen rommet holder, og sånn er det med varmen også, sier professoren.

Han forteller at det er mange som ikke skifter ut vinterdynen eller antrekket for natten når varmen kommer.

– Man trenger ikke mer enn en tynn dyne eller et laken. Det er heller ikke behov for å ha på så mye klær. Hvis man legger seg i en veldig varm dyne eller tykk pyjamas, så burde man tilpasse bekledningen. Ligg heller naken eller i en truse, sier han.

Usikkert råd

Han er likevel usikker på ett råd som stadig sirkuleres.

– Det er flere som har rådet folk til å legge et laken i fryseren, men jeg vet ikke om det hjelper. En utfordring er at lakenet er for kaldt og så er det bare behagelig i noen minutter, sier Bjorvatn.

Han vil heller anbefale en kjølig dusj før leggetid.

– En kald dusj før man legger seg kan være gunstig. Hvis man tar en kjølig dusj så avkjøles kroppen, så det er heller å anbefale, forteller han.

– Det går også an å flytte til et mer kjølig rom i mellomtiden, hvis man har en bolig med flere rom.

Vanntriks

Søvnterapeut Caroline Lorentzen har jobbet med familier med søvnproblemer i over 16 år. Hun spesialiserer seg på søvn hos barn.

TIPS: Søvnterapeut Caroline Lorentzen forteller hva man kan gjøre for å sikre barnas søvn. Foto: Fredrik Asbjørnsen
TIPS: Søvnterapeut Caroline Lorentzen forteller hva man kan gjøre for å sikre barnas søvn. Foto: Fredrik Asbjørnsen

– Siden barn er mindre, så er det viktig å være flink til å gi dem nok væske når det er varmt. Ta av barna mest mulig klær og sett gjerne en vifte inn på rommet, forteller Lorentzen

Et spesielt tips Lorentzen kommer med er å stryke litt lunkent vann på håndleddet og rundt anklene.

Det kjøler ned kroppen, og kjennes godt ut.

– Da synker kroppens temperatur, og det kan være veldig effektivt. Det hjelper også ved feber, forteller Lorentzen.

Dette trikset hjelper både for voksne og barn.

– Aksepter varmen

Hun anbefaler å la barna sove på det soverommet i boligen som er kjøligst.

– Også er det noe med å akseptere at en gang i blant blir det tropenatt, og da er det ikke lett å sove. Om barnet ikke sovner til vanlig tid så er det derfor. Det er en kortvarig utfordring, men det viktig å tenke at det ikke er så farlig.

– Noen foreldre er redde for at barnet ikke skal sove nok og kan bli veldig rigide på at de skal sovne innen en viss tid. Men er det varmt, så er det ikke så lett hverken for liten eller stor.

Hun anbefaler også å droppe dyna, og heller ta på barnet en tynn ullbody om man er redd for at det skal bli kjølig utover natten.

En ullbody regulerer varmen og blir ikke kald, selv om barnet blir litt svett, i motsetning til en bomullsbody som holder på fuktigheten og blir kald.

– Slapp av

Bjørn Bjorvatn legger vekt på at man skal sette pris på det gode været, til tross for at det kan resultere i mindre søvn.

– Det er viktig å sette pris på solen, den har mye å si både for den psykiske og fysiske helsen, sier Bjorvatn.

– Hvis man har ferie så kan man ta igjen søvnen ved å duppe av på dagtid. Dersom man er på jobb så kan det derimot bli litt mer problematisk.

Han forteller at kun én natt med mindre søvn kan være farlig, om man for eksempel sovner bak rattet eller har en jobb som gjør at man må reagere raskt.

– Men hvis man ser bort fra slike akutte hendelser, så er det ikke farlig for den fysiske helsen om man har tre dager med litt mindre søvn.

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook