Myndigheter i Australia publiserte sommeren 2018 nye direktiv for at flytypen GippsAero GA8 Airvans vingestøtte trengte å byttes ut.

Det melder finske Hufvudstadsbladet mandag kveld.

Produsenten hadde oppdaget at en ny måte å produsere festene til vingestøttene mot flykroppen på kunne føre til metalltretthet.

Hufvudstadsbladet melder at advarselen mot flytypen har blitt registrert av New Zealand, USA, samt det europeiske luftfartstilsynet (EASA).

Ifølge avisen var ulykkesflyet seks år gammelt og ble produsert i Melbourne i Australia.

Tidligere mandag ble det kjent at flytypen settes på bakken som følger av flystyrten.

– For tidlig å konkludere

Den svenske havarikommisjonen bekreftet til Dagens Nyheter mandag formiddag at flyet mistet deler av vingen i luften mens det spant mot bakken.

– Så langt kan vi bare konkludere med at flyet mistet deler i luften. Hvilke deler det er kan vi ikke kommentere eller spekulere i nå. Vi kjenner oss likevel trygge på å kunne si at flyet ikke var helt da det nådde bakken, sier Hans Ytterberg i Statens havarikommisjon på en pressekonferanse.

Ytterberg fortalte at det er for tidlig å konkludere med tanke på årsaken til ulykken.

MINNES: Mandag kveld ble holdt en minneseremoni for de omkomne i bykirken i Umeå. Foto: Tommy Storhaug

Minnestund mandag

Totalt omkom ni personer i ulykken, hvorav syv var menn og to var kvinner.

Mandag kveld ble det holdt minneseremoni for de omkomne i bykirken i Umeå. Omkring 470 mennesker møtte opp for å sørge sammen.

Blant de fremmøtte var mange unge. De tente lys og gråt på hverandres skuldre i en seremoni som varte i omkring en time.

Via presten i kirken meddelte også statsminister Stefan Löfven sin dypeste medfølelse.