SISTE: Havarikommisjonen bekrefter til DN at flyet mistet deler av vingen i luften mens ulykkesflyet spant mot bakken fra 4.000 meters høyde.

Tidligere mandag ble det kjent at flytypen settes på bakken som følger av flystyrten.

Ni personer omkom da et småfly med fallskjermhoppere om bord krasjet søndag utenfor Umeå i Sverige.

Settes på bakken

Flyet var av modellen GippsAero GA8 Airvan. Flyet tok av klokken 13.33, og Swedavia fikk inn melding om at flyet hadde havarert klokken 14.12.

– De har så langt valgt å la sine fly stå på bakken, sier Petter Alfsson-Thoor, nasjonal instruktør i den svenske fallskjermforeningen til SR.

Mandag startet havarikommisjonen det møysommelige arbeidet med å analysere ulykken som tok livet av ni personer, åtte av dem fallskjermhoppere.

Det forulykkede flyet var ikke utstyrt med ferdskriver og taleregistrator, og kommisjonen må belage seg på vitneforklaringer, tekniske undersøkelser av vrakdeler og studier av bilder og videoklipp som viser hvordan flyet spant fritt i høy fart med nesen rett nedover fra 4.000 meters høyde.

Etterforskningen ventes å ta opptil ett år.

Uten svart boks

Mobiltelefoner og nettbrett som var om bord, kan bli viktige for å finne svar, ettersom denne flytypen ikke er utstyrt med svarte bokser.

– Vi kan ofte få opplysninger fra iPhoner og iPader om bord på flyet som registrerer høyde og posisjon. Men de spiller ikke inn hva piloten har gjort eller hvordan motoren har virket, sier avdelingssjef Peter Swaffer i den svenske havarikommisjonen til nyhetsbyrået TT.

Den siste registreringen på Flightradar24 var klokken 14.07. Da befant flyet seg i 4100 meters høyde, skriver Expressen.

Minnestund

Pårørende, vitner og andre som trenger å snakke om hendelsen, er invitert til Ålidhemkyrkan i Umeå, der det klokken 19 mandag blir holdt en minnestund for de omkomne, skriver Dagens Nyheter.

Flyulykken i Umeå er den femte dødeligste i Sverige blant sivile ulykker. Den mest alvorlige skjedde i 1964 i Ängelholm, der 31 mennesker omkom, blant dem tre riksdagsrepresentanter.

Den alvorligste ulykken som et svensk selskap har vært innblandet i, skjedde 8. oktober 2001 på Milano-Linate-flyplassen i Italia. Da kolliderte et SAS-fly med et småfly med fire personer på startbanen. Samtlige 110 passasjerer omkom, blant dem 20 svensker.

(©NTB/TV 2)