Vil ta seg betalt for å plukke opp el-sparkesykler som ligger slengt

Det kryr av elektriske sparkesykler i Oslos gater. Nå vurderer Bymiljøetaten i Oslo å ta betaling for å plukke opp sparkesykler som ligger strødd i gatene.

Antall elektriske sparkesykler øker i raskt tempo i hovedstaden, og ifølge Bymiljøetaten finnes det mellom 3000 og 4000 lånbare sparkesykler i gatene.

Nå vurderer Oslo kommune å være strengere med selskapene som leier ut el-sparkesyklene.

– Vi i Oslo samler inn fryktelig mange el-sparkesykler som ligger slengt, og det gjør vi i dag som en gratistjeneste. Vi må nå se på om vi skal bli enige om å ta gebyr for det, sier samferdselsbyråd i Oslo, Arild Hermstad til TV 2.

Ønsker strengere regulering

Hermstad mener kommunen ikke har verktøy nok til å kunne regulere bruken av elektriske sparkesykler i hovedstaden.

– Nå kan vi ikke nekte dem å kjøre på fortauet overalt, det kunne vi gjerne tenkt oss. Vi kan heller ikke stille krav om at det må være oppstillingsplasser, for nå kan de sette de fra seg hvor de vil på fortauene, sier Hermstad.

Han legger til at politivedtektene lar dem fjerne el-sparkesykler som står til sjenanse, og at politiet kan gi bøter når det oppstår farlige situasjoner.

– Men da må politiet følge opp disse tingene, og det er ikke noe som politiet prioriterer eller har fått ekstra midler til.

FLERE TUSEN: Ifølge tall fra Oslo bymiljøetat finnes det nå mellom 3000 og 4000 elektriske sparkesykler i hovedstaden. Et av selskapene som leier ut er tyske Tier. Foto: Terje Pedersen, Scanpix
FLERE TUSEN: Ifølge tall fra Oslo bymiljøetat finnes det nå mellom 3000 og 4000 elektriske sparkesykler i hovedstaden. Et av selskapene som leier ut er tyske Tier. Foto: Terje Pedersen, Scanpix

Fra april til og med juni ble 187 personer skadd etter fall med elektrisk sparkesykkel i Oslo. Det viser tall fra Skadelegevakten.

— Politikere skal ikke gå inn å styre dette

Men til tross for press fra kommunen og økte skadetall, ønsker ikke Samferdselsdepartementet å regulere ordningen strengere enn det er i dag.

– Er det ikke på tide med en regulering?

– Nei, jeg synes ikke det. Jeg synes at markedet skal få lov til å virke, med tanke på hvilke aktører som kommer til å overleve på markedet. Jo flere de blir, jo hardere blir konkurransen. Da er det mulig at noen av aktørene forsvinner ut igjen. Jeg synes ikke at vi politikere skal gå inn og styre dette, sier statssekretær i Samferdselsdepartementet, Tommy Skjervold, til TV 2.

Skjervold er kjent med skadetallene, men mener strengere regulering ikke er løsningen.

– Ja, det har skjedd ulykker, og det har også skjedd ulykker på andre områder. Men vi kan ikke forby alt av transportmidler som sørger for at folk kommer seg effektivt fram bare fordi det er ulemper med det, sier Skjervold.

– Er ikke skadene alvorlige nok til at dere setter ned foten og regulerer dette?

– Alle skader er alvorlige. Det samme gjelder biltrafikken, og selv om vi er best i Europa, er det mange som går bort i trafikken hvert år. Det er alvorlig, men det betyr ikke at vi forbyr bilen av den grunn.

ÅPEN FOR REGULERING: City manager i Voi, Pira Thiru, sier de er positive til strengere reguleringer for el-sparkesykler i Oslo.
ÅPEN FOR REGULERING: City manager i Voi, Pira Thiru, sier de er positive til strengere reguleringer for el-sparkesykler i Oslo. Foto: Mina Rise, TV 2

Åpne for reguleringer

TV 2 har snakket med talspersoner fra flere av el-sparkesykkelselskapene som har etablert seg i Oslo. Både Voi, Tier og Lime er åpne for å samarbeide om en eventuell regulering.

– Hvis det kommer noen reguleringer er vi veldig åpne for det, og tar imot det med åpne armer, sier Pira Thiru, city manager i Voi.

Selskapet Lime leier ut elektriske sparkesykler i over 100 byer verden over, og på fredag lanserte de sine første sykler i Oslo. Medgründer i selskapet, Toby Sun, mener strengere regulering kan være bra for selskapets økonomi.

– Jeg tror det må være regulert på en måte som er til fordel for brukerne, men også for de som ikke bruker sparkesyklene, sier Sun til TV 2.

Han sier han er positiv til et samarbeid med kommunen for å få til et tilbud som kan gagne flere.

Men til tross for at selskapene nå ser ut til å ville samarbeide med kommunen, mener samferdselsbyrådet at det fortsatt trengs regulering fra Samferdselsdepartementet.

– Vi fortsetter dialogen med selskapene, og vi prøver å bruke det vi kan for å ha positive virkemidler. Men hvis selskapene ikke ønsker å følge, eller ikke ønsker å være med, så har vi ingen mulighet til å begrense dette etterpå, sier Hermstad.

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook