Slik jobber sandvolleyballduoen for å bli verdensstjerner: – Følgere er makt

Anders Mol og Christian Sørum begynte å lage YouTube-videoer for moro skyld. Nå har de ansatt en filmskaper for å gi fansen det de vil ha.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Se Mol og Sørum i åttedelsfinale mot Latvia i VM kl. 16.45 på TV 2 Sport 2 og Sumo!

Ved siden av å være verdens beste i sin idrett, har sandvolleyballstjernene Anders Mol og Christian Sørum i snart to år drevet sitt eget PR-byrå.

De har ikke registrert det som et enkeltpersonsforetak, men i antall arbeidstimer kunne det blitt ansett for å være en sidejobb. For mens de største profilene i andre idretter har et apparat som bygger merkevaren for dem, har de norske verdensenerne måttet ta saken i egne hender.

– Vi har alltid hatt lyst til å gi sporten vår mer oppmerksomhet, men da vi startet var det ikke så mye media rundt oss. Vi måtte finne vår egen måte å gjøre det på, forklarer Mol.

Ansatt egen filmskaper

Derfor startet de en egen YouTube-kanal, der de ved hjelp av videoblogger slapp volleyballfans inn i livene sine. Først ble videoene spilt inn på norsk, men etter hvert foregikk alt på engelsk.

– I starten var det bare noe vi gjorde for moro skyld, men etter hvert fikk vi mange internasjonale følgere. De var også interesserte – og de lurte på hva vi sa. Siden har følgerskaren bare vokst og vokst, forklarer Sørum.

Forventningene om mer innhold, både på YouTube og i andre sosiale medier, har dermed blitt større. Før årets sesong valgte derfor Mol og Sørum, populært kalt “BeachVolley Vikings”, å ansette en filmskaper for å gjøre jobben for dem.

Han er med til VM, og skal reise rundt med laget på de største turneringene senere i sesongen.

– Vi har jo et litt større budsjett nå, så vi tenkte at det ville være en god investering, sier Sørum.

– Å lage alt selv er ganske tidkrevende. Vi har ikke tid til å holde på med det under turneringer, og det er jo da videoene vil være mest aktuelle. I starten laget vi jo videoblogger fra noe som hadde skjedd et halvt år tilbake i tid – og det går jo ikke, fortsetter Mol.

– Følgere er makt

Det uformelle PR-byrået har altså vokst. Det har businessen deres også. For på hotellrommet der filmskaper Sverre Kvamme redigerer videobloggene, ligger det også t-skjorter, gensere og capser strødd. Alle med forskjellige BeachVolley Vikings-trykk, designet av storebror Hendrik Mol.

Kleskolleksjonen og den påfølgende nettbutikken ble lansert tidligere denne uken – og allerede første dag hadde de solgt effekter for over 20.000 kroner.

– Har dere regnet ut hvor mye dere tjener på all denne PR-jobbingen?

– Vi har ikke et tall å forholde oss til, men vi merker jo at vi når ut til et visst publikum. Og følgere er jo makt i dag, sier Anders Mol.

Utenlandsk oppmerksomhet

Mesteparten av effektene er blitt solgt til amerikanere. Det er også der videobloggene har sitt største nedslagsfelt.

– Volleyball er veldig stort i USA. De har hatt store profiler, som har bygget opp sporten over tid. Sånn er det også i Brasil, der vi også har en del fans. I Europa har det ikke tatt helt av ennå, forklarer Mol.

I det hele tatt merker de norske sandvolleyballstjernene at de begynner å bli populære blant flere enn bare nordmenn.

– Vi har møtt tyskere i Las Vegas, som dro ens ærend fra Tyskland for å se oss. De hadde kun sett videobloggene våre, men de følte likevel at de kjente oss. De kom løpende mot oss og ropte navnene våre. Da forsto vi at alt dette arbeidet har en gevinst. Det er jo veldig stas, sier Mol.

– Så det er jo bevisst at vi lager innhold på engelsk. Markedet er mye større utenfor Norge, legger Sørum til.

Vil gjøre jobben selv

Selv om begge innrømmer at alt det utenomsportslige kan være krevende, ønsker de ikke å skyve ansvaret over på andre. Duoen liker å ha kontroll på hvordan de markedsfører seg selv.

– Vi føler et veldig stort eierskap til alt vi driver med. Vi styrer alt, vi tar beslutninger om alt og er veldig “hands on”. Det gjør at vi også får eierskap til karriene vi bygger, sier Sørum.

Mol fortsetter:

– Jeg tror vi vokser på det som personer også. At vi er involvert i alt dette, og ordner mer bestillinger av reiser og alt sånt selv, gjør oss mer selvstendige. Og det er en viktig egenskap å ha når karrierene en gang tar slutt, sier 22-åringen.

– Og så synes jo vi at det er spennende. Vi er kreative folk!