Audi A8 debuterte tilbake i 1994. Siden har den befestet sin plass i det tyske lukusus-trekløveret, sammen med BMW 7-serie og Mercedes S-Klasse.

Om man ønsker et sportsligere alternativ i tillegg til plassen, komforten og ytelsene en alminnelig A8 byr på, har Audi tilbudt S8 til disse kundene. S8 har vært et diskret og voluminøst råskinn med effekt og ytelser som får det meste andre til å blekne.

Nå oppdaterer Audi sin S8. Igjen med med impnerende ytelser – i tillegg til alt det andre.

4.0 TFSI er betegnelsen etter den nye Audi-terminologien, som ikke alltid er like lett å forstå.

Motoren er åttesylindret, i V-form, med to turboer og mdildhybridteknologi (MEHV). Tunet av Audi Sport GmbH gir det nye S8 en ytelse på hele 571 hk og 800 Nm. Motorblokken i aluminium har sylinderforinger i stål som reduserer friksjonen og gir en mykere gange. Automatiske spjeld i eksosanlegget understreker den akustiske tilstedeværelsen i form av grom lyd.

Mildhybridsystemet er basert på et 48-volt elektrisk anlegg, og sparer opptil 0,8 liter per 100 km i daglig bruk.

Bilens stereoanlegg har aktiv støykansellering. Det eliminerer uønskede frekvenser utenfra, og skal gi en en god lydopplevelse ombord.

Aktivt understell

Kombinasjonen av ulike understellsystememer gir Audis flaggskip spennvidde: Bilen kan endre karakter fra en fløyelskomfortabel luksusbil –til en kontant, direkte og sporty sedan, alt etter førerens ønske.

Aktivt luftunderstell er standard. Det kan løfte og senke hvert hjul individuelt ved hjelp av elektromekaniske aktuatorer, noe som for første gang gjør det mulig å ta aktiv kontroll over karosseribevegelsene i enhver situasjon.

Dermed kan bevegelsene ved akselerasjon, bremsing og svingkjøring reduseres betydelig, og om ønskelig – motvirkes. Audis «drive select»-system vil ha fem kjøreprofiler, og i den nye «Comfort +» vil bilen vinkles tre grader innover i svingene – noe som vil gjøre det mulig å frakte alt fra svigermor til statsledere – gjennom svingpassasjer med forbløffende komfort.

Hytte-ekspressen for deg med dårlig tid

Heves når du skal sette deg inn

I «Dynamic»-modus vil S8 styre kontant og direkte inn i svingene. Maksimal krengning begrenses til ca. 2,5 grader, mot 5 grader med standardunderstell.

Det forutseende luftunderstellet bruker informasjon fra frontkameraet til å regulere hjulbevegelsene etter veiens tilstand. Dermed har S8 også fjæringskomfort som en luksussedan. Det aktive understellet har i tillegg en ny finesse: Når dørhåndtakene berøres, løftes bilen raskt 50 mm, for enklere inn- og utstigning.

Individuell kontroll av styrevinklene både foran og bak gjør det mulig å kombinere en sportslig og direkte styrerespons i lave og medium hastigheter, samtidig som stabiliteten i høy fart er suveren.

En sportsdifferensial bak som er standard, fordeler kreftene mellom bakhjulene aktivt. Ved antydning til understyring, vil kreftene fordeles til det ytre hjulet, slik at bilen formelig skyves inn i svingen. Ved antydning til overstyring, vil drivkreftene gå til det indre hjulet for å stabilisere bilen, skriver Audi i en pressemelding.

For 10 år siden var denne Audien en ekte drømmebil for familien:

Radar, ultralyd og laser

I tillegg kan S8 bestilles med keramiske bremser, som sparer 9,6 kilo vekt per hjul.

Typiske S-detaljer som støtfangeren foran, speilhusene og de doble eksospottene, gir nye Audi S8 en sporty karakter. Sorte stylingdetaljer er tilgjengelig som tilvalg. Innvendige S-detaljer er også på plass, med pneumatisk justerbare konturseter som et høydepunkt.

Hele 38 førerassistentsystemer vil være tilgjengelig i nye S8. Hjernen i systemet er en sentral kontrollenhet (zFAS), som kontinuerlig beregner en modell av bilens omgivelser basert på tilgjengelige sensordata. Fullt utstyrt vil Audi S8 ha fem radarsensorer, seks kameraer, tolv ultralydsensorer og en laserskanner.

Når modellen kommer til Norge, samt priser og flere tekniske data, kommer vi tilbake med så fort det foreligger.

Dagens A8 med V6 diesel har en startpris på godt over én million kroner, så noen billigbil blir nye S8 garantert ikke.

Les også: Audi 100 - Audis viktigste bil noensinne

Video: Denne elbil-duellen må du få med deg