Forventer hektisk sponsorhøst etter fotballjentenes VM-eventyr

Flere sponsorer er på vei inn i kvinnefotballen i Norge. Nå håper Toppserien å surfe videre på medgangsbølgen til fotballjentene.

VM i Frankrike har representert det endelige gjennombruddet for kvinnefotballen. Interessen har vært stor, og her hjemme merker man allerede at det norske landslaget har vekket noe i folket.

– Stort for oss

På det meste fulgte 900.000 seere med på den TV 2-sendte kvartfinalen mellom Norge og England torsdag kveld.

– Det har vært mye engasjement rundt mesterskap tidligere, men nå opplever jeg at det er en helt annen dimensjon av interesse. Det er stort for oss som har jobbet med kvinnefotball i så mange år og drømt om at jentene skal bli tatt på alvor som utøvere, sier daglig leder i Toppfotball Kvinner, Hege Jørgensen, til TV 2.

Nå er det store spørsmålet hvordan man skal videreføre interessen til den hjemlige ligaen.

– Jeg opplever at idretten nå blir sett på ut fra sine egne premisser – uten at man skal sammenligne med andre hele tiden. Man ser også at de store herrenasjonene og klubbene satser og investerer på kvinnesiden. De ser at det er et marked som er klokt å gå inn i. Det gjør noe med interessen, sier Jørgensen.

Den tanken deler OBOS. Boligbyggerlaget er generalsponsor for Toppserien, og har gjennom en femårsavtale med en ramme på rundt 50 millioner kroner vært med på å skape et løft i kvinnefotballen i Norge i kjølvannet av EM-fiaskoen i 2017.

Etterlyser flere aktører

Med OBOS på laget har Toppserien allerede merket enn oppsving bare halvannet år etter at den historiske avtalen ble inngått. Pengene kommer godt med, men det er enda et stykke igjen, mener konsernsjef Daniel Kjørberg Siraj. Han etterlyser flere aktører som gjør ord om til handling.

– Jeg håper flere bedrifter våkner. Jeg vet at mange er positive. Mange har andre engasjement fra før, men de trenger å våkne opp, sier Siraj, som mener nøkkelen ligger i det lokale.

– Dette handler om å få det lokale næringslivet til å ta ordentlig tak i sine helter. Det er grunnen til at Avaldsnes har gjort det så bra. LSK Kvinners suksess henger sammen med den kraftfulle økonomiske satsningen til Per Berg. Når OBOS får mye skryt, må man ikke glemme de som gikk foran. Det er de som har dratt opp klubbene sine.

I Toppserien ser man med glede på entusiasmen og interessen som har vært rundt det norske landslaget i ukene før og under VM i Frankrike. Det er allerede ting som tyder på at man kan begynne å høste fruktene av det.

– Det er en bevegelse i sponsormarkedet, uten at jeg kan si noe mer nå. Jeg forventer en ganske hektisk høst. Det er aktører som ser at de kan være med på en reise. OBOS, Coop og Norsk Tipping har vært helt ekstremt viktige. Det har gjort at vi har kunnet tatt ganske mange steg på bare to år. Både når det gjelder sport og organisasjon, sier Jørgensen.

Vil sette runderekord

Foreløpig er det ikke landet noen konkrete avtaler, men man er likevel edruelige nok til å forstå at det ikke er noen "quick fix".

Det jobbes aktivt for at klubbene skal bli enda bedre på å markedsføre både spillere og kamper, og det er øremerket midler til egne markedsansvarlige i alle klubbene. Likevel er tilskuertallene fremdeles lave, selv om de har steget fra 250 til 312 i snitt i årets sesong.

– Vi vet jo at spillerne kommer hjem til en hverdag. Det er tross alt hverdagen som har fått dem til VM, men det er nok en omstilling. Vi må jobbe knallhardt for å holde på interessen for kvinnefotballen, sier Jørgensen, som har flere planer for høsten.

– Vi ønsker blant annet å sette runderekord i Toppserien. Det er litt gøy og en ny måte å tenke på. Alle lagene går sammen om å sette rekord. Vi har også laget fotballkort til alle spillerne, og vi har ytterligere konsepter som vi ønsker å teste i løpet av høsten. Neste sesong er det også ny seriestruktur med sluttspill, og da får vi kanskje enda flere spennende kamper. Vi tror det kan ha positiv effekt.

Hun opplevde selv hva det norske landslaget har bidratt med torsdag kveld i Oslo. Kontraskjæret var fullt av folk som ville se Norges kvartfinale, og flere stod i kø til langt ut i andre omgang for å komme inn. Jørgensen mener man er kommet til et punkt der kvinnefotball ikke lenger ses på som en annenrangsidrett.

I NFF er man også opptatt av at man skal unytte medgangsbølgen som man surfer på etter VM.

– Det er viktig for oss i samarbeid med Toppserieforeningen for kvinner å løfte interessen inn mot hverdagen. Vi har en landskamp i Bergen i september (mot England) hvor vi vil videreføre denne interessen. Det er i hverdagen vi kan ta de store stegene, og det er der utfordringene ligg inn mot neste mesterskap, sier elitedirektør Lise Klaveness.

– Banner nok litt i kirken

Selv om det ble VM-exit mot England drister likevel OBOS-sjefen seg til å si at det var til det beste for alle.

– Jeg banner nok litt i kirken når jeg sier dette. Det var kanskje dårlig for Norge å ryke ut, men bra for sporten at England vant. Internasjonalt er det viktig at man får tent det engelske publikumet. Vi vet hvor gode de er på kommersiell utvikling. Engelskmennene kommer til å gå bananas om de lykkes. Da er det ikke bare de tre i Chelsea og Leine i Reading vi snakker om. Da åpner det seg opp et proffmarked, sier Siraj.

For det er nettopp det man er avhengig av for at kvinnefotballen skal vokse enda mer på verdensbasis. De unge og fremadstormende fotballspillerne trenger helter å se opp til og drømmer å jage. Kun da vil publikumsinteressen også følge etter, mener Siraj. I Norge har man allerede flere profiler - både på og utenfor landslaget.

– Jeg tror vi trenger begge deler. En Ada Hegerberg som er tydelig, har vinnervilje og er verdens beste. Hun er et utrolig viktig forbilde. Så har du alle på landslaget som på sin side er viktige forbilder som i større grad representerer det rotnorske og samholdet. Ada er nok mer unorsk – mer Ronaldo enn Solskjær, sier Siraj.

Lik TV 2 Sporten på Facebook