12.000 mister jobben – flere bilmodeller forsvinner
Ford kutter hardt i Europa.
Nybilmarkedet i Europa blir ansett som verdens tøffeste. Kundene er kresne, samtidig som premiummerkene har tatt stadig større markedsandeler.
En av dem som har slitt i flere år i Europa er Ford. Salget deres har falt, samtidig som regnskapstallene har blitt røde.
I fjor tapte de flere milliarder kroner i vår del av verden og det kom derfor ikke som en stor overraskelse at toppledelsen i USA varslet drastiske sparetiltak.
Nå skriver bransje-nettsiden Automotive News at Ford skal kutte så mye som 12.000 stillinger i Europa. Totalt sett har Ford i dag 51.000 ansatte i Europa, eller 65.000 hvis vi tar med selskaper de driver i samarbeid med andre.
Med andre ord er den en betydelig del av arbeidsstokken som nå skal bort. Den største nedbemanningen skal gjøres i Storbritannia, Tyskland og Russland.
Bilmodeller forsvinner
Ford legger også ned fabrikker. I dag har de til sammen 24 fabrikker rundt om i Europa. Dette skal i første omgang reduseres til 18. Blant dem som skal bort er en motorfabrikk i Bridgend i Wales, en girkassefabrikk i Belgia og to fabrikker i Russland.
Ford er også i gang med å kutte i modellutvalget. Her ønsker de særlig å redusere utvalget av flerbruksbiler. Dette er en modelltype som har tapt mye salg de siste årene. Samtidig har Ford satset mye på biltypen, med modeller som B-Max, C-Max, S-Max og Galaxy.
Det har en tid vært kjent at særlig C-Max har levd farlig. For denne typen biler er lav pris svært viktig. Dermed er det også vanskelig å ta ut særlig gode marginer. Tvert imot skal Ford ha tapt mye penger på flere av sine flerbruksbiler.
Nå er det klart at C-Max, Grand C-Max og småbilen Ka + skal forsvinne.
Mondeo fylte 25 år, her ser vi nærmere på alle generasjonene
Forsvinner Mondeo?
Det er også uklart om dagens Mondeo vil bli erstattet. Salget har falt kraftig, ikke bare i Norge, men i de aller fleste markeder. Stasjonsvognene har de siste årene blitt skviset hardt av både crossovere og SUV-er. Her hjemme har nok Mondeo også tapt mye salg til ladbare hybrider. Dagens Mondeo er søstermodell til Ford Fusion som selges i USA. De to bilene er nær identiske. Og det er allerede kjent at Ford skal droppe Fusion hjemme i USA.
Blir det derimot en ny generasjon, kan det være aktuelt å utvikle denne sammen med en ny modell for det kinesiske markedet, eventuelt også at den produseres der. Å ta frem en helt ny Mondeo bare for det europeiske markedet er nok lite aktuelt.
Her testet vi Fusion, lenge før tiden
SUV-offensiv
Ford er rammet av flere ulike problemer i Europa. Det britiske markedet er svært viktig, her har all usikkerheten rundt Brexit også påvirket Ford. Det fallende salget av dieselbiler er en annen faktor. I tillegg er Ford sent ute med elektrifiserte biler.
De har nok også tapt mye salg på at de lenge ikke hadde mer enn én SUV i det europeiske markedet: Nemlig Kuga. SUV-ene har økt markedsandelene sine kraftig de siste årene, den kjøpefesten har ikke Ford fått sin del av.
Men nå er det klart for en SUV-offensiv. Kuga kommer snart i ny utgave, den får følge en en ny, kompakt crossover som heter Puma. Senere i år kommer også den digre SUV-en Explorer til Europa og Norge. En ladbar hybrid-løsning skal bidra til at prisen her blir konkurransedyktig.
Blant de øvrige strategiene til Ford nå er å satse tyngre på pickuper og andre nyttekjøretøy. Det påvirker naturligvis også satsingen i vår del av verden.
Du kan faktisk kjøpe en Volvo som er laget i Kina
Se video: En av verdens dyreste biler – og med god grunn