Kathrines (41) bil ble vraket – syv måneder senere kom en ukjent bompenge-smell

NEKTET Å BETALE: Kathrine Falck hadde ingen planer om å betale for bompasseringer hun ikke hadde gjort.
NEKTET Å BETALE: Kathrine Falck hadde ingen planer om å betale for bompasseringer hun ikke hadde gjort. Foto: Privat
Kathrine Falck (41) ble rimelig paff da hun fikk regning på nesten 5000 kroner for bompasseringer hun ikke kjente igjen.

En tidlig morgen i november i fjor kjørte Kathrine Falck på en glatt vei ved Elverum i Hedmark.

Farten var ikke særlig høy, men isen på veien gjorde at bilen mistet grepet.

– Bakenden av bilen sklidde ut i en skarp sving, og bikkja og jeg havnet i grøfta, forteller Kathrine, som slapp unna alvorlige skader, men fikk nakkesleng og prolaps.

Det var Østlandets Blad som først omtalte saken.

Måtte vrakes

Bilen, en Land Rover fra 2001, fikk seg en skikkelig smell. Den ble raskt hentet av servicebil og fraktet til et verksted på Elverum.

– Noen dager senere fikk jeg beskjed om at bilen hadde for store skader til å repareres, og at den måtte vrakes, sier Kathrine.

Bilen ble sendt til forsikringsselskapet, som etter hvert solgte den videre til en vrakhandler.

Inkassovarsel

Syv måneder etter krasjen fikk Kathrine plutselig en stor regning fra Fjellinjen, som opererer bomstasjonene i Oslo og Akershus. Det viste seg at bombrikken fra bilen hennes hadde blitt benyttet helt siden januar, med utgifter på mellom 800 og 900 kroner hver måned.

– Fjellinjen hadde sendt fakturaene til adressen jeg bodde på før, så jeg fikk plutselig inkassovarsel. Jeg skjønte ikke bæret, sier Kathrine.

Hun begynte å fundere over om bilen hadde blitt reparert likevel, men det var ikke det som hadde skjedd. Bilen var nemlig skrapet – det var bare bombrikken som fortsatte å fungere.

– Etter å ha tenkt litt over det, kom jeg frem til at det måtte være noen som hadde stjålet bombrikken, sier Kathrine.

Nesten 5000 kroner

Hvem som stjal er ikke godt å si, men med tanke på når det er registrert at bombrikken begynte å bli tatt i bruk, skjedde det sannsynligvis mens bilen stod parkert på verkstedet.

Overfor Østlandets Blad bekrefter verkstedet at det kan ha vært tyver på ferde, men utelukker samtidig at noen av de ansatte kan være involvert.

Kathrines regninger fra Fjellinjen og inkassoselskapet er på nesten 5000 kroner, som hun nekter å betale.

– Hadde det vært 400 kroner, skulle jeg betalt det bare for å bli kvitt problemet. Men jeg betaler ikke 5000 kroner for bompasseringer jeg ikke har gjort.

– Slipper å betale

Kathrine kaller tyveriet av bombrikken smålig og frekt. Hun forteller at hun ikke engang hadde kommet på tanken om å stjele en bombrikke.

– Jeg ble sint og redd da jeg fikk fakturaen, og gikk litt i kjelleren. Fjellinjen virket heller ikke som de hadde tenkt å gi seg, så da føler man seg litt hjelpesløs, sier Kathrine.

Fjellinjen sier til TV 2 at en kunde som har blitt frastjålet en bombrikke er en uheldig situasjon.

– Dersom noen har stjålet brikken, skal eieren selvfølgelig slippe å betale for bompasseringene. Bilisten skal ikke være forsvarsløs dersom noen har misbrukt en brikke, sier Fjellinjens kommunikasjonssjef Håkon Nordahl.

– Stå frem

Dersom en kunde kontakter Fjellinjen om tyveri av en brikke, sperres brikken slik at det ikke registreres flere passeringer.

– Vi vurderer hver enkelt sak, men normalt sletter vi fakturaene som er påløpt etter at en bil eller brikke er stjålet. Vi krever da at kunden sender oss en kopi av politianmeldelsen av tyveriet, sier Nordahl, som også opplyser at de ikke har anledning eller mandat til å gå etter de som eventuelt har brukt brikken mens den var stjålet.

Kathrine skal politianmelde saken i løpet av torsdagen. Samtidig har hun en oppfordring til bombrikke-tyven.

– Vedkommende kan stå frem og betale regningen, og dermed slippe å bli dømt for tyveri og svindel.

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook