Grønn Ungdom vil sette tak på antall flyavganger

Grønn Ungdom mener staten må hjelpe oss å leve klimavennlig, og ønsker en kvoteordning for flyreisende nordmenn. – Skremmende og totalitært, mener FpU.

Holder det å fly to ganger i året? Det synes Grønn Ungdom. De ønsker en ny kvoteordning på flyreiser som et steg mot å få ned flytrafikken med 75 prosent innen år 2030.

Får de det som de vil, vil hver nordmann bli begrenset til to flyreiser i året, men det vil være mulig å kjøpe og selge kvoter av andre.

Talsperson Hulda Holtvedt i Grønn Ungdom Oslo sier det er en enkel grunn til at de nå ønsker å lage en kvoteordning.

– Det reduserer klimagassutslippene våre, også fra luftfarten. Den eneste måten vi kan gjøre det på nå er å fly mindre, og da trenger vi politikk for det, sier hun til TV 2.

– Men hvorfor er det riktig politikk å bestemme hvor mange ganger folk skal fly?

– Vi vil sette et tak på antall flyavganger på norske flyplasser og så fordele det rettferdig utover befolkningen. Det finnes andre virkemidler for å begrense flytrafikken, veldig høye avgifter er et eksempel på det, men det vil jo være en ordning som slår enda mer usosialt ut, sier hun.

– Passer kanskje i Oslo

FpU kaller forslaget skremmende og totalitært.

– Utfordringen her er at det går så ekstremt utover enkeltmennesket. Det gjør det veldig vanskelig å bo i Nord-Norge, å jobbe i Nord-Norge og veldig vanskelig å flytte på seg i et land som Norge, sier leder Bjørn-Kristian Svendsrud i Fremskrittspartiets Ungdom.

Svendsrud mener at vi i Norge, på grunn av vårt langstrakte land, er helt avhengige av flytrafikken for å komme oss rundt.

– Dette passer kanskje på et skrivebord i Oslo, men det passer ikke i Nord-Norge og det mener jeg at Grønn Ungdom ikke har tatt innover seg, sier han.

Se hele debatten i videoen i toppen av saken!

Klimadugnad

Hulda Holtvedt og Grønn Ungdom mener hovedpoenget er at klimaendringene rammer alle, uansett hvor i landet man bor.

– Klimaendringene gjør ikke unntak og den største frihetsberøvelsen i vår tid er klimakollaps, også for de som bor i distriktene og i Nord-Norge. Vi har sagt at vi kan se på unntak fra kvote- og avgiftspolitikken i områder som er spesielt avhengige av fly, sier hun og legger til:

– Hele landet må være med på klimadugnaden de neste ti årene. Den klimadugnaden ser litt ulik ut avhengig av hvor i landet du er, men det betyr uansett at alle må fly mindre.

Statlig inngripen

Svendsrud understreker at det er staten som må avgjøre hvordan man skal innrette seg etter eventuelle kvoter.

– Det betyr at Staten får et større inngrep over enkeltmennesket, og da mener dere jo at enkeltmennesket ikke klarer å ta selvstendige valg for sitt eget liv.

Horntvedt sier at nordmenn flest flyr mye, men at snittet ligger på rundt 2,9 tur-retur-reiser i året.

FpU-leder Bjørn-Kristian Svendsrud.
FpU-leder Bjørn-Kristian Svendsrud. Foto: Terje Bendiksby/NTB Scanpix

– Ja, dette er en statelig inngripen og ja, vi trenger statelig inngripen for å redusere klimautslippene. Jeg tror ikke at folk flest kommer til å ville bruke masse ekstra tid og egen økonomi av fri vilje for å prøve å leve bærekraftig, jeg klarer det ikke selv en gang. Derfor trenger vi statlige reguleringer for å få ned utslippene, sier hun.

Det er Svendsrud ikke enig i. Han mener at problemet ikke dreier seg om at folk flyr og flytter på seg, men hva slags drivstoff flyet går på.

– For å få til å redusere klimagassutslippene trenger du spesielt to ting: Vilje og kapital, sier han og legger til at Grønn Ungdoms forslag vil strupe kapitalen til flyeselskapene.

– Når du reduserer antall flypassasjerer per flyvning må du også redusere antall flyvninger. Det gjør at det er mindre kapital for flyselskapene til å utvikle nye løsninger, og det er dét som er svaret; nye løsninger som el-fly og hybrid-el-fly.

Talsperson for Grønn Ungdom, Hulda Holtvedt.
Talsperson for Grønn Ungdom, Hulda Holtvedt. Foto: Fredrik Hagen/NTB Scanpix

– Som å pumpe olje for klima

Hulda Holtvedt mener FpUs argumentasjon blir som å ha fossilselskapenes profitt som premiss for klimapolitikken.

– Dette blir som å si at vi må fortsette å pumpe olje for å stanse klimakrisen, sier hun og legger til:

– Så ja, hvis konsekvensen av denne politikken er at Norwegian går konkurs, så er det synd, men også en fair pris å betale for å stanse klimaendringene.

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook