SJ skal kjøre tog mellom Oslo og Bodø

TAPTE NOK EN KONTRAKT: Vy kommer ikke til å trafikkere togstrekninger i nord de kommende årene. Svenske SJ tar over.
TAPTE NOK EN KONTRAKT: Vy kommer ikke til å trafikkere togstrekninger i nord de kommende årene. Svenske SJ tar over. Foto: Snøhetta
Svenske SJ er tildelt kontrakten for å kjøre tog på det som kalles trafikkpakke nord.

– Både SJ Norge og Vy Tog leverte meget gode tilbud på kvalitet og oppdragsforståelse. Vy Tog leverte et marginalt bedre tilbud på disse kriteriene. Når det gjelder pris, var SJ Norge klart best. Samlet sett er det SJ Norge som har levert det tilbudet som gir det beste forholdet mellom pris og kvalitet, heter det i en pressemelding fra Jernbanedirektoratet.

Vederlaget SJ får fra staten for å kjøre togene, utgjør en femtedel av hva trafikken drives for i dag.

Pakken omfatter trafikken på Dovrebanen, Nordlandsbanen, Raumabanen, Rørosbanen, Trønderbanen og Meråkerbanen. Dovrebanen er den eneste av strekningene i pakken som har elektrisk drift.

– En trist dag for Vy

Vy gratulerer SJ med seieren.

– Samtidig må jeg innrømme at vi er svært skuffet, dette betyr at vi fra neste sommer mister syv viktige strekninger med lange tradisjoner og stolthet, drevet av flotte ansatte med stort engasjement for kundene og for strekningene de kjører på, sier konserndirektør for tog i Vy, Arne Fosen i en pressemelding.

Konsernsjef Geir Isaksen kaller det en trist dag for Vy-konsernet.

– Men skuffelsen over å tape pakke nord tar ikke fra oss motet. Vi skal fortsatt levere 75 % av alle togreiser i Norge, og er landets største busselskap. Vi vil delta med full kraft i de kommende konkurransene både på buss og tog, sier konsernsjefen.

Tre tilbud

SJ Norge er et norsk datterselskap av Sveriges største persontrafikkoperatør SJ. SJ er heleid av den svenske stat. SJ opererer allerede i dag i Norge og driver togtilbudet mellom Stockholm og Narvik og mellom Stockholm og Oslo.

Jernbanedirektoratet opplyser at tre tilbydere deltok i konkurransen. Det ble stilt krav om frekvens og antall avganger, hvor tog skal stoppe og hva en togbillett maksimalt skal koste.

Minimumskravene skal sikre at togtilbudet blir minst like godt som i dag.

– Det skal bli flere avganger og bedre tilbud til en mye lavere pris. Hvordan er det mulig?

– Det lurer vi også på. Men de har beskrevet det godt og de har gjort en veldig god i forhold til å svare på det vi har bedt dem om i forhandlingene, så vi tror på prisene, sier jernbanedirektør Kirsti Slotsvik til TV 2.

– Hva skjer med alle som jobber i Vy i nord?

– Vi har lovverk for sånt. De får tilbud om jobb og de har rett til å følge med jobben over i SJ Norge. Det er utgangspunktet vårt.

– Er dette slutten på Vy i Norge?

– Dette er nummer to av konkurransene vi legger ut. Det kommer flere muligheter, og jeg går ut fra at Vy har lyst til å være med å konkurrere også der. Men dette er slutten for dem i nord de siste ti årene.

SJ skal starte opp trafikken fra juni 2020 og får kontrakt på inntil ti og et halvt år. Selskapets fremste mål er å forenkle og forbedre hele reisen, skriver SJ i en pressemelding.

– SJ har fått oppdraget ettersom vi har vist at vi er et moderne togselskap som ligger langt framme når det gjelder digitalisering og å finne nye løsninger for å forbedre kundeopplevelsen. Det er med glede vi omgående starter forberedelsene for oppdraget å drive og utvikle togtrafikken i Norge, sier SJs sjef Crister Fritzson.

Svensk i nord, britisk i sør

NSB – som siden har skiftet navn til Vy – og svenske SJ bekreftet overfor Dagsavisen i desember 2018 at selskapene har levert tilbud på pakken. Britiske Go-Ahead, som vant anbudet om togtrafikk på Sørlandsbanen, ville ikke svare på om de også er med i konkurransen lenger nord i landet.

– Vi kommenterer aldri våre tilbud, sa kommunikasjonsdirektør Ulrika Mebius til Dagsavisen.

Go-Ahead er den største aktøren på jernbane i Storbritannia. I oktober 2018 ble selskapet tildelt kontrakten på å kjøre tog på Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen fra 15. desember 2019.

Dette er pakke nord:

  • Fjerntog inkludert nattog på Nordlandsbanen mellom Trondheim S og Bodø
  • Fjerntog inkludert nattog på Dovrebanen mellom Oslo S og Trondheim S
  • Regiontog Saltenpendelen på strekningen Bodø - Rognan
  • Regiontog Trønderbanen på strekningen Lundamo/Melhus – Trondheim S – Steinkjer
  • Regiontog Raumabanen på strekningen Dombås – Åndalsnes
  • Regiontog Meråkerbanen på strekningen Heimdal – Trondheim S – Storlien
  • Regiontog Rørosbanen på strekningen Hamar – Røros – Trondheim S

Selskapet får 1,5 milliarder statlige kroner i en tiårsperiode som vederlag. Tilbudet fra Go-Ahead var 21 prosent lavere enn nærmeste konkurrent, ifølge Jernbanedirektoratet.

Alle tre tilbyderne (Go-Ahead, NSB og SJ) leverte tilbud som innebar at statens vederlag ble mer enn halvert i forhold til det man i dag betaler for jernbanetjenester på strekningene, ifølge Jernbanedirektoratet.

Misliker oppdelingen

Politikere på venstresiden er kritiske til konkurranseutsetting av jernbanen. Da Go-Ahead vant kontrakten på Sørlandsbanen, advarte SV-leder Audun Lysbakken om Ryanair-tilstander på norske skinner.

Lysbakken har heller ikke mye positivt å si om at SJ nå overtar jernbanedriften i nord.

– Det er en meningsløs ansvarspulverisering, og over tid tror jeg det vil vise seg å være pengesløseri også. Denne jernbanereformen har gitt Norge mange forskjellige selskap og enda flere jernbanedirektører, men det passasjerene trenger, er flere tog som går oftere og er raskere. Det er det ingen som får av dette, sier Lysbakken til TV 2.

Arbeiderpartiets Sverre Myrli kaller det en trist dag for norsk jernbane.

– Jeg og Arbeiderpartiet har ingen ting imot svensker, og SJ er et profesjonelt og godt selskap. På den ene siden ønsker vi dem lykke til, men det som nå skjer på norske jernbane, er veldig synd. Nå får vi mange forskjellige selskaper, det er en oppsplitting av norsk jernbane vi aldri har sett maken til. Ansvarspulverisering satt i system, sier Myrli.

Senterpartiet vil sette anbudsprosessene i jernbanen på vent.

– Anbudsutsettingen av persontogtrafikken har flere svakheter, og hele prosessen bør stoppes. Anbudsutsettingen forsterker oppdelingen og ansvarspulveriseringen i jernbanesektoren, som har kommet som en konsekvens av regjeringens jernbanereform, sier Senterpartiets stortingsrepresentant Bengt Fasteraune.

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook