Noen bilmodeller får et relativt kort liv. Mens andre virker det nesten som det ikke er mulig å bli kvitt. De dukker opp i nye og mer moderne utgaver, men er ofte tro mot det opprinnelige konseptet. I år etter år – eller tiår etter tiår …

Slik blir det fort både ikon- og legende-status av. Vi har samlet noen av disse bilmodellene som har hatt et særdeles langt liv og som du fortsatt får kjøpt nye i dag. De eldste modellene er faktisk over 80 år gamle. Det står det respekt av!

Det er slett ikke bare sportsbiler og eksklusive biler på denne listen. Her finnes det også helt alminnelige folke-biler, det som i utgangspunktet var tenkt som praktiske nyttekjøretøy og selvfølgelig noen litt mer sporty bilmodeller også. En salig blanding, med andre ord.

Her er topp 10-listen over historiens lengstlevende bilmodeller:

1. Chevrolet Suburban, lansert i 1933

Chevrolet Suburban kom første gang i 1933 (!) men den selges fortsatt.
Chevrolet Suburban kom første gang i 1933 (!) men den selges fortsatt.

Helt øverst på denne listen over de mest seiglivede bilmodellene som finnes er Chevrolet Suburban. Modellen ble «født» helt tilbake i 1933 og er, store endringer til tross, fortsatt tro mot det opprinnelige konseptet.

Suburban har alltid vært en stor bil med plass til mye folk og bagasje om bord. Det er den fortsatt, men sine inntil åtte sitteplasser. Også motoren er stor. Vi snakker en god gammeldags V8 bensin, som seg hør og bør på en tradisjonsrik amerikansk bilmodell.

Vi gratulerer med de 86 første årene!

2. Morgan 4/4, lansert i 1936

Ikke bare ser den gammel ut – den er gammel. Denne Morgan 4/4 er en jubileumsutgave for 75 år på markedet.
Ikke bare ser den gammel ut – den er gammel. Denne Morgan 4/4 er en jubileumsutgave for 75 år på markedet.

Morgan har bygd kjøretøy siden 1909, og det tok det britiske selskapet 27 år å bytte fra trehjulinger til produksjon av firehjulinger.

Den første modellen med fire hjul, 4/4, debuterte i 1936 og bortsett fra en stopp under andre verdenskrig, har den vært i produksjon siden. Vi snakker 83 år! Den ser fortsatt gammeldags ut og det er en del av modellens image.

Bilen hadde riktignok en facelift i 1955, men er ellers veldig lik den opprinnelige. Chassiset er nå laget av stål, men den håndbygde karosseristammen er forsatt lagd av treverk, kledd med stålplater. Her formelig oser det gammel håndverkstradisjon.

Opel Ascona – dette begynner å bli sjelden vare

3. Ford F-serien, lansert i 1948

Det har skjedd litt med Ford F-serie som kom første gang i 1948, om vi sammenligner med en nyere modell.
Det har skjedd litt med Ford F-serie som kom første gang i 1948, om vi sammenligner med en nyere modell.

Fords F-serie er like ikonisk som den er nyttig. Pickupen fra Ford er legendarisk. Hele 71 har gått siden den dukket opp første gang, i 1948.

Bilen har i en årrekke vært den mest solgte i USA og den er også verdens nest mest produserte bil gjennom alle tider – kun slått av Toyota Corolla.

4. Toyota Landcruiser, lansert i 1951

Toyota Landcruiser finnes i ulike varianter og både har vært og er et vanlig syn på norske veier.
Toyota Landcruiser finnes i ulike varianter og både har vært og er et vanlig syn på norske veier.

Her hjemme kom de første japanske bilene så smått i salg i løpet av 60-tallet, men det ble 70-tall før det virkelig tok av.

Men japanske produsenter laget biler lenge før det. Den eldste nålevende fra solens land er Toyota Landcuiser, som kom i 1951. Da som en slags Jeep-kloning.

Bilene er fortsatt habile offroadere, men nå mer i luksus-SUV-innpakning. Etter hele 68 år på markedet må det være lov å beskrive den som en legende.

Les også: Husker du denne klassikeren?

5. Chevrolet Corvette, lansert i 1953

Chevrolet Corvette ZR1 er fortsatt en skikkelig muskebil.
Chevrolet Corvette ZR1 er fortsatt en skikkelig muskebil.

Chevrolet tok en stor sjanse da de i 1953 lanserte sin Corvette. Ikke bare ble den lenge kalt USA eneste sportsbil, men den ble også bygget i glassfiber. Det var helt nytt den gangen.

De første bilene hadde sekssylindret motor. I 1955 fikk den V8 og har siden hatt det. Mange generasjoner har passert og eventyret er ikke på noen måte over. Nå er nemlig en helt ny og åttende generasjon på gang! Det er bare å glede seg...

6. Mercedes SL, lansert i 1954

Det begynte med denne, den legendariske 300 SL. Her er utgaven med måkevingedørene.
Det begynte med denne, den legendariske 300 SL. Her er utgaven med måkevingedørene.

En annen legende innen sportsbil er Mercedes SL. Den kom i 1954 og fyller med det 65 år, men har neppe noen planer om å gå av med pensjon med det første.

Bilen begynte sitt liv som sportsbil, og racerbil, men har de senere årene beveget seg mer mot luksus-cruiser og cabriolet for de velbemidlede. Men man får den fortsatt med frisk motorisering som V12 – om man er villig til å betale.

Ferraris "miljøbil" byr på 1.000 hestekrefter

7. Mini, lansert i 1959

Denne Minien er av første årsmodell som er 1959.
Denne Minien er av første årsmodell som er 1959.

Av de mer folkelige og definitivt mindre bilene, men allikevel med stor ikonisk status finner vi Mini. Sir Alec Issigonis geniale, lille, men likevel romslige minibil med tverrstilt motor, 10-toms hjul og forhjulsdrift kom i 1959.

Suksessen uteble ikke. Bilen ble raskt populær og solgte veldig godt. Også innen motorsport gjorde den lille, engelske bilen det skarpt. Tidlig på 2000-tallet kom retro-utgaven av Mini og suksessen ruller videre ...

8. Porsche 911, lansert i 1963

Porsche 911 SC fra tidlig 80-tall.
Porsche 911 SC fra tidlig 80-tall.

Porsche 901 ble vist første gang under bilutstillingen i Frankfurt i 1963, men Peugeot mente at de hadde «hevd» på tresifrere modellnavn med null i midten. Så Porsche måtte endre til 911.

Dette påvirket tydeligvis ikke populariteten. De fleste med et snev av bilinteresse vet hva en ni-elleve er.

Selv om det har skjedd mye med sportsbil-ikonet på disse 56 årene, har den fortsatt motoren bak. Bortsett fra Renault Twingo, er vel dette den eneste bilen med hekkmotor nå?

Les også: I sommer er det slutt for denne luksusen

9. Ford Mustang, lansert i 1964

Originalt reklamebilde av Ford Mustang fra 1964.
Originalt reklamebilde av Ford Mustang fra 1964.

Ford Mustang er nesten like amerikansk som både Coca Cola og hamburger. Ikke bare det – da den sluppet på markedet i 1964, skapte bilen både håndgemeng og opptøyer. Alle skulle ha! Den dag i dag, 55 år senere, omtales fortsatt dette som bilhistoriens mest vellykkede billansering.

Som de fleste andre har bilen vært gjennom både oppturer og nedturer. Den verste nedturen var kanskje midt på 70-tallet, da ikonet nærmest var en skygge av seg selv, men den har overlevd – og den er fortsatt en av verdens mest solgte sportsbiler den dag i dag.

10. Toyota Corolla, lansert i 1966

Nyeste generasjon Toyota Corolla her gjort comeback på det europeiske markedet.
Nyeste generasjon Toyota Corolla her gjort comeback på det europeiske markedet.

På den tiende og siste plassen i denne oppsummeringen finner vi nok en japaner. Nemlig Toyota Corolla, som nettopp har gjort comeback til Norge og Europa etter å ha vært borte herfra i noen år.

Corolla, som kom i 1966, er også verdens mest solgte bilmodell. Mer enn 45 millioner eksemplarer av den fornuftige, gode og driftssikre familiebilen har blitt solgt så langt. Denne bilen kan best av beskrives som fornuft på fire hjul.

Les også: Nå kan du kjøpe din egen brannbil

Video: Her snakker vi skikkelig Mini-malistisk feriebil!