svindlet for 100 millioner kroner så langt i år:

Slik lurer råfrekke nordmenn forsikringsselskapene trill rundt

«Kameratkollisjoner», oppdiktede designerskjorter og «ulykker» som ender i et par splitter nye silikonpupper. Her er forsikringsbransjens elleville historier.

Bare i de tre første månedene av 2019 har nordmenn svindlet på forsikringer for nær 100 millioner kroner.

Det som virkelig trekker opp de skyhøye svindelbeløpene er juks med syke- og uføreforsikringer. I de alvorligste tilfellene prøver folk å lure til seg flere millioner kroner.

Men oftest jukses det med skadeforsikringer som reise-, innbo- og bilforsikring. De er det mange som velger å utnytte på ferie.

«Faller» for å få nye tenner og pupper

– Nå går vi mot ferietid og dessverre prøver noen da å svindle til seg midler de ikke har rett på, forteller kommunikasjonssjef i Finans Norge, Stine Neverdal.

Hun sier at en rekke av svindelforsøkene går på å kamuflere planlagte tann- og kosmetiske behandlinger i utlandet som nødvendige operasjoner etter akutte «uhell» og fall. Problemet er bare at disse uhellene ikke har skjedd.

PUPP PÅ FORSIKRINGEN: Forsikrings-bransjen er vant til at folk lyver på seg fall og uhell som gjør at de må operere ... brystene. Foto: Colourbox
PUPP PÅ FORSIKRINGEN: Forsikrings-bransjen er vant til at folk lyver på seg fall og uhell som gjør at de må operere ... brystene. Foto: Colourbox

Se hele intervjuet om forsikringssvindel i videoen øverst i saken.

– Vi har også historier der svindleren skal ha løpt etter en tyv og deretter falt og slått ansiktet eller tennene kraftig slik at de må få tannbehandling. Men i virkeligheten er det en planlagt behandling.

Neverdal vet også om pensjonerte menn som lyver på vegne av kona slik at tannoperasjonen hennes ikke virker suspekt: Da forteller de at kona sto i dusjen da dusjhodet plutselig falt ned – rett mot tennene hennes.

– Også er det akutte fall som ender opp i det som egentlig er en planlagt kosmetisk operasjon. Så ender de opp med nye pupper og lår.

Arrangerte bilkræsj

Ett av de mer vågale svindeltilfellene dreier seg om såkalte «kameratkollisjoner»: Arrangerte kollisjoner hvor målet er å få ut forsikringssummen:

«KAMERATKOLLISJON»: Noen tar svindelforsøk mer på alvor enn andre. Arrangerte bilkollisjoner for å få ut forsikringssummen er et eksempel på det. Foto :Colourbox
«KAMERATKOLLISJON»: Noen tar svindelforsøk mer på alvor enn andre. Arrangerte bilkollisjoner for å få ut forsikringssummen er et eksempel på det. Foto :Colourbox

– Det avtales da på forhånd at man skal kjøre inn i hverandre for å få en forsikringssum utbetalt. Eller så melder man bilen sin stjålet og selger den i et annet land. Innen bilforsikring finner man alt fra mindre historier til store summer, forteller Stine Neverdal i Finans Norge.

Det er aldersgruppen 20 til 30 år som svindler mest med bil- og reiseforsikring. Til Dinside sier Neverdal at svindel med bilforsikring er mest vanlig blant menn.

Løy om veske – fikk betinget fengsel

Ofte handler det om å lyve på seg mer verdifulle eiendeler enn man faktisk har slik at erstatningssummen blir større:

– Det var et tilfelle med en mann på danskebåten som påsto at han hadde mistet rundt ti, dyre og flotte designskjorter som han hadde hatt med seg. Det viste seg å ikke være sant, men han forklarte først at han hadde et alvorlig svetteproblem og at det var grunnen til at han hadde hatt med seg alle de skjortene.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Neverdal trekker også frem en fersk dom der en ung kvinne påsto at hun var blitt frastjålet en rådyr designerveske i Sør-Amerika. Forsikringsselskapet fant raskt ut at hun løy. Til gjengjeld kostet vesken «bare» 8000 kroner.

LYVER OM VERDIEN: Har det fristet å lyve på deg en større og dyrere iPhone når du skal melde den stjålet til forsikringsselskapet? Foto: Colourbox
LYVER OM VERDIEN: Har det fristet å lyve på deg en større og dyrere iPhone når du skal melde den stjålet til forsikringsselskapet? Foto: Colourbox

– Denne unge kvinnen var nettopp i retten og fikk betinget fengsel. Hun må også betale erstatning til forsikringsselskapet. Så dette ble en dyr veskehistorie for hennes del.

Svindeljegere

Hvordan fakker man så en forsikringssvindler? Neverdal forklarer at forsikringsselskapene har gode systemer som kan fange opp noe av svindelen, og at de ofte avslører svindlere på denne måten. I andre tilfeller kreves det mer:

– Det finnes 60 dyktige utredere i forsikrings-Norge, og de har ofte politibakgrunn. De undersøker saker som forsikringsselskapene ber om hjelp til.

Hun poengterer at noen svindelforsøk er lette å avsløre:

– Det er jo en grense for hvor mange biler som kan brenne opp på øde strekninger!

Går utover ærlige kunder

Forsikringssvindel er utvilsomt et samfunnsproblem. Stine Neverdal presiserer at de fleste kundene er ærlige, men at det er de ærlige kundene som potensielt må ta konsekvensene – i form av dyrere forsikring.

– Svindlerne svindler fra et fellesskap som er bygget på tillit. Hvis man mistenker at noen driver med forsikringssvindel, fortell det til selskapet vedkommende er forsikret hos, råder Neverdal.

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook