Kommentar

TOPSHOT - Overall race winner Team Movistar rider Ecuador's Richard Carapaz is thrown in the air by his teammates as they celebrate on the podium after stage twenty-one, the final stage of the 102nd Giro d'Italia - Tour of Italy - cycle race, a 17km individual time-trial in Verona on June 2, 2019. (Photo by Luk BENIES / AFP)
TOPSHOT - Overall race winner Team Movistar rider Ecuador's Richard Carapaz is thrown in the air by his teammates as they celebrate on the podium after stage twenty-one, the final stage of the 102nd Giro d'Italia - Tour of Italy - cycle race, a 17km individual time-trial in Verona on June 2, 2019. (Photo by Luk BENIES / AFP) Foto: Luk Benies

Sykkelsportens største talent

TV 2s sykkelekspert Mads Kaggestad hyller vinneren av Giro d'Italia.

Deler av sykkelfolket river seg i håret når Richard Carapaz omtales som «den ukjente vinneren av Italia rundt».

Men det er ingen overdrivelse at Richard Carapaz er ukjent for folk flest. Også blant ihuga sykkelfans var det få som trakk frem hjelperytteren fra Ecuador blant de store favorittene til å vinne årets første treukersritt.

At så få pekte på Carapaz var kanskje årsaken til at han kunne gå under radaren og kapre den rosa ledertrøyen på overlegent vis på 14. etappe. Storfavoritten Primoz Roglic, som kjørte for sin første seier i en Grand Tour var besatt av Vincenzo Nibali og vice- versa. Movistar viste taktisk kløkt ved å utnytte rivaliseringen. Når Nibali brukte kreftene på å knekke Roglic, fullførte Movistar jobben på bekostning av italieneren.

Tross tidstap på tempoetappene klarte Movistar å vinne årets Giro gjennom offensiv sykling. De sendte ryttere i brudd og hadde hjelperyttere tilgjengelig på de rette stedene. Fra etappe ni startet Movistar jakten på sammenlagttriumf ved å nøytralisere Nibali og reversere tidstapet til den slovenske tempospesialisten Roglic fra Jumbo- Visma. Dermed tok Movistar sin 15. seier sammenlagt i et tre ukers ritt siden lagets opprettelse i 1981 med Reynolds som første hovedsponsor.

Måten Movistar seiret varmet mangt et nostalgiske sykkelhjerte med sykling som står til kontrast fra den mer forutsigbare- og kontrollerte taktikken som har preget særlig Tour de France siden Team Sky (nå Ineos) startet sin seiersrekke i 2012. Mye skal til for at vi ser et like åpent og uforutsigbart ritt når Tour de France starter i juli.

Hvem er så denne ukjente Richard Carapaz?

Carpaz forlot det lille kontinentallaget Strongman høsten 2016 for en prøveproffkontrakt med Movistar. Det ble en brå start på proffkarrieren i det spanske sykkeldynastiet. Men utfordringen tok han på strak arm ved å fullføre 63 av 64 konkurranser i sin første sesong på worldtour-nivå.

I sitt første hele år i sykkelsportens øverste divisjon fullførte han blant annet Spania rundt på en respektabel 35. plass. I fjor - altså i sitt andre år i worldtouren - overrasket han med fjerdeplass sammenlagt i Giroen. I samme ritt skrev han sykkelhistorie med å bli den første etappevinneren fra Ecuador i et treukersritt. Fjoråret ble en solid oppfølging av debutsesongen som proff.

25 år gammel stod han på startstreken i 79 ritt og fullførte alle. Blant resultatene fra 2018 kan han kvittere med en fjerdeplass sammenlagt fra Giroen og en solid 18. plass i Spania rundt.

Carapaz omtales som en svært ydmyk person som finner sin plass i hierarkiet. Han gjort jobben som hjelperytter, og bak resultatene ligger derfor mye innsats for blant annet lagkapteinene Alejandro Valverde og Nairo Quintana.

I årets sesong og i sitt tredje år som proff tar 26 åringen ytterligere steg med seier i Italia rundt sammenlagt. Seieren skaper sykkelfeber i hjemlandet. I ekstasen har landets president lovet å fjerne tollavgiften på importen av racersykler for å stimulere sporten i hjemlandet.

Carapaz kommer fra Carchi-provinsen i Ecuador, et området i Andesfjellene 2900 meter over havet på grensen til Colombia. Som amatør dro han over grensen til nabolandet for å ta del i sykkelmiljøet som har fostret opp flere av dagens mest lovende sykkelstjerner. Blant disse er Egan Bernal og Ivan Ramiro Sosa, begge del av stallen til britiske Team Ineos (tidligere Sky).

Men en ting er fysisk talent, som det er nok av eksempler på. Sykling er sammensatt og mangt et stortalent når aldri opp grunnet hindringer forårsaket av velt, skader, sykdom og mentale utfordringer.

Carapaz har så langt en statistikk som viser en eksepsjonelt robust rytter som siden 2016 har fullført 221 av 222 rittdager. Mannen fra høylandet i Ecuador viser med dette en utrolig overlevelsesevne.

Movistar har funnet en diamant som finslipes til sportens kanskje største etapperytter. Det spanske sykkellaget rendyrker den 62 kilo lette klatreren til etapperytter. Ikke en eneste gang i løpet av sine snart tre år som proff har Carapaz startet i en av de største en- dags klassikerne.

Det er ingen stor overraskelse om Carapaz er en ettertraktet rytter. Ryktene sier at han allerede er på vei til et nytt lag. Med stjernestatus hører mange valg, gleder og utfordringer. Blant de mer utfordrende sidene ved den nye hverdagen er at han neppe igjen får gli under radaren i et taktisk spill blant antatt større favoritter.

Lik på Facebook