Kommentar

Oslo 20190506.Det internasjonale valutafondet (IMF) overleverer sin uttalelse om norsk økonomi og økonomisk politikk til finansminister Siv Jensen (Frp). Bilde fra Jotunheimen i bakgrunnen.Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
Oslo 20190506. Det internasjonale valutafondet (IMF) overleverer sin uttalelse om norsk økonomi og økonomisk politikk til finansminister Siv Jensen (Frp). Bilde fra Jotunheimen i bakgrunnen. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix Foto: Ruud, Vidar

Denne krisen har Frp skapt selv

Frp gikk til valg på en bombløff. Seks år senere er den avslørt.

Det er ikke nytt at Fremskrittspartiet ikke har fått gjennomslag for sin bompengepolitikk. I snart seks år har de styrt Samferdselsdepartementet, og bomregningen til bilistene har bare økt.

Nå har partiledelsen kalt inn landsstyret til et krisemøte. Et krisemøte om at de ikke har fått gjennomslag.

Nå – når det er altfor sent.

Hva som er formålet, er ganske uklart. Det virker som om partileder Siv Jensen bare vil snakke ut. Andre forventer at hun skal levere en løsning. Noen benytter anledningen til å true med å gå ut av regjering.

En rar trussel, egentlig. I valget mellom «Frp i regjering pluss kutt i bompenger» eller «Frp ut av regjering og dagens bilpolitikk», velger nok KrF og Venstre det siste.

Frp har snart hatt halvannen stortingsperiode på seg. Det høres ut som en klisjé og et billig retorisk poeng, men det er likevel sant. Dette er tid med makt som Frp kunne brukt på å finne alternativer som kunne redusert bompengene.

Det har de ikke gjort. Hvorfor ikke?

Sannsynligvis er det enkleste svaret det mest riktige: Frp er mer for vei enn de er mot bompenger.

Fremskrittspartiet har ikke gjort alt de kunne for å redusere bompengene.

De har gjort noe, men bare noe. I det reviderte statsbudsjettet som ble lagt frem for to uker siden, bruker regjeringen 200 millioner kroner på å fjerne bomstasjoner. Det er ikke mye, men Frp skryter av det, fordi det er bra for noen bilister.

Så hvorfor ikke 300 millioner? Hvorfor ikke 400?

Jo, fordi Frp har prioritert pengene annerledes. De ville heller bruke penger på politi enn på å fjerne bompenger. Det er en ærlig sak, men de kan ikke bare skylde på andre.

Noe annet Frp kunne gjort, var å bygge mindre vei. I stedet har samferdselsministrene Ketil Solvik-Olsen og Jon Georg Dale skrytt av tidenes mest ambisiøse nasjonale transportplan. De har vært fornøyde med å vedta veier som i stor grad skal betales med bompenger.

Fordi lukten er asfalt har vært viktigere enn å redusere bompengene.

I byene kunne Frp redusert bompengene med å bidra med mer statlige midler til kollektivprosjekter, stanset store økninger og jobbet for andre løsninger for å redusere biltrafikken.

Det har de ikke gjort.

Og så er det veiprising. Veiprising er alternativet som ideelt sett kan redusere mange av de negative sidene med bompenger, men samtidig oppnå de samme målene.

Ved å betale for når, hvor og hvor mye du kjører, blir det en mer rettferdig innbetaling enn når det kun er mer eller mindre tilfeldig plasserte bomstasjoner der alle betaler like mye.

Grunnen til at dette ikke blir utredet i Norge nå, er fordi Frp sier nei.

De ville heller beholde bompenger som de kunne være mot, enn å innføre veiprising som ville være vanskeligere å argumentere mot.

Til tross for alle disse mulighetene, har Frp lagt skylden på alle andre.

Den mest brukte forklaringen har vært at Frp kun fikk 16 og 15 prosent oppslutning ved valget, og derfor tapte kampen om bompenger. Det er riktig. Men Frp har også valgt, av taktiske årsaker, å gjøre det til et «rent tap».

Vurderingen har vært at det er bedre å bare si at de tapte bompengesaken, enn å ende opp med utvannede kompromiss.

Kanskje har det vært smart for ikke å miste velgere, men det gjør det likevel sant at Frp kunne gjort mer for å redusere bompengene.

Et annet Frp-forsvar har vært at bompengene ville vært høyere dersom Frp ikke satt i regjering. Det er kanskje sant, kanskje ikke.

Det er nemlig ikke gitt at en annen regjering ville prioritert like mye veibygging som Frp, og det kan tenkes at en annen regjering ville ha innført veiprising, og det kan tenkes at en annen regjering ville brukt mer statlige midler på å bygge kollektiv i byene.

Så hvorfor skal Høyre, Venstre og KrF brått gi Frp reduserte bompenger nå? Hva har de å tjene på det?

Og hvorfor skulle Frp fortjene et sånt gjennomslag, når de selv ikke har prioritert det høyt nok tidligere?

Nei, Fremskrittspartiet gikk til valg på noe som de visste var urealistisk. Så tapte de forhandlingene, og la saken nesten helt til side i flere år.

Nå får de kjeft for det. Da kan de ikke forvente at Erna Solberg skal rydde opp for dem.

Skulle de gå ut av regjering på grunn av dette, er det vanskelig å forstå hvordan det skulle gi partiet økt troverdighet på bompenger. Det vil bare være spikeren i kisten for den troverdigheten.

Det vil være en innrømmelse av at de ikke klarer det.

Lik på Facebook