27-åringen kom ned en bakke i høy fart mot et trafikklys, men det er uklart om han kjørte på rødt. Ulykken er den første med dødelig utgang ved bruk av elsparkesykkel i Sverige.

Forsker Hans Cassepierre ved det svenske trafikktilsynet mener at disse sparkesyklene må bort fra veiene. Dette er ikke et framkomstmiddel som hører hjemme der, sier han til TT.

Som i norske byer er elsparkesykler spredd rundt i svenske byer i stort antall på få uker denne våren. Og i kjølvannet kommer ulykkene. Akuttmottaket i Malmö melder at det hver uke kommer flere pasienter med skader etter bruk av elsparkesykler.

Problemet i Sverige, som i Norge, er at sparkesyklene er vanskelig å klassifisere. Det er ikke en elsykkel, som har maksfart på 20 kilometer i timen og spesielle krav til bremser og annet utstyr, og heller ingen moped.

– Skal de være i trafikken, må de oppfylle kravene som stilles til elsykler. Hvis ikke, må de bort, mener Cassepierre ved trafikktilsynet i Sverige.

(©NTB)