BOMPENGER: Parlamentarisk leder for Høyre, Trond Helleland, og Ap-leder Jonas Gahr Støre på Stortinget.
BOMPENGER: Parlamentarisk leder for Høyre, Trond Helleland, og Ap-leder Jonas Gahr Støre på Stortinget. Foto: Braastad, Audun

Helleland om Støre-regjering: – Hadde vært flere milliarder mer i bompenger

Høyres parlamentariske leder Trond Helleland hevder regjeringen har spart bilistene for minst 3,8 milliarder kroner i bompenger siden 2013. – Etter seks år må Høyre ta ansvaret for styringen av landet, svarer Arbeiderpartiet.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I 1990 betalte vi samlet én milliard kroner i bompenger. Estimatene for 2019 er 13 milliarder kroner.

Det er en økning på 2,5 milliarder, bare de to siste årene.

Da Frp og Høyre kom i regjering i 2013, var det 9,3 milliarder.

Men Arbeiderpartiet har ingen grunn til å være høye og mørke, ifølge Høyres parlamentariske leder.

– Arbeiderpartiet har aldri vist vilje til å prioritere lavere bompengeregning når de sitter med makten, sier Høyres parlamentariske leder Trond Helleland til TV 2.

Hevder regningen ville økt drastisk med Støre

Høyre mener regjeringen har spart norske bilister for 3,8 milliarder:

2,08 milliarder til prosjekter i begynnelsen av regjeringsperioden (nysalderingen av statsbudsjettet i 2013).

Tilskuddsordning for reduserte bompengetakster utenfor byområdene i 2017, 2018 og 2019: 1,5 milliarder kroner.

200 millioner til nedbetaling av tre bompengeprosjekter i 2019:

Fylkesveg 544, Halsnøysambandet (Hordaland) Fylkesveg 17, Tverlandet–Godøystraumen (Nordland) Listerpakken (Vest-Agder)

Han hevder regjeringen har spart bilistene for 3,8 milliarder (se faktaboks), hvis man skulle legge Arbeiderpartiets historikk til grunn.

– Dette er reduksjoner opposisjonen har stemt imot. Derfor fremstår den plutselige motstanden fra Ap som enda mindre troverdig, fortsetter Helleland.

Helleland peker på at bompengeandelen i nye veiprosjekter har gått ned.

– Statistikken viser at bompengeandelen på nye veiprosjekter har gått ned fra 40 prosent under de rødgrønne, til 28 prosent under Solberg-regjeringen. Hadde bilistene betalt en like stor andel av nye veier som under de rødgrønne, ville regningen økt drastisk.

Han mener opposisjonen bør være ærlige og innrømme at bompengebelastningen hadde vært høyere uten dagens regjering.

– Samferdselsbudsjettene er økt med 75 prosent. Vi har redusert bompengeandelen, vi innfører nytt skattefradrag, vi fjerner enkelte bomstasjoner og har effektivisert innkrevingen. Vi ville ikke sett en tilsvarende satsing hvis Støre hadde styrt i kompaniskap med SV, Rødt og MDG – partier som har foreslått å kutte i veiprosjekter, sier Helleland.

Veiprising

I forrige uke gikk Ap-leder Jonas Gahr Støre ut i VG med sin plan for bompenge-krisen: Veiprising.

Satellittbasert veiprising betyr at man erstatter bilrelaterte bruks- og kjøpsavgifter, som bompenger, drivstoffavgifter og engangsavgiften, med en kilometerbasert veiavgift.

Størrelsen på kilometeravgiften vil variere, og være avhengig av hvor du kjører (billigere på landet enn i byen), når på døgnet du kjører (billigere utenfor rush) og hva slags bil du kjører (lavutslippsbiler betaler mindre enn andre biler).

Kilde: NAF

– Når Støre sier han skal fjerne bompengene, så skal han erstatte det med noe annet. Arbeiderpartiet har stemt ned grepene vi har tatt for å få ned belastningen fra 40 til 28 prosent. I tillegg var Arbeiderpartiet negative til opprettelsen av Nye Veier, selskapet som har fått ned kostnadene.

Han hevder selskapet Nye Veier vil spare samfunnet for 30 milliarder kroner.

– Når Ap forsøker å gi inntrykk av at belastningen hadde vært mindre om de hadde styrt, så er sannheten er at belastningen hadde vært høyere, og beviset er i budsjettene.

Utelukker ikke veiprising

– Bare i 2019 er det estimert 13 milliarder i bompenger. Det er jo ikke store forskjellen mellom dere når du viser til 3,8 milliarder over så mange år?

– Nei, men det er 3700 millioner kroner, da. Det er penger det også. Hvis du i tillegg ikke hadde gjort noe for å bryte veivesenet monopol på å bygge veier, ved å etablere Nye Veier, så hadde kostnadene vært enda høyere.

Han sier Høyre er åpne for nye teknologiske løsninger, som kan erstatte dagens bompengesystem.

– Arbeiderpartiet må gjerne mene at vi skal innføre veiprising, og vi har sagt vi er åpne for nye teknologiske løsninger for å kreve inn betaling. Men du må jobbe for å få kostnadene ned. Det har vi gjort gjennom Nye Veier og redusere bompengeandelen. I tillegg skal vi utrede et skattefradrag hvis man passerer et tak, og det skal gi mer lik belastning.

– Så først etter 2019 er dere åpne for veiprising?

– Vi fire regjeringspartiene endte med å si at vi vil erstatte dagens bompengeordning med nye teknologiske løsninger, vi bruker ikke ordet veiprising.

– Er bompengekrisen deres ansvar? Har dere bygd for mye vei, slik at bompengebelastningen er blitt for høy?

– Det kan du si. Hadde vi tatt det mer med ro, kunne belastningen vært mindre. Samtidig er det mange som har demonstrert foran Stortinget for å få en ny vei, og mange er blitt bønnhørt de siste årene. Alle betaler ikke for alle bommene. Jeg tror folk reagerer mest på bompengepakker i byene der de ikke ser hva alt går til. Der bilistene føler de må betale alle tiltakene, mens andre slipper unna. Derfor ser du fremveksten av bompenge-partiene. Det er ikke fordi du bygger en vei fra sør til nord. Det er mer de pakkene som er udefinerbare, som er viktige fordi det er miljøspørsmål, men jeg tror folk forventer å se mer av det de betaler for, sier Helleland.

– Folk betaler i kroner, ikke i andeler

Sverre Myrli, Arbeiderpartiets samferdselspolitiske talperson, mener Høyre må slutte å legge skylden på Arbeiderpartiet.

Han har fått oversendt Høyres regnestykke.

– Etter seks år må nå Høyre ta ansvar for styringen av landet, ikke skylde på Arbeiderpartiet, sier han til TV 2.

BER HELLELAND TA ANSVAR: Sverre Myrli (Ap).
BER HELLELAND TA ANSVAR: Sverre Myrli (Ap). Foto: Ruud, Vidar

Han sier det er riktig at bompengeandelen i prosjektet har gått ned, men at folk betaler i kroner.

– Helleland prater om bompengeandel. Det er riktig at andelen bompenger har gått noe ned, men antallet bompengeprosjekter har gått kraftig opp. Altså betales det inn stadig mer i bompenger – og folk betaler i kroner, ikke i andeler.

Myrli mener det er Høyre og Frp som er de nye bompengepartiene.

– Bare i 2019 skal det kreves inn 13 milliarder kroner i bompenger, og det fortsetter å øke ettersom regjeringen til stadighet legger fram nye bompengesaker til behandling. Den siste kom nå på fredag og gjelder E6 Moelv-Øyer. Dette blir den tredje bompengesaken som nå er til behandling i Stortinget, og bare i disse tre sakene skal det betales over 15 milliarder kroner i bompenger, sier samferdselspolitikeren, som vil over på veiprising.

Arbeiderpartiet mener veiprising vil gi en mer rettferdig fordeling av kostnadene.

– Arbeiderpartiet er ikke motstandere av brukerbetaling på vei, men vil bort fra dagens gammeldagse bomstasjoner og over på et system med vegprising.