DØDSULYKKE: Even (15) døde da han fikk flere tusen volt gjennom kroppen etter å ha gått inn i en tunnel på Filipstad i Oslo. Nå går familien ut mot Bane NORs ulykkesrapport.
DØDSULYKKE: Even (15) døde da han fikk flere tusen volt gjennom kroppen etter å ha gått inn i en tunnel på Filipstad i Oslo. Nå går familien ut mot Bane NORs ulykkesrapport. Foto: Junge, Heiko

Even (15) døde i tunnel – foreldrene reagerer på ulykkesrapport

Foreldrene til 15 år gamle Even Warsla Meen, som døde i tunnelulykken på Filipstad i Oslo, mener Bane NORs egen rapport kan gi inntrykk av at ulykken var ungdommenes egen skyld.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

15 år gamle Even døde da han fikk flere tusen volt gjennom kroppen inne i en togtunnel på Filipstad i Oslo 24. februar.

Evens 16 år gamle kjæreste og deres felles kamerat ble alvorlig skadet i ulykken.

I forrige uke la Bane NOR frem sin ulykkesrapport der de har gransket hva de mener gikk feil, og hva som gjorde at ulykken kunne skje.

Blant annet kom det frem at rundt 30 meter av gjerdet ikke var i henhold til Bane NORs tekniske regelverk, da det ikke var skiltet «adgang forbudt» og hadde lavere høyde en resten av gjerdet.

– Egnet til å bagatellisere

Nå går familiens advokat ut mot rapporten, og mener Bane NOR fraskriver seg ansvar i saken.

Familien trekker frem at Bane NOR selv innrømmer at gjerdet ikke holdt deres egen standard.

– Samtidig inneholder pressemeldingen og rapporten uttalelser som er egnet til å bagatellisere Bane NORs ansvar og i stedet gi inntrykk av at ungdommene kan bebreides, skriver advokat Sven Knagenhjelm i en pressemelding.

Bane NORs ulykkesrapport trekker frem at området er avsperret, men at de som ønsker å ta seg inn på området likevel kan klarer å ta seg inn. Like overfor strekningen som ikke var i henhold til Bane NORs retningslinjer ligger det en fritidsklubb, og ikke langt unna ligger Ruseløkka skole, der 15-åringen var elev.

Advokaten understreker at ungdommene ikke hadde med seg klippeutstyr for å ta seg innenfor gjerdet, og at det ikke var noen advarselsskilt på gjerdet. Tunnelen var heller ikke opplyst, og advarselskiltene inne i tunnelen skal være svært små, noe som gjør at de er lite synlige.

Kunne vært avverget

De reagerer også på følgende setning fra ulykkesrapporten:

«Det er vanskelig i en slik hendelse å si hva som kunne forhindret ulykken, da barrierer vil ha ulik effekt på personer, men det er funnet forhold som kunne bidratt til å redusere risikoen for skade.»

For utenforstående kan dette leses som om et fungerende gjerde eller et skilt med advarsel om høyspenning ikke nødvendigvis ville ha stoppet de tre ungdommene i dette tilfelle. Dette er svært alvorlig, skriver Knagenhjelm.

Videre lister han opp følgende forhold som familien mener ville avverget ulykken.

  • Dersom det ikke hadde vært hull i gjerdet og gjerdet hadde vært høyt nok, ville ulykken ikke ha skjedd.
  • Dersom gjerdet hadde vært utstyrt med skilt om høyspenning livsfare, ville ulykken ikke ha skjedd.
  • Dersom det hadde vært et skilt ved tunnelinngangen om høyspenning livsfare villle ulykken ikke ha skjedd.
  • Dersom det hadde vært lys i tunnellen ville ulykken ikke ha skjedd.
  • Dersom det hadde vært et effektivt klatrevern på toget ville ulykken ikke ha skjedd.

Bane NOR: For tidlig å avklare skyldspørsmålet

Thor Erik Skarpen, pressesjef i Bane NOR, sier ulykken preger de ansatte i selskapet.

– Filipstad-ulykken er dypt tragisk. Den preger oss i Bane NOR sterkt og vi tar den på største alvor. Vi har kartlagt og gått grundig gjennom hendelsen og våre rutiner. Denne kartleggingen er en prosedyre som vi alltid følger etter alvorlige hendelser knyttet til jernbanen, sier Skarpen til TV 2.

Han sier den interne rapporten ikke har til hensikt å avklare ansvarsspørsmålet.

– Ansvarsspørsmålet beror på en sammensatt vurdering og kan ikke utledes fra enkeltelementer eller brudd på internt regelverk. Kartleggingen av hendelsesforløpet er det fortsatt politiets etterforskning som håndterer. I tillegg gransker Statens havarikommisjon for transport ulykken. Forut for at en har ytterligere avklaringer av faktum, er det derfor dessverre for tidlig å avklare skyldspørsmålet, sier Skarpen.

– Vi forstår godt de pårørendes sorg og fortvilelse og vi i Bane NOR ønsker selvfølgelig at noe slikt aldri skal skje igjen, legger pressesjefen til.

To kritisk skadd

Even var sammen med kjæresten, Miranda Ajaxson (16), og bestekameraten Oscar Widuto (15) da ulykken i togtunnelen på Filipstad skjedde.

Miranda hadde bursdag denne dagen.

Even fikk mest strøm i seg og omkom. De to andre ble kritisk skadet.

Politiet etterforsker fortsatt ulykken, det samme gjør Statens havarikommisjon.

Havarikommisjonen skal ikke bare se på Filipstad-ulykken, men også om det finnes andre områder som Bane Nor må se nærmere på for å forhindre lignende ulykker. De har estimert at de kommer til å bruke 11 måneder på granskningen.

I etterkant av hendelsen ble det stilt spørsmålstegn om hvorfor området ikke var avsperret, når det fantes strømførende kilder der.