Benny Christensen er Brooms bilekspert. I «Spør Benny»-seksjonen på broom.nosvarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei. Jeg vurderer å kjøpe meg en Volvo XC90 2006-08 modell.

Er de årsmodellene bedre enn de tidligere? Det var vel en oppgradering fra 06-07-årsmodellen?

Eller synes dere at å kjøpe en slik bil er litt "skummelt"? Mvh. Terje

Benny svarer:

Volvo XC90 var jo en skikkelig drømmebil for mange familer da den kom tilbake i 2002. Stor, trygg og komfortabel som den var. Dette var jo også midt i den største SUV-tiden, så timingen kunne knapt vært bedre fra Volvo, som her også lanserte en modell som bød på noe helt nytt fra den kanten. Bilen ble da også en betydelig suksess for dem.

De har aldri solgt så mange dyre biler som da denne kom. Dyrt, skulle det også på sikt vise seg å bli for eierne. XC90 var nemlig ikke verdens beste bil. Dessverre.

Den bygger på samme plattform som personbilen S80, men er både større, tyngre og høyere. Hvilket ofte medfører ekstra slitasje. Særlig på forstilling, bremser og hjullagre. I tillegg var det en del irriterende små-rusk med det elektriske anlegget. Turbohavari forekom definitivt. Det samme gjorde girkassehavari. Det kan også nevnes at innsprøytingsdysene kan lekke, EGR-ventilen kan stelle til trøbbel og at særlig de tidlige bilene hadde lekkasje mellom motor og gir, samt at defekt håndbrekk er en gjenganger-feil.

Til og med Svensk Bilproving ga bilen det glatte lag. Dette var definitivt en strek i regningen for Volvo. De gjorde, i kjent stil, sitt ytterste for å få kvaliteten opp og kundene fornøyde. Bilen ble da også endret og finpusset ganske mye underveis.

De hadde, som du selv var inne på, en betydelig oppgradering i 2006/07. Selv om sikkert mange av barnesykdommene nå for lengst er ryddet av veien, tror jeg det er smart å holde seg til en modell etter denne oppgraderingen. Jeg vil vel nesten si; jo nyere bil – desto bedre, slik i utgangspunktet.

Les også: Nå får du denne Volvoen fra 30.000 kroner

Men årene har jo i mellomtiden gått. Bilene har blitt eldre og mange har fått en betydelig kjørelengde. Ikke alltid har de nyeste gått minst og blitt best fulgt opp heller.

Dette er absolutt en bil man bør sjekke nøye FØR kjøp. Det er etter min mening det aller viktigste når man skal kjøpe eldre XC90. Gjerne med en NAF-test eller lignende om man ikke er bilkyndig selv. Er man uheldig og får tak i en dårlig bil, kan eierkostnadene bli skummelt høye. For som du selv er inne på; Gammel XC90 kan være et skummelt bilkjøp. Selv om den fortsatt er litt drømmebil for noen.

Det gjelder, som så ofte før, å lete opp en så pen, velholdt og teknisk god bil som overhodet mulig. Helst med én eier og full servicehistorikk. Så får man heller betale litt ekstra. Da kan denne generasjonen XC90 fortsatt by på mye og komfortabel familiebil for pengene.

Du kan få første generasjon XC90 fra rundt 40.000 kroner. Men da skal du virkelig vite hva du gjør (og ha penger/tid/lyst til å reparere)

Man får 2007-modeller, med faceliften, som har gått 150.000 kilometer for rundt 150.000 kroner. For drøyt 300.000 får du en 2010/2011-modell som ikke bør ha gått mye over 100.000 kilometer. Det kan være et relativt trygt kjøp, men jeg ville vært forberedt på at det vil komme påkost der også.

Lykke til med jakten på ny bil!

Se så billig du kan få snobbe-Volvoen, XC90, nå

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under:

Les også: Denne Volvoen var noe av det tøffeste du kunne eie

Video: Slik ser Volvo for seg framtiden.