Helt siden den kom første gang i 2004, har den kompakte 1-serien vært en stor suksess for BMW. Mer enn 1,3 millioner biler har blitt bygget. Og flere skal det bli.

Nå viser BMW fram en helt ny generasjon av den populære kompaktbilen. Ikke er den langt unna heller. Det åpnes for bestillinger i sommer – og allerede i september vil de første kundene få sin nye 1-serie.

Fem år med år utvikling og testing ligger bak nye 1-serie som har fått helt ny og forhjulsdreven arkitektur.

Kortere men større

Resultatet er mer plass både til passasjerer og bagasje, kombinert med kjøregenskaper som i kjent BMW-stil forventes å sette ny standard i klassen.

Listen ligger høyt. Overgangen fra bakhjulsdrift til forhjulsdrift er ikke noe BMW har tatt lett på. Dessuten kommer bilen også med 4x4.

Nye 1-serie blir kun tilgjengelig i femdørs-versjon. Med en lengde på 4.319 mm, er den 5 mm kortere enn sin forgjenger. Samtidig har bredden økt med 34 mm, til 1.799 mm og høyden økt med 13 mm til 1.434 mm.

Akselavstaden på 2.670 mm er 20 mm kortere enn forrige generasjon. Til tross for den noe kortere akselavstanden, er allikevel den innvendige plassen større, takket være den forhjuldsdrevne konstruksjonen.

I baksetet får man 33 mm ekstra beinplass og mer plass rundt både albuer og hode. Det ekstra innvendige volumet kommer også fører og passasjer i forsetet til gode. I bagasjerommet er kapasiteten økt med 20 liter slik at det nå rommer 380 liter.

Slik blir BMWs gigantiske luksus-SUV

Nye BMW 1-serie er kortere, bredere og tøffere!
Nye BMW 1-serie er kortere, bredere og tøffere!

Design og teknikk

Nye 1-serie har et formspråk med skarpe og rene linjer, lik som i de siste generasjonene fra BMW. Sporty eksteriørdesign underbygges av nyregrillen, de avlange og smale frontlyktene og baklyktene, samt stigende linjer i sideprofilen og korte overheng.

Interiøret preges av nytt dashbord-design med den heldigitale instrumenteringen BMW Live Cockpit Professional. I tillegg er modellen utstyrt med en rekke andre teknikk- og infotainmentløsninger som mange vil kjenne igjen fra de større søsknene i BMW-familien – slik som nye 3-serie.

Les vår test av nye BMW 3-serie her:

Innvendig er BMW 1-serie romsligere enn tidligere og mer velutstyrt enn noen gang.
Innvendig er BMW 1-serie romsligere enn tidligere og mer velutstyrt enn noen gang.

Motorer

1-serien lanseres først med med to bensinmotorer og tre dieselmotorer, hvorav to modeller med xDrive firehjulsdrift. Steptronic automatgir er også tilgjengelig på modellene hvor det ikke er standard.

Dette blir drivlinje-alternativene til å begynne med:

- 118i- 6-trinns manuell- 7-trinns Steptronic, 140 hk. / 220 Nm.

- M135 xDrive- 8-trinns Steptronic Sport, 306 hk. / 450 Nm.

- 116d- 6-trinns manuell- 7-trinns / Steptronic, 116 hk. / 270 Nm.

- 118d- 6-trinns manuell- 8-trinns / Steptronic, 150 hk. / 350 Nm.

- 120d xDrive- 8-trinns Steptronic, 190 hk. / 400 Nm.

Se hva som har dukket opp til salgs

BMW lover mye kjøreglede i sin nye 1-serie.
BMW lover mye kjøreglede i sin nye 1-serie.

Foreløpig kommer ikke bilen som ladbar hybrid, en drivlinje som BMW har hatt stor suksess med på andre modeller. Om det kommer etter hvert eller ikke er aktuelt på 1-serie, er foreløpig uklart.

Vi kommer så klart tilbake med priser og flere spesifikasjoner så snart disse er tilgjengelige.

Les også: Slik blir den spennende BMW-framtiden

Video: BMW har også flere elektriske nyheter på gang. Dette er iX3