ulykkesRAPPORT klar:

Varsler flere tiltak etter ulykken der Even (15) døde

OMKOM: Even Warsla Meen døde i ulykken i togtunnelen på Filipstad i Oslo for tre måneder siden.
OMKOM: Even Warsla Meen døde i ulykken i togtunnelen på Filipstad i Oslo for tre måneder siden. Foto: NTB scanpix
Even (15), kjæresten og en kamerat klatret opp på togtaket i en tunnel på Filipstad, da den fatale ulykken skjedde 24. februar i år. Bane NOR varsler nå at de setter inn flere tiltak for å forebygge lignende ulykker.

Even Warsla Meen (15) døde da han fikk flere tusen volt gjennom kroppen inne i en togtunnel på Filipstad i Oslo 24. februar.

Evens 16 år gamle kjæreste og deres felles kamerat ble alvorlig skadet i ulykken.

– Det var en forferdelig ulykke og den preger oss sterkt, sier konserndirektør Vibeke Aarnes for infrastruktur i Bane NOR da hun la fram deres interne ulykkesrapport torsdag kveld.

– Et følelsesladd møte

Pressekontakt for Evens familie, Thomas Nystrøm, opplyser til TV 2 at de i dag hatt deres første møte med Bane NOR etter ulykken.

– Det ble et godt, men også følelsesladd møte, hvor vi gikk gjennom hovedpunktene i rapporten sammen med ledelsen i Bane NOR. Vi har fått bekreftet vår oppfatning om at sikkerheten i området ikke var god nok. Familien vil nå bruke god tid på å gå gjennom rapporten i detalj, sammen med vår advokat. Frem til det er gjort ønsker ikke familien å gi ytterligere kommentarer til selve ulykken eller prosessen videre, opplyser Nystrøm.

Konserndirektør i Bane NOR opplyser at de skal forebygge ulykker på alle sine jernbaneområder.

Togparkeringen på Filipstad skal ha blitt oppsøkt av skoleungdom i lengre tid.

– Vi var klar over at taggere fra profesjonelle miljø hadde vært inne på området, men vi visste ikke at også vanlig skoleungdom tok seg inn der. Det har vi fått informasjon om først etter ulykken, sier Aarnes og ber om at folk passer på og varsler dem dersom noen ser eller hører om ferdsel på jernbaneområder.

Klatret opp på tog tak

Bane NOR er nå ferdig med sin interne ulykkesrapport. Der står det å lese at de tre ungdommene enten klatret over gjerdet ved fra fritidsklubb-tomten og inn på jernbaneområdet, eller gikk gjennom langs tunnelveggen ved enden av tomten.

De tre ungdommene gikk inn i tunnelen der det sto to parkerte tog. I og med at tunnelen er i bruk er det høyspentstrøm i kontaktledningene over sporene.

Etter å ha klatret opp på taket av det ene toget, kom en av ungdommene for nær kontaktledingen. Det førte til en eksplosjon og de to andre ble kastet ned på bakken.

KJÆRESTE: Miranda Ajaxson ble skadd i ulykken. Foto: Privat
KJÆRESTE: Miranda Ajaxson ble skadd i ulykken. Foto: Privat

Like etterpå kom en av ungdommene ut av tunnelen og ba forbipasserende om å ringe etter hjelp. Gutten gikk deretter inn igjen i tunnelen og like etterpå skjedde en ny kortslutning.

Det er uvisst for Bane NOR hvem av de tre som kom i kontakt med høyspentledningen, som har en spenning på 15.000 volt.

Lavere gjerde

Togene som sto parkert i tunnelen var skiltet «høyspenning livsfare».

Bane NOR opplyser at Filipstad-området er inngjerdet med mange advarsel-skilt.

Men 30 meter av gjerdet, mot tomten til fritidsklubben, var ikke henhold til Bane NORs tekniske regelverk. Denne dele av gjerdet var ikke skiltet «adgang forbudt» og hadde lavere høyde.

Bane NORs egne kontroller og utbedringer av gjerder har foregått rutinemessing og kontinuerlig, men har ikke vært så systematisk og dokumentert som ønsket, står det i rapporten.

Torsdag ettermiddag møtte Bane NOR foreldreutvalget på Ruseløkka skole, hvor de la frem konklusjoner fra rapporten.


Ikke god nok system

Områdesikringen på Filipstad og tilsvarende steder er laget for at ingen skal ta seg uforvarende inn på området.

– De som ønsker det klarer uansett å ta seg inn. Det er dessverre ikke mulig å sikre seg mot, men vi kan likevel gjøre mer for å forebygge, sier Aarnes.

Taggere klipper jevnlig opp gjerdene og det har vært flere tilfeller der de har kommet i full lokføreruniform for å komme inn på området, opplyser Bane NOR.

«Vi har ikke hatt god nok systematikk i å fange opp løpende risiko over tid. Det har vært gradvis økende farlig ferdsel over en lengre tidsperiode, men vi vurderte ikke forsterkning av områdesikringen», står det å lese i ulykkesrapporten.

KAMERAT: Oscar Widuto (15) ble også skadd i ulykken. Foto: Privat
KAMERAT: Oscar Widuto (15) ble også skadd i ulykken. Foto: Privat

Feiret bursdag

Even var sammen med kjæresten, Miranda Ajaxson, og bestekameraten da ulykken i togtunnelen på Filipstad skjedde.

Miranda (16) hadde bursdag denne dagen.

Hun og Even Warsla Meen hadde bakt bursdagskake sammen, og familien hans ventet hjemme med taco. Men det unge kjæresteparet kom aldri hjem.

Ved 16.30-tiden ble det hørt rop om hjelp fra en jernbanetunnel på Filipstad i Oslo.

Even (15) fikk mest strøm i seg og omkom. De to andre tenåringene: Evens kjæreste, Miranda (16), og deres felles kamerat, Oscar Widuto (15), ble kritisk skadet.

I denne togtunnelen på Filipstad i Oslo kom de tre ungdommene i kontakt med en strømførende kilde med en spennig på 15.000 volt,
I denne togtunnelen på Filipstad i Oslo kom de tre ungdommene i kontakt med en strømførende kilde med en spennig på 15.000 volt, Foto: NTB scanpix

Åpnet full undersøkelse

Politiet etterforsker fortsatt ulykken, mens Statens havarikommisjonen har åpnet full undersøkelse av ulykken.

Havarikommisjonen skal ikke bare se på Filipstad-ulykken, men også om det finnes andre områder som Bane Nor må se nærmere på for å forhindre lignende ulykker.

Kommisjonen er ikke ferdig med sin rapport om ulykken ennå, de har estimert at de kommer til å bruke 11 måneder på den.

I etterkant av hendelsen ble det stilt spørsmålstegn om hvorfor området ikke var avsperret, når det fantes strømførende kilder der.

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook