TEKNISKFEIL: DNBs kriseteam har jobbet intenst med å rydde opp i problemene som har rammet et stort antall av deres kunder.
TEKNISKFEIL: DNBs kriseteam har jobbet intenst med å rydde opp i problemene som har rammet et stort antall av deres kunder. Foto: NTB scanpix

DNB har ryddet opp: – Trygt å bruke betalingskortene nå

DNB har ryddet opp hos alle kunder som hadde feil saldo på konto. Nå skal de overvåke systemene sine nøye, for å sjekke at det fungerer som det skal fremover.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Torsdag ettermiddag opplyser DNB at alle systemer nå fungerer som normalt.

– Vi har jobbet med saken i hele dag og har i ettermiddag fjernet reservasjonene hos de siste kundene som fortsatt hadde feil saldo på konto, sier kommunikasjonsrådgiver Andreas Nylund i DNB.

De siste dagene har DNB opplevd storm fra kunder som har opplevd å bli belastet dobbelt for betalinger de har gjort med kortene sine.

Stort omfang

– Vi beklager igjen at det har tatt tid å rette opp i alle transaksjonene, og takker samtidig for kundenes tålmodighet. Vi opplever at de aller fleste møter oss med forståelse og er ved godt mot. Samtidig som vi forstår veldig godt at noen blir oppgitt og frustrert, særlig de som står i en akutt situasjon, fortsetter Nylund.

– Hvor mange av deres kunder er blitt rammet av dette?

– Det er et stort antall kunder som er berørt, men vi ønsker ikke å gå ut med omfanget, sier Nylund til TV 2.

DNB forklarer at det er en teknisk feil som har gjort at den midlertidige reservasjonen for kjøpet ikke er blitt slettet slik den skal.

– Mange har oppdaget at de står oppført med beløp som er lavere enn de skal i nettbanken, og noen har også vært i minus uten at de skal være det. Sånn skal det ikke være, og dette skal absolutt ikke skje, sier Nyheim.

– Trygt å bruke kort

Banken overvåker fortsatt systemene sine nøye, både for å sjekke at alt fungerer som det skal og for å rydde unna eventuelle feil.

DNB opplyser at banken skal gjøre en grundig analyse av årsakssammenhengen og sørge for at denne feilen ikke oppstår igjen.

– Det er trygt å bruke kortene nå. Det har det vært hele tiden. Det er ikke sånn at pengene blir borte, men det har vært et problem med at tidligere reserverte beløp ikke blir slettet, sier kommunikasjonsrådgiver Andreas Nyheim.

Mens problemene pågikk oppdaget mange at de sto oppført med beløp i nettbanken som var lavere enn de skulle være, og noen har også vært i minus uten at de skulle være det.

Feilen gjaldt transaksjoner som var gjort noen dager tilbake i tid. Banken har ikke oversikt over hvor mange kunder som var rammet eller hvor store beløp det var snakk om totalt.

DNB ble først klar over problemene onsdag.

Finanstilsynet følger med

Seksjonssjef Olav Johannessen i Finanstilsynet sier at de er blitt orientert om hendelsen og om bankens arbeid for å rette feilen og hjelpe kundene.

– Finanstilsynet følger opp at banken setter i verk tiltak for å sørge for at systemene fungerer som de skal, sier Johannessen til NTB.

Forbrukerrådet ber kundene om å overvåke kontoene sine nøye.

– Kunder som er usikre, bør ta en titt på de siste bevegelsene på sin konto, sier fagdirektør for finans Jorge Jensen i Forbrukerrådet.

– Følg nøye med

Forbrukerrådet slår klart fast at DNBs kunder ikke skal få regningen for problemene med doble betalinger hos banken. De ber folk overvåke kontoene sine nøye.

– Forbrukere som har blitt utsatt for dobbel belastning, skal kunne få rettet trekket vederlagsfritt, altså uten å måtte betale noe for det. Ansvaret for denne feilen ligger hos banken, sier fagdirektør for finans Jorge Jensen i Forbrukerrådet til NTB.

Jensen slår fast at kundene selvsagt ikke skal betale strafferenter for eventuelle overtrekk som skyldes de tekniske problemene.

– Kunder som er usikre, bør ta en titt på de siste bevegelsene på sin konto. Feilen skal være mulig å finne, ettersom det er snakk om doble belastninger, sier fagdirektøren.