Forbrukerrådet til DNB-kunder: – Følg nøye med

FEIL: DNB varsler på sine hjemmesider torsdag morgen at tekniske problemer fortsatt gjør at enkelte av bankens kunder har blitt trukket dobbelt ved Visa-reservasjoner.Foto: Skjermdump / NTB scanpix
FEIL: DNB varsler på sine hjemmesider torsdag morgen at tekniske problemer fortsatt gjør at enkelte av bankens kunder har blitt trukket dobbelt ved Visa-reservasjoner. Foto: Skjermdump / NTB scanpix
Forbrukerrådet slår klart fast at DNBs kunder ikke skal få regningen for problemene med doble betalinger hos banken. De ber folk overvåke kontoene sine nøye.

Problemene startet onsdag, men natt til torsdag var de tilbake i stort omfang. Dermed risikerer kunder som bruker DNB-kortet sitt, å bli trukket dobbelt.

– Forbrukere som har blitt utsatt for dobbel belastning, skal kunne få rettet trekket vederlagsfritt, altså uten å måtte betale noe for det. Ansvaret for denne feilen ligger hos banken, sier fagdirektør for finans Jorge Jensen i Forbrukerrådet til NTB.

DNB presiserer at beløpet aldri har blitt trukket to ganger, men at det er en reservasjon som ikke er blitt slettet.

Strafferenter

Han slår fast at kundene selvsagt ikke skal betale strafferenter for eventuelle overtrekk som skyldes de tekniske problemene.

– Kunder som er usikre, bør ta en titt på de siste bevegelsene på sin konto. Feilen skal være mulig å finne, ettersom det er snakk om doble belastninger, sier fagdirektøren.

Folk som mangler dekning på kontoen som følge av feilen, bes bruke kontanter eller kredittkort. Alternativt kan de kontakte DNB for å få utvidet kreditt på sin brukskonto.

– Det som kanskje er et enda større problem er hvis kontoen belastes såpass mye at for eksempel et fasttrekk og andre faktura satt til betaling ikke går igjennom. Mottakeren av betalingen vil ikke få pengene og kan komme til å kreve deg for kostnader ved purring, påpeker Jensen.

Derfor oppfordrer han kundene til å gå inn og se om de har oppsatte trekk som ikke vil gå gjennom på grunn av manglende dekning på kontoen.

Har forståelse for frustrasjon

DNB har forsikret Forbrukerrådet om at forhåndsoppsatte betalinger som avtalegiro vil gå som normalt så lenge kundene har penger på konto.

Kommunikasjonsrådgiver Andreas Nyheim i DNB sier at de har stor forståelse for at kundene blir frustrert i situasjonen som har oppstått.

– Vi prøver å hjelpe kundene med alternativer så godt vi kan. For dem som kommer i en akutt situasjon, så hjelper vi med å tilføre penger på konto så de får betalt det de skal. Det har vi hjulpet mange kunder med det siste døgnet, sier kommunikasjonsrådgiver Andreas Nyheim i DNB til NTB.

DNB beklager

Ifølge informasjonssjef i DNB Even Westerveld, er det ikke snakk om en ny feil, men den samme feilen har ikke latt seg rette opp torsdag.

DNB: Informasjonsdirektør Even Westerveld i DNB.Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
DNB: Informasjonsdirektør Even Westerveld i DNB. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix

– Det har ikke skjedd på nytt, det er den samme feilen der rettingen ikke har fungert optimalt. Vi er mange som jobber på spreng for å rette opp feilen. Vi beklager på det sterkeste og skjønner at dette er ordentlig irriterende, sier Westerveld til TV 2.

Han forklarer at årsaken trolig ligger i en endring som er gjort i bankens datasystem.

– Vi gjorde en endring i datasystemet natt til onsdag, som kan ha forårsaket dette. Men det har vi foreløpig ikke nok informasjon til å verifisere, sier Westerveld.

Hele kriseteamet i aksjon

– Hele kriseteamet vårt har jobbet i ganske lang tid for å løse problemet. Det vi kan si nå er at omfanget er stort, og det er sannsynligvis mange som vil oppleve problemer. Vi jobber på spreng for å rette dette opp, sier kommunikasjonsrådgiver Vidar Korsberg Dalsbø i DNB til NTB.

Den tekniske feilen kan hos enkelte føre til at reservert beløp ikke blir slettet når pengene blir trukket, og at kundene får mindre disponibelt på konto enn de egentlig skulle ha. På sosiale medier renner det inn reaksjoner fra frustrerte kunder. Dalsbø sier han forstår kundenes frustrasjon.

(©NTB / TV 2)

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook