TEKNISK FEIL: Flere DNB-kunder har blitt trukket dobbelt, trolig grunnet en teknisk feil etter en endring i bankens datasystemer natt til onsdag.
TEKNISK FEIL: Flere DNB-kunder har blitt trukket dobbelt, trolig grunnet en teknisk feil etter en endring i bankens datasystemer natt til onsdag. Foto: Larsen, Håkon Mosvold

DNB-kunder belastet dobbelt igjen: – Beklager på det sterkeste

DNB har fortsatt ikke klart å rette opp feilen som gjorde at flere kunder har blitt trukket dobbelt ved betaling både onsdag og torsdag.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Hele kriseteamet vårt har jobbet i ganske lang tid for å løse problemet. Det vi kan si nå er at omfanget er stort, og det er sannsynligvis mange som vil oppleve problemer. Vi jobber på spreng for å rette dette opp, sier kommunikasjonsrådgiver Vidar Korsberg Dalsbø i DNB til NTB.

DNB skrev i en melding på sine nettsider at enkelte kunder opplever å bli trukket dobbelt midnatt til torsdag. Bankens teknikere har siden jobbet med å rette feilen. Klokken 5 torsdag morgen er problemet fortsatt ikke løst. Problemene kan knyttes til de samme feilene kunder opplevde onsdag.

DNB beklager

Den tekniske feilen kan hos enkelte føre til at reservert beløp ikke blir slettet når pengene blir trukket, og at kundene får mindre disponibelt på konto enn de egentlig skulle ha.

På sosiale medier renner det inn reaksjoner fra frustrerte kunder. Dalsbø sier han forstår kundenes frustrasjon.

– Vi beklager på det sterkeste for feilen og har stor forståelse for at kunder er frustrert. Vi ønsker å forsikre kunder om at de ikke trenger å bekymre seg for pengene sine, for pengene vil de få tilgang til igjen, sier Dalsbø.

Ventetid

Kommunikasjonsrådgiveren sier det er to løsninger tilgjengelig for dem som har minus på kortet på grunn av feilen og som har akutte problemer: Det er enten å bruke MasterCard eller å få utvidet kreditt via kundesenteret.

– Men siden så mange er rammet, kan det bli lang ventetid for sistnevnte løsning, tilføyer han.

Dalsbø tilføyer at kunder ikke trenger å kontakte banken, og at feilen vil bli rettet så snart som mulig.

Det er ikke første gang den tekniske feilen rammer DNB-kunder. Også onsdag opplevde kunder at de ble trukket dobbelt. Det skapte sterke reaksjoner på DNBs sider på sosiale medier.

Samme feilen torsdag

Ifølge Informasjonssjef i DNB Even Westerveld, er det ikke snakk om en ny feil, men den samme feilen har ikke latt seg rette opp torsdag.

BEKLAGER: Informasjonsdirektør Even Westerveld i DNB beklager feilen som har oppstått.
Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
BEKLAGER: Informasjonsdirektør Even Westerveld i DNB beklager feilen som har oppstått. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix

– Det har ikke skjedd på nytt, det er den samme feilen der rettingen ikke har fungert optimalt. Vi er mange som jobber på spreng for å rette opp feilen. Vi beklager på det sterkeste og skjønner at dette er ordentlig irriterende, sier Westerveld til TV 2.

Han forklarer at årsaken trolig ligger i en endring som er gjort i bankens datasystem.

– Vi gjorde en endring i datasystemet natt til onsdag, som kan ha forårsaket dette. Men det har vi foreløpig ikke nok informasjon til å verifisere, sier Westerveld.

– Skal ikke ta lang tid

Han understreker at det ikke bør ta lang tid før feilen er rettet opp og de som har blitt trukket dobbelt får tilbake pengene sine.

– Det skal ikke ta så lang tid når vi først har fått rettet opp feilen, og de aller fleste har fått tilbake riktig saldo på kontoen sin. Det er viktig å huske på at det er trygt å bruke kortene sine også i dag.

– Mange av våre kunder også kredittkort som man kan bruke, og vi kommer selvfølgelig ikke til å ta overtrekksrente hvis man da har minus på kredittkortet på grunn av denne feilen, sier Westerveld.

Slet også onsdag

Flere DNB-kunder fikk onsdag et sjokk da de skulle sjekke saldoen: For mange hadde kontoen blitt helt tømt, eller til og med havnet i minus.

Flere opprørte kunder meldte om at de hadde blitt trukket dobbelt på konto.

– Vi beklager til alle som har blitt rammet av problemer når de har betalt med Visa-kortet sitt den siste uken, opplyste DNB på sine nettsider.

Kunder ble belastet dobbelt for VISA-transaksjoner i perioden 15. mai til 21. mai. Det førte til at reservert beløp ikke ble slettet når pengene blir trukket, og at kundene fikk mindre disponibelt på konto enn de egentlig skulle ha.

(©NTB/TV 2)