Silje (28) fikk kreft:

– Jeg skulle være solbrun og fresh

Silje Axelsen (28) skulle fjerne det hun trodde var en frisk føflekk. Så fikk hun påvist kreft. Nå advarer hun andre via kampanjen #bareblid.

I 2013 bestemte Silje Axelsen (28) seg for å fjerne en føflekk, da hun synes at den så litt underlig ut.

– Den var litt rar og mørk i fargen, så jeg tenkte at jeg måtte få sjekket den. Jeg fjernet den første gang hos fastlegen min i 2013, forteller hun til God morgen Norge.

Men føflekken kom tilbake. Silje fjernet den to ganger hos fastlegen og to ganger hos hudlegen.

Den tredje gangen hos hudlegen i 2016 fikk hun sjokkbeskjeden.

Som 26-åring fikk hun påvist føflekkreft med spredning til lymfekjertlene.

– Jeg besvimte og kastet opp. Det første jeg tenkte var at jeg skulle dø, for jeg visste at det var hakket mer alvorlig når det var spredning, forteller 28-åringen.

Se hele intervjuet øverst i saken!

Uviten om konsekvensene

Ifølge Silje var hun en typisk norsk jente før sykdommen. Hun tok solarium før ferier, på vinteren og etter trening. Hun brukte solkrem, men gjerne ikke høyere enn solfaktor 8 eller 12 med ekstra betakaroten for å bli ekstra brun.

– Jeg skulle være solbrun og fresh. Jeg hadde ikke peiling på konsekvensene, sier hun.

Symptomer på føflekkreft

Føflekkreft kan oppstå overalt på kroppen. Det kommer oftest som en ny flekk, men kan også komme i en føflekk du har fra før.

Symptomer på føflekkreft kan være en føflekk eler en ny flekk som:

  • Endrer form eller farge, spesielt svart
  • Vokser
  • Klør
  • Blør eller danner sår
  • Har asymmetrisk form
  • Har ujevn farge
  • Har uklar overgang til normal hud

Kilde: Kreftforeningen.no

Dessverre er ikke historien til Silje unik. Vi nordmenn er nemlig i verdenstoppen når det gjelder føflekkreft. Det er det flere årsaker til, ifølge Anne Lise Ryel, generalsekretær i Kreftforeningen.

– En årsak er at vi nordiske har gjennomgående en ganske sart hud, så vi tåler mindre av stråling fra sol og solarium. I tillegg er vi veldig sultne på sola etter en lang vinter. Vi har ganske god råd, vi reiser på ferie, vi oppsøker sola og vi har mye fritid, som gjør at vi er mye ute i sola, sier hun.

Mulig å redusere risikoen

Hudkreft er en av de største kreftformene når det gjelder aldersgruppa 25-50 år, og hvert år dør 300 nordmenn årlig av sykdommen.

Ifølge generalsekretæren kommer 90 prosent av alle hudkrefter av UV-stråler. Både den du får fra sola og fra solarium. Ryel advarer derfor sterkt mot overdreven soling og bruk av solarium.

– Det viktige her er at det er mulig å redusere risikoen. Det er mulig å gjøre noe med det slik at man ikke kommer i en sånn situasjon som Silje gjorde, sier hun og legger til:

– Vi kan ikke ta bort sola, men vi kan heller ta forhåndsregler med å være i skyggen, ta pauser og bruke solkrem. Mens solarium kan vi velge 100 prosent bort, for det er helt unødvendig.

Press på å være brun

Silje beskriver tiden etter beskjeden som svært vanskelig.

– Jeg prøvde å gjøre normale ting som å jobbe, være med venner og trene, for jeg visste at jeg ikke ble noe bedre av å grave meg ned. Men det har vært veldig tøft, for man får døden veldig nærme på seg, sier hun.

FØFLEKKREFT: Silje Axelsen (28) fikk i 2016 påvist føflekkreft etter at hun fjernet denne føflekken gjentatte ganger hos fastlege og hudlege. Foto: Privat
FØFLEKKREFT: Silje Axelsen (28) fikk i 2016 påvist føflekkreft etter at hun fjernet denne føflekken gjentatte ganger hos fastlege og hudlege. Foto: Privat

I august har Silje vært kreftfri i tre år.

Hun forteller at hun opplevde et press på å være «brun og blid» fra både sosiale medier og venninner før sykdommen.

– Jeg kjente på det presset at man skal være brun når man kommer hjem fra ferie. Og jeg husker at når jeg hadde vært på ferie og kom hjem, så gledet jeg meg til at folk skulle si: «Shit, så brun du er!». Det er veldig rart at det har blitt en kultur og en trend, og enda verre er det nå med sosiale medier og influencere som fronter det.

Det sier Ryel seg enig i.

– Det er et ganske stort press på denne aldersgruppen. Det er mye markedsføring mot billig og gratis solarium, og at man bør ta det ofte for å bli brun og fresh.

#Bareblid

På bakgrunn av dette tar Silje og Kreftforeningen nå opp kampen mot solarium og overdreven soling gjennom kampanjen #bareblid.

– Det Silje har vært i gjennom er en sjokkartet opplevelse, og hun gir det et ansikt nå. Den kampanjen vi har startet er for å si at det ikke er verdt det. Det er ikke verdt å måtte gå gjennom noe sånt, og vi ønsker ikke at folk skal måtte det, hvis det kan unngås, sier Ryel.

Hun er svært glad for å ha med Silje på laget. Silje på sin side forteller at denne kampanjen er svært viktig for henne, og påpeker at vi kun trenger å være blide, og ikke brune.

– Jeg vil ikke at noen skal oppleve det jeg har opplevd. Solarium er et tiltak det er så lett å velge bort. Og når vi er i sola kan vi heller smøre oss, oppfordrer 28-åringen.

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook