bompenge-strid:

Venstre-Melby ut mot Frps krisemøte

Oslo 20190506.Det internasjonale valutafondet (IMF) overleverer sin uttalelse om norsk økonomi og økonomisk politikk til finansminister Siv Jensen (Frp). Bilde fra Jotunheimen i bakgrunnen.Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
SKIVEBOM: Guri Melby sier Venstre sitter rundt bordet i regjeringen for å kjempe for bompenger. Foto: NTB Scanpix og TV 2
Siv Jensen vil ha krisemøte i regjeringen om bompenger. – Ikke nødvendig, svarer Venstres Guri Melby. Hun lover at Venstre skal stå opp for bompenger i regjeringen.

Melby sier til TV 2 at det etter hennes syn ikke er behov for noe krisemøte om bompenger.

Mandag gikk Frp-leder Siv Jensen ut i VG og sa hun hadde innkalt regjeringspartiene til krisemøte.

– Det som er krise er at ikke alle har et miljøvennlig alternativ og er tvunget til å bruke bil. Vi må sørge for at alle kan ta trikk, t-bane, buss og at det er en trygg sykkelvei der folk bor, sier stortingsrepresentant Guri Melby.

Hun mener Frp må stå opp for den politikken de har vært med på i årene de har hatt samferdselsministeren.

Kjempe for bompenger

Melby mener Venstre oppgave i regjering med bompenge-kritikerne i Frp er dette: Sørge for å holde på bompenger.

– Vi skal sørge at alle har gode, miljøvennlige alternativ. Det er derfor Venstre sitter i de rommene i regjeringen. Å få ned utslippene fra transport er noe av det viktigste for å få ned klimagassutslippene og få ren luft. Da trenger vi et miljøparti rundt bordet i alle regjeringens møter, som sørger for å kjempe for mer penger til kollektiv og sykkel og holder på det som reduserer trafikk: nemlig bompenger.

– Er det nødvendig med så mye oppmerksomhet rundt bompenger fra de etablerte partiene?

– Jeg mener vi kan ha en diskusjon om bompenger og hvert enkelt prosjekt, men det er rart at stadig flere parti kaster seg etter å si at «nok er nok». Alle partiene, også Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Fremskrittspartiet, har stemt for dette i Stortinget. Grunnen til at man har gjort det er fordi det får ned trafikken og det bidrar til å finansiere viktige kollektivtilbud.

Ikke bare lommebøker

Melby mener debatten om bompenger er blitt for smal.

– Det handler bare om konsekvensene for lommeboka til den enkelte og ikke det brede bildet av hva vi ikke får uten bompenger. Da får vi ikke de store kollektivprosjektene, men mer trafikk, kø, kaos og klimagassutslipp. Det tror jeg ingen ønsker.

Et av tiltakene Siv Jensen pekte på i VG er at «staten tar en større del av regningen». Melby sier høyere statlig bidrag i finansieringen av kollektivutbygging kan være en løsning.

– Vår viktigste oppgave er å sikre god finansiering av de gode kollektivtrafikkprosjektene. Det vi bør diskutere er om vi kan øke den statlige finansieringen av for eksempel Fornebu-tunellen, super-buss i Stavanger eller andre tiltak, sier Venstre-politikeren.

– Hvor skal det kuttes når dere tar penger fra et sted?

– Vi bruker mer enn nok midler på samferdsel at vi kan finansiere det innenfor dagens budsjett. Det er mange prosjekter som kan slankes og gjøres billigere, hevder Melby.

– Populistiske viser

Byrådsleder i Oslo, Raymond Johansen (Ap), fnyser av Jensens invitasjon til krisemøte.

Han er også kritisk til at samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) mandag gjorde det klart at reduserte bompengeinntekter i byene ikke skal håndteres ved å øke prisene for bilistene.

POPULISME: Raymond Johansen angriper Frp.
POPULISME: Raymond Johansen angriper Frp. Foto: Hagen, Fredrik

– Det kommer av at Frp har panikk og nå skal late som at de er mest imot bompenger i hele verden. Uansett om de har hatt samferdselsminister i seks år, og har hatt all mulighet gjennom seks år til å gjøre noe. Så dette er valgkamp, og ikke noe annet, sier han til TV 2.

Han mener partiet bør ta ansvar.

– Nå ser de i Fremskrittspartiet at Bompengepartiet vokser. Og etter seks år med finansminister og samferdselsminister, så synes jeg ærlig talt det ville vært mer voksent å ta et ansvar i stedet for å løpe fra det, og komme med noen halvkveda populistiske viser.

Byutviklingsbyråd i Bergen, Anna Elisa Tryti (Ap), sier Frps nye forslag er frekt.

– Jeg synes det er defensivt og frekt. Regjeringen har invitert de store byregionene til å inngå byvekstavtaler med nullvekstmål til grunn, for at vi skal ta Parisutfordringen på klima på alvor. Og det er transport som er den store forurenseren, sier hun til TV 2.

Samferdselsminister Jon Georg Dale tiltak mandag vil i praksis innebære at hvis inntektene svikter eller kostnadene øker, må prosjekter tas ut av pakken dersom ikke prosjektene nedskaleres eller kostnadene ved disse reduseres.

– Videre vekst i bompenger kan ikke fortsette, sier Dale til TV 2.

– Vi skal klare å holde oss til kostnadene som er lagt, deretter kutte kostnadene på en del prosjekter for å få ned bompengene, legger han til.

Han avviser at det er en panikkløsning.

– At de er sinte viser at forslaget har konkrete konsekvenser. De får ikke skrive ut evigvarende bompenger til bilistene. Det vil ikke være mulig for rødgrønne-politikere å øke bompengenivået. Det viser at vi er på rett vei, sier samferdselsministeren.

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook