7.000 mister jobben hos bilgigant

Slik skal de spare milliardbeløp.

Ford kvitter seg med 7.000 ansatte, mange av dem i Europa. Dette bildet er fra fabrikken i Valencia, hvor de blant annet produserer Mondeo og flerbruksbilene S-Max og Galaxy. Foto: Scanpix.
Ford kvitter seg med 7.000 ansatte, mange av dem i Europa. Dette bildet er fra fabrikken i Valencia, hvor de blant annet produserer Mondeo og flerbruksbilene S-Max og Galaxy. Foto: Scanpix.

Aksjekursen deres har fått juling de siste årene, samtidig som Ford sliter med salget i flere markeder.

Det har ført til en større snuoperasjon som etter planen skal være i mål i løpet av 2019. Her handler det om både effektivisering og kostnadskutt. Ford kutter hele 7.000 stillinger på verdensbasis, det tilsvarer rundt ti prosent av den samlede arbeidsstokken.

Totalt skal det vært snakk om årlige besparelser på over 5 milliarder kroner.

Europa står for en betydelig andel av kuttene. Etter at vår del av verden lenge var et lyspunkt for bilgiganten, har det gått langt tyngre de siste årene.

Kutter bilmodeller

Salget har falt, samtidig som regnskapstallene har blitt røde. Bare tredje kvartal i fjor, tapte Ford 245 millioner euro i Europa. Det tilsvarer rundt 2,4 milliarder kroner. Og slik kan det ikke fortsette.

For Europas del er det snakk om betydelig reduksjon i antall ansatte. Fabrikker vil bli stengt og Ford skal også trekke seg ut av ulønnsomme enkeltmarkeder. Dessuten skal de avslutte produksjonen av modeller som ikke er profitable.

Blant modellene skal Ford særlig ønske å kutte i utvalget av flerbruksbiler. Dette er en modelltype som har tapt mye salg de siste årene. Samtidig har Ford satset mye på biltypen, med modeller som B-Max, C-Max, S-Max og Galaxy.

Her testet vi Fusion, lenge før tiden

C-Max er en av Ford-modellene som vil forsvinne, og neppe bli erstattet. Biltypen har tapt mye salg de siste årene, samtidig som det er vanskelig å tjene penger på modeller som dette.
C-Max er en av Ford-modellene som vil forsvinne, og neppe bli erstattet. Biltypen har tapt mye salg de siste årene, samtidig som det er vanskelig å tjene penger på modeller som dette.

Forsvinner Mondeo?

Det har en tid vært kjent at særlig C-Max har levd farlig. For denne typen biler er lav pris svært viktig. Dermed er det også vanskelig å ta ut særlig gode marginer. Tvert imot skal Ford ha tapt mye penger på flere av sine flerbruksbiler.

Det er også uklart om dagens Mondeo vil bli erstattet. Salget har falt kraftig, ikke bare i Norge, men i de aller fleste markeder. Stasjonsvognene har de siste årene blitt skviset hardt av både crossovere og SUV-er. Her hjemme har nok Mondeo også tapt mye salg til ladbare hybrider. Dagens Mondeo er søstermodell til Ford Fusion som selges i USA. De to bilene er nær identiske. Og det er allerede kjent at Ford skal droppe Fusion hjemme i USA.

Blir det derimot en ny generasjon, kan det være aktuelt å utvikle denne sammen med en ny modell for det kinesiske markedet, eventuelt også at den produseres der. Å ta frem en helt ny Mondeo bare for det europeiske markedet er nok lite aktuelt.

Mondeo fylte 25 år, her ser vi nærmere på alle generasjonene

Ford skal avslutte produksjonen av automatgirkasser ved sin fabrikk i Bordeaux, Frankrike. Det har ført til store protester og demonstrasjoner her. Foto: Scanpix.
Ford skal avslutte produksjonen av automatgirkasser ved sin fabrikk i Bordeaux, Frankrike. Det har ført til store protester og demonstrasjoner her. Foto: Scanpix.

SUV-offensiv

Ford er rammet av flere ulike problemer i Europa. Det britiske markedet er svært viktig, her har all usikkerheten rundt Brexit også påvirket Ford. Det fallende salget av dieselbiler er en annen faktor. I tillegg er Ford sent ute med elektrifiserte biler.

Digre Explorer kommer nå til Europa, og Norge.
Digre Explorer kommer nå til Europa, og Norge.

De har nok også tapt mye salg på at de lenge ikke hadde mer enn én SUV i det europeiske markedet: Nemlig Kuga. SUV-ene har økt markedsandelene sine kraftig de siste årene, den kjøpefesten har ikke Ford fått sin del av.

Men nå ruster de opp. En ny innstegs-crossover er på vei. Dessuten skal Ford begynne å selge den store SUV-en Explorer i Europa. Den kommer til Norge i høst, som ladbar hybrid. Med tanke på at denne biltypen kommer gunstig ut avgiftsmessig her hjemme, er det en bil som bør kunne ha potensiale.

Blant strategiene til Ford nå er også å satse tyngre på pickuper og andre nyttekjøretøy. Det påvirker naturligvis også satsingen i vår del av verden.

Du kan faktisk kjøpe en Volvo som er laget i Kina

Se video: En av verdens dyreste biler – og med god grunn