Elbilsalget er rekordhøyt i Norge. Nesten halvparten av nybilene som er solgt så langt i år er elektriske.

Det vi si at populariteten, og utvalget, aldri har vært større.

Vi vet også at biler som selger godt som nye, er etterspurte i bruktbilmarkedet. Dette gjelder også for elbiler. Ikke alle vil, eller har anledning, til å kjøpe seg en helt ny bil.

Dessuten kan det å kjøpe en brukt være et smart valg som kan gi deg mye bil for pengene. Men som alltid med bruktbilkjøp – det er en del ting man bør være oppmerksom på og sette seg litt nøyere inn i før man kjøper.

Gjør man en liten jobb i forkant, kan dette definitivt bidra til at man får en bil man er fornøyd med, som passer til behovet og som bidrar til å øke eiergleden og redusere utgiftene.

Her er våer beste tips til deg som er ute etter brukt elbil:

Tesla Model 3 ligger an til å bli Norges mest solgte bil i år, men ikke alle skal ha ny elbil.
Tesla Model 3 ligger an til å bli Norges mest solgte bil i år, men ikke alle skal ha ny elbil.

1. Lademulighet:

Om du ikke har ledemulighet, helst hjemme, eller på jobb, blir det fort upraktisk med elbil. Da mener vi du bør vurdere sterkt en gang til om du faktisk skal kjøpe.

En elbil trenger normalt langt hyppigere påfyll av energi enn en tilsvarende fossilbil. Spesielt på vinterstid.

Sjekk også hva det vil koste deg å sette opp en godkjent hjemmeladestasjon, for det bør du absolutt ha.

Om noen år ser bilen din kanskje slik ut

2. Rekkevidde:

Det er alltid smart å sjekke litt rundt hva som er realistisk rekkevidde. Ofte er det langt lavere enn man skulle tro. Litt eldre elbiler har gjerne oppgitt rekkevidden etter den mildt sagt optimistiske NEDC-normen. Nyere har etter den mer realistiske WLTP-metoden.

Men det er altså sjelden at bilene går like langt som fabrikktallene sier. Særlig på vinteren kan rekkevidden reduseres dramatisk. Ofte til det halve av hva du oppnår i sommerhalvåret.

Kjører du ofte en fast rute, kan det også være smart å sette seg litt inn i hvordan lademulighetene underveis til målet er. Elbilkjøring handler mye om litt ekstra planlegging av turen.

3. Ladeløsning:

De aller fleste elbiler kan hurtiglades. Men ikke alle. Da tar plutselig ladestoppen mange timer før du kan kjøre videre. Dette er absolutt noe man må sjekke før kjøp.

På de fleste hurtigladere kan elbilene lades fra ca. 20- og opp til 80 prosent av batterikapasiteten på rundt en halv time, om batteriet er varmt.

Nyere hurtigladere lader ofte med høyere hastighet enn eldre. Begrensingen ligger ofte i hvor mye lading elbilen klarer å ta i mot. Dette er også noe som bør sjekkes / man setter seg litt inn i før man kjøper elbil.

Tror elbiler vil vrakes tidligere enn andre biler

4. Garantier:

Batteriholdbarheten har det vært knyttet en god del spørsmål til. Men det viser seg at det er lite feil med selve batteriene og at de holder veldig godt. Om noe går galt, kan ofte bare de cellene som er defekte byttes.

De fleste bilprodusentene har batterigarantier på mellom 5 og 10 år, med en tillatt svekkelse på mellom 20 - 30 prosent av kapasiteten innenfor garantiperioden.

Elbiler har ellers samme garanti som vanlige biler. Det vil si 5 års fabrikkgaranti. Unntaket kan være bruktimporterte biler. De har i en del tilfeller den garantien som gjelder for landet den ble registrert i først. Det er bare Norge som har 5 års fabrikkgaranti.

Mange norske importører har i perioder slitt med å dekke etterspørselen til elbil-sultne nordmenn og importert brukte biler selv. Disse har ofte norske betingelser og full 5 års fabrikkgaranti. Sjekk nøye hva som gjelder på bilen du ønsker å kjøpe.

Les også: Slik var det å kjøre elbil for 46 år siden

5. Vinter og varme

I Norge er det som kjent både vinter og kaldt deler av året. Å ha en bil med godt varmeapparat er derfor viktig. Ikke alle elbiler har utstyr som varmeseter, rattvarme eller varmepumpe.

Dette gjelder gjerne eldre og/eller bruktimporterte biler. Så igjen; sjekk dette nøye før kjøp.

Elbiler som ikke har dette utstyret er selvfølgelig fullt ut brukende, men altså kaldere og kan også ha kortere rekkevidde. Dette skal selvfølgelig speiles i prisen, som skal være vesentlig lavere.

6. App:

Mye av det vi omgir oss med kan styres og sjekkes via en app på mobiltelefonen. Så også på noen av elbilene. På andre er det ikke noen app tilgjengelig. Vi snakker om ting som forvarming av bil og batteri, ladestatus etc. som appen kan brukes til.

Dette er også noe som bør sjekkes ut om det er viktig for deg.

Denne elbil-bestselgeren forsvinner – blir ikke erstattet

7. Servicehistorikk / slitasje

Som på alle andre biler er servicehistorikk og eierhistorikk viktig. Mange av elbilene er ganske nye og bør derfor har komplett servicehistorikk.

Det er også smart å sjekke når de neste servicene er og hva disse koster. Kontrollér også for eventuelle tidligere skader og ta en generell grundig sjekk av bilen, alt fra dekk til steinsprutskader.

Mange elbiler bremses lite, da regenereringen fra elmotoren fungerer som en slags "motorbrems". Det høres kanskje selvmotsigende ut, men det gjør at bremsene ofte må byttes. Ikke på grunn av slitasje, men på grunn av rust. Absolutt verdt en litt nøye sjekk det også.

Er man ikke veldig bilkyndig selv, er det aldri en dårlig ide å få tatt en grundig test av bilen, enten av fagfolk eller NAF.

Brannfakkel om elbilene: Politikerne ante ikke hva de tok tak i

Video: Sjekk ut denne elbilduellen