Her får du familiebil og råskinn – i ett

Prisen kan nok også overraske.

Ford kommer nå med helt ny ST-utgave av sin Focus. Bensinutgaven byr på hele 280 hestekrefter.
Ford kommer nå med helt ny ST-utgave av sin Focus. Bensinutgaven byr på hele 280 hestekrefter.

I fjor lanserte Ford en helt ny utgave av sin Focus. Bilen ble ny fra innerst til ytterst.

Fords ambisjon med Focus er at den skal være den mest kjøreglade, sikre og praktiske familiebilen i klassen.

Først ble den lansert som en velutstyrt Titanium-variant, en luksuriøs Vignale-modell og en sportslig og senket ST-Line. Så kom Active med litt økt bakkeklaring og en dose offroad-styling. Nå er det klart for enda en modell.

280 hestekrefter

Ford har nemlig akkurat vist frem de første bildene av den helt nye råtassen Ford Focus ST, som stasjonsvogn.

Den er utviklet av Ford Performance og ankommer Norge i løpet av sommeren.

Ford kjører to drivlinjer her, enten bensin eller diesel. Noen elektriske alternativer har de ikke.

Den nyeste generasjonen av Fords 2.3-liters EcoBoost-bensinmotor er med sine 280 hestekrefter den sterkeste motoren som noensinne har blitt levert i en Focus ST. Den kan fås enten med en 6-trinns manuell girkasse eller som 7-trinns automatgirkasse.

Her får du mye luksus til svært hyggelig pris

Den ser ganske uskyldig ut, men velger du Focus ST med bensinmotor får du hele 280 hestekrefter å leke deg med.
Den ser ganske uskyldig ut, men velger du Focus ST med bensinmotor får du hele 280 hestekrefter å leke deg med.

Digert bagasjerom

Prisene er også klare. Focus ST med 280 hk starter på 546.000 kroner som femdørs kombi, 560.100,- som stasjonsvogn.

Focus stasjonsvogn byr på ett av klassens største bagasjerom.
Focus stasjonsvogn byr på ett av klassens største bagasjerom.

Sistnevnte har nå vokst seg til å bli en fullverdig familiebil. Bagasjerom på hele 608 liter er helt på topp i denne klassen og faktisk også en god del mer enn det storebror Mondeo har å by på.

Diesel er som kjent ikke det hotteste i det norske bilmarkedet for tiden, men Ford tar også inn en slik utgave. Da snakker vi 2-liter på 190 hestekrefter. Det bør gi bra kraftoverskudd, men samme morofaktor som med bensinmotoren må du nok ikke regne med.

Til gjengjeld sparer du endel penger. Dieselutgaven starter på 452.000 kroner som femdørs kombi. Stasjonsvogn har startpris på 466.100 kroner.

Den leverer en kjøreopplevelse du sent vil glemme

I siste generasjon har Ford Focus vokst til å bli fullverdig familiebil. Men Ford sørger også for å ha sporty alternativer.
I siste generasjon har Ford Focus vokst til å bli fullverdig familiebil. Men Ford sørger også for å ha sporty alternativer.

Forvirre kjøperne?

Focus ST kommer også med flere kjøremodu: Glatt, normalt og sport. Velger du Performance-pakken kan du også velge «Track mode». Perfekt for banekjøring!

Stort bagasjerom er nevnt. Focus ST får nå også for første gang muligheten for tilhengerfeste. Det er noe veldig mange norske bilkjøpere ønsker seg.

PS: Ford risikerer nok å forvirre noen kjøpere når de tilbyr bilen både som ST og ST-Line. Sistnevnte er en egen utstyrsversjon med blant annet sporty styling. Den har Ford rullet ut på flere modeller de siste årene.

LES MER: 10 ting du bør vite om nye Focus

Se video: Ekte 80-tallshelt fra Ford