Den verdenskjente katten har over åtte millioner følgere på Facebook, og har i årevis underholdt mennesker på sosiale medier med sitt noe spesielle utseende.

Fredag opplyser familien at «Grumpy Cat» døde i armene til matmor på tirsdag. Katten ble syv år gammel, og døde etter komplikasjoner fra en urinveisinfeksjon.

Det skriver The New York Times.

– Bortsett fra å være vår baby, og et kjært medlem av familien, har «Grumpy Cat» fått flere millioner mennesker verden over til å smile, selv i de tøffeste tider, sier familien i en uttalelse.

Mange dyr oppnår berømmelse på sosiale medier, men få kan vise til lignende popularitet som den verdenskjente katten.

Hun ble først introdusert for verden for seks år siden da eieren publiserte av bilde av katten på Reddit hvor hun skrev: «Møt Grumpy Cat.»

Utseendet til «Grumpy Cat» har vært å se på nærmere 900 produkter i en offisiell butikk, hun har deltatt i en reklamefilm for frokostblandingen «Cheerios», og vært den offisielle «talskatten» for Friskies kattemat.

Katten har også vært å se i sin helt egne spillefilm «Grumpy Cat's Worst Christmas Ever», samt gitt ut en bok som nådde sjuendeplass på bestselger-lista til New York Times.

Ifølge avisen har «Grumpy Cat» tjent nærmere 100 millioner dollar, som tilsvarer cirka 800 millioner norske kroner.

Men til tross for kattens sure utseende, påpeker eierne at hun var langt i fra gretten og sur.

– Hun var super-søt og veldig kosete, har familien uttalt ifølge New York Times.