Brannfakkel om elbilene: Politikerne ante ikke hva de tok tak i

– Elbil-politikken er åpenbart i en ond sirkel.

Jon Winding-Sørensen er redaktør i Bilforlaget AS – og svært kritisk til den norske elbilpolitikken. Foto: Scanpix/Montasje.
Jon Winding-Sørensen er redaktør i Bilforlaget AS – og svært kritisk til den norske elbilpolitikken. Foto: Scanpix/Montasje.

Norge er i særstilling som elbil-land. Ingen kjøper flere elbiler i forhold til folketallet, enn oss nordmenn.

Men dette koster også enorme summer. Staten går glipp av milliardbeløp årlig, fordi elbilene i motsetning til bensin- og dieselbiler hverken har avgift eller moms.

Hvor riktig er det egentlig at elbilene har så mange fordeler i Norge? Og har politikerne egentlig sett konsekvensene av det systemet som gjelder på dette området?

Jon Winding-Sørensen er redaktør i Bilforlaget AS og har i flere tiår vært en tydelig stemme i samfunnsdebatten. Nå har han skrevet en kommentar på bransje-nettstedet Bilnytt.no der han harselerer med den norske elbilpolitikken. Her er noe av det han skriver på Bilnytt:

Staten bestemmer

Det virker helt utrolig, men det skal altså ikke mer til enn et revidert nasjonalbudsjett, der det egentlig ikke sto noe, for at det går opp for ganske mange at vi faktisk lever i et øst-tysk 1960-1970-system. I hvert fall hva kjøp og salg av biler angår. Vi behøver ikke gå lenger enn til Wikipedia for å få oppskriften:

«Planøkonomi er et økonomisk system der staten fastsetter hva som skal produseres av varer og tjenester, i hvilken mengde, og hvordan disse skal distribueres mellom innbyggerne.»

I Norge har vi den enestående situasjonen at staten har bestemt at de som vil kjøpe bil kan slippe å betale en eneste krone i avgift, ikke en gang moms, hvis de kjøper en bestemt type bil. Og halvparten av den tradisjonsrike norske bilbransjen blir belønnet fordi de tilfeldigvis er i stand til å levere dette statsbestemte produktet.

Den andre halvparten straffes nådeløst, fordi de sitter med de gale produktene.

Fikk du med deg at dette bilmerket forsvant fra Norge?

Norsk elbilpolitikk startet da man forsøkte å legge til rette for produksjonen av elektriske Th!nk i Norge. Det var neppe mange politikere som den gangen så for seg at avgiftsfritak og null moms skulle føre til dagens situasjon. Foto: Scanpix
Norsk elbilpolitikk startet da man forsøkte å legge til rette for produksjonen av elektriske Th!nk i Norge. Det var neppe mange politikere som den gangen så for seg at avgiftsfritak og null moms skulle føre til dagens situasjon. Foto: Scanpix

Skulle hjelpe Th!nk

«Dette er en villet politikk», sa finansministeren da hun slapp katta ut av sekken og fortalte at nye 3 milliarder måtte hentes fra Pensjonsfond Utland for å kompensere for alle bilavgiftene som ikke blir betalt fordi folk – under over alle undere – velger avgiftsfritt alternativ.

Dette er altså bare en uke etter at Jaques Mimiane fra IMF ba henne holde henda unna Oljefondet.

I Norge startet frislippet av elbiler da vi forsiktig forsøkte å støtte norsk industri ved elbilen Th!nk. Prisverdig, men en håpløs tanke før vi fikk mer brukbare batterier. Da var Th!nk død, men momsfrihet og andre fordeler eksisterte.

Elbil-politikken er åpenbart villet inn i en ond sirkel som bare vil gjøre at det selges færre og færre fossile biler med lavere og lavere inntekter og større og større behov for å dekke opp dette «underskuddet» fra andre kilder.

De første elbilene: Plutselig var de borte fra markedet

En lang rekke Tesla Model 3 står klare til å bli overlevert nye eiere. Dette er Norges mest solgte bil så langt i år. Foto: Scanpix
En lang rekke Tesla Model 3 står klare til å bli overlevert nye eiere. Dette er Norges mest solgte bil så langt i år. Foto: Scanpix

Pøse biler på Norge?

Når det gjelder elbiler er det åpenbart at det er villet at denne planøkonomiske galoppen bare skal fortsette. Ingen har diskutert hva som vil skje når elbilsalget tørker inn utover høsten, mens alle bilprodusentene venter på at EUs nye bøteregime i forhold til utslipp trer i kraft. Det er vel ingen som tror at inntektene fra fossilt vil fyke i været da?

Og hva vil skje når Europas bilindustri opplever elbil-aversjon på sine store markeder og begynner å pøse biler på Norge der det er marked for slikt? Vil de måtte dumpe prisene? For elbilene MÅ ut, ellers venter solid bøter. Hvilke andre land har et oljefond de kan bruke for å fjerne avgifter som virkemiddel til å gjøre en uønsket vare attraktiv?

Mercedes EQC er siste nytt på elbilfronten. Det sier mye om vår posisjon som elbilland at Mercedes la lanseringen av bilen til Norge.
Mercedes EQC er siste nytt på elbilfronten. Det sier mye om vår posisjon som elbilland at Mercedes la lanseringen av bilen til Norge.

Dårligst gjennomtenkte politiske grepene overhodet

Bilfabrikkene er ikke forberedt på dette – Europa har bare 3 prosent andel av verdens batteriproduksjon. Andre markeder er ikke forberedt på dette, og ingen kan i sin villeste fantasi tenke seg å bruke Norge som eksempel – vi som avtar 0,2 prosent av verdens bilproduksjon.

Men dette er altså en villet politikk som også de som ikke er interessert i elbiler før teknologien og infrastrukturen blir litt mer moden må være med på å betale. Ved å tappe oljefondet.

Den norske elbilperioden vil bli stående som et av de dårligst gjennomtenkte politiske grepene overhodet, og som nok et minnesmerke over politikere som ikke ante hva de tok tak i, eller kunne overse konsekvensene av.

Men, som sagt, det er villet.

Hele kommentaren ble publisert først i sin helhet på Bilnytt.no.

LES MER: Her er en politiker som vil fjerne ALLE elbil-fordelene

Se video: Gode råd for deg som tenker å kjøpe brukt elbil