Noen bilmerker skiller seg mer ut enn andre på design og særegne løsninger. Citroën, som forresten fyller 100 år i år, er definitivt et slik bilmerke. De har ofte valgt å gå sine helt egne veier.

Eksemplene på det er mange. Det skulle vel holde å nevne biler som 2CV, Traction Avant, Ami, CX og ikke mist den legendariske «Padda» som egentlig heter ID eller DS. Biler som alle ble oppfattet som litt sprø, banebrytende og spesielle da de kom.

En annen ting som tradisjonelt kjennetegner Citroën er høy grad av komfort.

Med deres nye konsept som har fått navnet 19_19, viser Citroën sin tolkning av hvordan de ser for seg utviklingen av komfort for kommende modeller.

Inspirert av flyindustrien, veves aerodynamikk og høyteknologi sammen i en moderne innpakning. Samtidig trekkes linjene til legendariske modeller som DS og CX og XM, alle kjent for særpreget design og god komfort.

Det nye Citroën-konseptet, 19_19 ser ganske så futuristisk ut.
Det nye Citroën-konseptet, 19_19 ser ganske så futuristisk ut.

800 kilometer rekkevidde

Noe av det mest iøynefallende er de store hjulene som er designet i samarbeid med Goodyear. Med en dimensjon på 255/30 R 30 sørger de for å bidra til inntrykket av at 19_19 svever over veien.

Drivlinjen består av et batteri på 100 kWh som leverer energi til to elmotorer på til sammen 340 kW. Sammen med et moment på hele 800 newtonmeter sender de 19_19 fra stillestående til 100 på fem sekunder og gir en toppfart på 200 kilometer i timen.

Rekkevidden for 19_19 er hele 800 kilometer, målt med WLTP-metoden.

Med induksjon kan bilen lades, enten den står parkert eller er i bevegelse, avhengig av infrastruktur. Hurtiglading sørger for at du i løpet av 20 minutter kan lade tilsvarende en kjørelengde på 600 kilometer.

Dette mente de om fremtidens bil - i 1974

Rekkevidden på Citroën 19_19 skal være på 800 km.
Rekkevidden på Citroën 19_19 skal være på 800 km.

Tar komfort til neste nivå

Tanken er at 19_19 tar komforten du finner hjemme i stua inn i bilen, og flytter grensene for hva man kan forvente av fremtiden for Citroën Advanced Comfort, som de så fint kaller det.

Den er utstyrt med et nytt system som kombinerer Progressive Hydraulic Cushions, som vi kjenner fra dagens C4 Cactus og nye C5 Aircross, og et kamerasystem som registrerer ujevnheter i veien for aktiv styring av støtdemperne.

Med en akselavstand på rett over tre meter, og en total lengde på 4.65, er det god med plass til passasjerene, som takket være ulike typer setedesign får hver sin private sone inne i bilen.

I stedet for å fylle bilen innvendig med skjermer, bruker man projeksjon på bilens store glassflater. Skjermer finnes riktignok, men på utsiden av dørene. Det gjør at man kan ønske brukerne velkommen, eller kommunisere med de som befinner seg utenfor bilen.

Denne bilen skulle bli redningen deres – det gikk dårlig!

Vil det være slike biler vi kjører om noen år?
Vil det være slike biler vi kjører om noen år?

Selvkjørende og underholdende

Full støtte for selvkjøring er selvsagt på plass, og ved hjelp av kunstig intelligens vil en personlig assistent sørger for at alle i bilen får informasjon og underholdning tilpasset dem – også uten at de andre i bilen blir forstyrret.

19_19 vises på den store teknologimessen VivaTech, som åpner i Paris denne uken.

Så gjenstår det å se om det blir noe mer enn våte drømmer og fantasier av dette. Men det hadde vært veldig morsom om Citroën kom tilbake til å være litt ville og gale, synes vi.

Les også: Enkel og billig Citroën – men eierne elsker den

Video: Se video av denne Citroën-klassikeren her