Oljetankeren Amjad er ett av fartøyene som ifølge rapportene er rammet av sabotasje.
Oljetankeren Amjad er ett av fartøyene som ifølge rapportene er rammet av sabotasje. Foto: Karim Sahib/NTB scanpix

Øker sikkerheten for norske skip etter sabotasje

Sjøfartsdirektoratet høyner sikkerhetsnivået for skip i havnebyen Fujariah etter at den norske oljetankeren fikk et hull i skroget.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Et av de fire fartøyene som rammet av det som omtales som sabotasjehandlinger, var et norsk skip, melder Al-Arabiya TV.

TV-kanalen kringkastet mandag klokken 11 lokal tid de første bildene av skipene.

Den norske oljetankeren MT Andrea Victory skal ha blitt truffet av en ukjent gjenstand og fikk et hull i skroget.

– MT Andrea Victory rapporterer at mannskapet er uskadet men at det er et hull i området ved en av de bakre tankene. Skipet er ikke i fare for å synke, sier rederiet Thome i en pressemelding.

Flere sabotasjer

Saudi-Arabia uttalte mandag at to av landets oljetankere var blitt sabotert søndag utenfor Fujairah.

Oljetankerne er påført «betydelige skader», ifølge Saudi-Arabias energiminister Khalid al-Falih. Den ene tankeren var på vei til Irans erkerival Saudi-Arabia for å lastes opp med råolje som skulle videre til USA.

Iran har tatt til orde for gransking etter sabotasje mot flere skip i Omanbukta.

De forente arabiske emirater opplyste søndag at kommersielle fartøy av ulik nasjonalitet var blitt utsatt for sabotasjehandlinger utenfor Emiratenes havneby Fujairah, som ligger ved Omanbukta.

Øker sikkerheten

På bakgrunn av hendelsene høynet Sjøfartsdirektoratet mandag ettermiddag midlertidig sikkerhetsnivået for norske skip i havnebyen Fujairah ved Omanbukta.

– Bakgrunn for økning i sikkerhetsnivå er begrunnet med at vi ikke vet eksakt hva som har skjedd, og ser det derfor som hensiktsmessig å øke årvåkenheten for norske skip i området. Når en vet mer om hva som har skjedd, kan det føre til at sikkerhetsnivået vil bli regulert på nytt, skriver de på deres nettsider.

Kommunikasjonsdirektør i Sjøfartsdirektoratet, Dag Inge Aarhus, forteller at det er planer både om bord og i regelverket som forteller litt om hva mannskapet skal gjøre når de ulike nivåene trer inn.

– Jeg kan ikke gå inn på detaljer, fordi det har med sikkerheten å gjøre, men det handler spesielt om det å være ekstra årvåken, sier han til TV 2.

Ifølge Aarhus gikk de ut med denne sikkerhetsendringen, da de vet for lite rundt situasjonen som har oppstått.

– Tiden vil vise litt mer om hva som har skjedd, og om sikkerhetssituasjonen. Så vil vi vurdere fortløpende om hva som er hensiktsmessig å gjøre i dagene som kommer, sier Aarhus.

Den eksakte avgrensningen vil bli formidlet til de aktuelle skip gjennom blant annet Norges Rederiforbund.

HULL I SKROGET: Dette bildet, som ble tatt utenfor Fujairah mandag, viser den norske oljetankeren Andrea Victory med skader under vannlinjen. (Photo by HANDOUT / Emirati National Media Council / AFP)
HULL I SKROGET: Dette bildet, som ble tatt utenfor Fujairah mandag, viser den norske oljetankeren Andrea Victory med skader under vannlinjen. (Photo by HANDOUT / Emirati National Media Council / AFP)