Så langt har 267.238 nordmenn kjøpt den siden den kom i 1974. Fortsatt ruller nesten 150.000 eksemplarer på norske veier. Den er Norges vanligste bil. Dessuten har den vært Norges mest solgte bil også. Ikke mindre enn 18 ganger! Det er VW Golf vi snakker om.

Det nærmeste vi kommer en nasjonalbil i et land hvor vi ikke har noen egen bilproduksjon. Golf har rett og slett en unik posisjon blant norske bilkjøpere.

For bare ta en titt rundt deg på parkeringsplassen på jobben, utenfor kjøpesenteret, ut av vinduet eller rundt deg i trafikken: Det tar det garantert ikke lang tid før du får se en Golf.

Og en til, en til og enda en.

VW Golf Mk1, som første generasjon kalles, er allerede en bilklassiker. Dette gjelder særlig GTI-modellen som her er avbildet.
VW Golf Mk1, som første generasjon kalles, er allerede en bilklassiker. Dette gjelder særlig GTI-modellen som her er avbildet.

Som en potet

Vi synes James May i Top Gear/The Grand Tour oppsummerte VW Golf veldig bra. Han uttalte:

– Egentlig trenger vi bare VW Golf. Alle de andre bilene klarer vi oss strengt tatt uten.

Det er mye rett i dette. VW Golf finnes jo i et utall varianter. Fra småkjipe, billige tredørs biler med liten motor og lite utstyr, til sinna GTI- og R-utgaver. VW har et utall drivlinjealternativer å tilby enten du vil ha bensin eller diesel. Du får den som ladbar hybrid og ikke minst bestselgeren her hjemme de siste årene, den elektriske e-Golfen.

Du får den som stasjonsvogn, med firehjulsdrift, med manuell og automat, osv. osv. Når det er sagt; vi er glad for at utvalget av biler er litt større enn bare VW Golf, tross alt. Men May har rett. Det finnes én som de fleste kan bruke og leve med.

VW Gol er bilismens svar på poteten. Den kan brukes til det meste.

Nei – brukt dieselbil trenger ikke være katta i sekken

Fjerde generasjon VW Golf kom som 1998 modell og var en milepæl i Golf-historien.
Fjerde generasjon VW Golf kom som 1998 modell og var en milepæl i Golf-historien.

Litt trått i starten – så kom den som ett skudd ...

Som nevnt kom VW Golf helt tilbake i 1974, men i starten lugget det litt... Det første året endte med en 18. plass på salgsststistikken og 1.670 biler. Volvo 140-serien var suverent mest solgt det året.

Det skulle faktisk drøye helt til 1981 før Golfen virkelig kjempet i toppen blant Norges mest solgte biler. Det året ble den kun slått av Mazda 323. Ikke før i 1992, altså nesten 20 år etter lanseringen, gikk den helt til topps.

Siden har den stort sett holdt seg i toppen. Kun slått i noen år av Toyota Corolla / Avensis og i noen år av den større VW Passat. I fjor tok elektriske Nissan Leaf førsteplassen. I år ligger Golf igjen an til å kjempe helt i toppen. Kanskje med Tesla Model 3 og BMW i3 som de argeste konkurrentene.

Det aller beste Golf-året, sett med norske øyne, var 2015. Da ble hele 16.388 biler levert.

Om ikke lenge lanseres åttende generasjon av den populære bilen. Så eventyret er ikke på noen måte over for modellen.

Se hva de som eier VW Golf mener om bilene sine her:

Utvalget av ulike modeller og generasjoner av VW Golf på bruktmarkedet er stort.
Utvalget av ulike modeller og generasjoner av VW Golf på bruktmarkedet er stort.

I bruktmarkedet

Godt salg over flere tiår gjør at det også finnes veldig mange biler i bruktmarkedet. De eldste begynner å bli litt uvanlige både i trafikken og i bruktbilannonsene. Første- og nå også til dels andre generasjon Golf begynner å bli samlerobjekter. Det samme gjør cabrioletmodellene.

Men enn så lenge er det relativt humane bruktbilpriser på de fleste Golf-modellene. Det skyldes mange biler i bruktmarkedet. Vi snakker om flerfoldige tusen.

Du får 20 år gammel bil med omsorgsbehov for ca. 6.000 kroner og oppover. For 100.000 kroner kan du få en brukt e-Golf fra 2014 og kan du legge 200.000 kroner i det får du en tøff Golf GTI fra 2010 med over 200 hestekrefter, bare for å nevne noen eksempler.

Brukte VW Golf fra broommarked.no finner du her:

Brukte VW Golf fra finn.no finner du her:

Dette er av nyeste generasjon VW Golf, nemlig en litt høyere Alltrack med 4Motion firehjulsdrift fra 2017.
Dette er av nyeste generasjon VW Golf, nemlig en litt høyere Alltrack med 4Motion firehjulsdrift fra 2017.

Utfordres

Men kanskje truer det noen mørke skyer i horisonten for VW Golf? Bilismen er i endring. Bensin- og dieselmotorer er i stor grad på vei ut. Inn kommer nye og elektriske modeller.

Også her er VW langt framme. Det finnes per i dag ingen annen produsent som satser så offensivt og bredt på elbiler de neste årene som nettopp VW.

De åpnet tidligere denne måneden for bestillinger av sin nye og elektriske ID.3, som er den første i en helt nye serie med elbiler i ulike segmenter. Etter det vi erfarer kommer ikke neste generasjon VW Golf i elektrisk utgave. Den drivlinjen er forbeholdt ID - som skal bli den nye folkevogna fra VW. Den tredje i rekken etter den legendariske Bobla, og altså Golfen.

Men i dag, på selveste nasjonaldagen, vinker vi litt med flagget for selveste nasjonalbilen vår. Den er naturlige nok ikke like norsk som hverken brunosten, Eidsvollsmennene eller Wergeland – men at den er nasjonalbilen vår er det i alle fall liten tvil om! Gratulerer med dagen!

VW Golf: Nei - denne bilen hadde ikke VW noe tro på

Video: VW mener at framtiden er elektrisk