Ny og elektrisk SUV fra Mercedes: Så bra er den

Den aller første testen av EQC.

Mercedes lanserer sin elektriske EQC i Norge, den kan fort komme til å selge godt her hjemme.
Mercedes lanserer sin elektriske EQC i Norge, den kan fort komme til å selge godt her hjemme.

Firehjulsdrift, tilhengervekt på 1.800 kilo og mulighet for lastestativ og skiboks. Rekkevidde på over 400 kilometer, batteri på 80 kilowattimer og plass til hele familien.

Dette antar vi lyder som musikk i ørene på norske bilkjøpere. I alle fall dem som liker elbiler – og dem er det ganske mange av etterhvert ...

Bilen er den nye Mercedes EQC som de siste par ukene har hatt verdenslansering i Oslo.

Vi var blant de aller første som tester nykommeren, som er priset fra 616.000 kroner.

Hva er dette?

EQ er navnet på den nye elbil-serien til Mercedes. Førstemann ut er EQC – hvor C-en indikerer at vi er i C-Klasse og GLC-land rent størrelsesmessig. Altså en typisk familie-SUV.

EQC bygger da også i bunn og grunn på samme plattform som bensin / dieselbilen GLC og er med det ikke konstruert som elbil fra bunnen av. Selv om 80 prosent av delene i plattformen er nye.

De neste par årene vil det komme en rekke nye EQ-modeller i ulike segmenter fra Mercedes. EQC er altså førstemann ut.

Les mer om lanseringen som på går akkurat nå.

Likheten, særlig bakfra, med den fossile Mercedes GLC er påtagelig. Ikke helt uten grunn.
Likheten, særlig bakfra, med den fossile Mercedes GLC er påtagelig. Ikke helt uten grunn.

Hvordan er den å kjøre?

Det første som slår oss når vi skal kjøre avgårde er at girvelgeren på rattet er kliss lik til den i Tesla. Ikke så rart, Mercedes leverte jo en del av delene til Tesla i starten.

EQC triller lydløst avgårde når den settes i Drive og bilen gir et eksklusivt preg, som seg hør og bør i en Mercedes. Styringen er lett og presis, fjæringen myk og komfortabel, uten at den nesten 2,5 tonn tunge bilen krenger særlig mye.

Som i elbiler flest er det lite å si på effekt og bunndrag. Den er rask, komfortabel, og stille. Raust med sikkerhets- og assistentsystemer gjør ferden sikker og bilen moderne.

Vi får også anledning til å være med på test på førerassistentsystemene og kan ikke annet enn å la oss imponere av hva denne bilen klarer å fikse på egenhånd om føreren svikter eller ikke strekker til i en kritisk situasjon. Enten det er snakk om unnamanøver, automatisk nødbrems, fotgjengere eller syklister som uventet dukker opp.

Det er heller ikke til å komme fra at gode seter, mye utstyr, bra materialkvalitet og lekkert design øker velværet ombord i EQC.

Norge først i verden med å åpne for bestilling av Mercedes EQC

De store digitale skjermene har de siste årene blitt et kjennemerke for Mercedes.
De store digitale skjermene har de siste årene blitt et kjennemerke for Mercedes.

Hvordan er plassen?

Bilen er 4,7 meter lang og er dermed ikke liten, eller veldig kompakt. Men noen hadde nok forventet at den skulle være enda et hakk større. Det var i alle fall det vi oppfattet fra de som så bilen.

Men plassen ombord er helt grei, den. Førerplassen og forsetene er som vi allerede har vært inne på, et svært godt sted å være. Baksetet rommer også voksne og relativt store sideruter gir både lys og utsyn, samtidig som hode og knær har den plassen som behøves, selv for oss med over 190 centimeters høyde. Helt klart godkjent det også.

Men vi stusser litt over kardangtunnelen i gulvet bak, som dermed ikke er flatt. Bilen har nemlig ingen kardang. Det er nok rett og slett etterlatenskaper fra fossilbilen GLC. Det gjør midtplassen i baksetet noe mindre komfortabel enn hva den kunne ha vært.

Frunk, er et relativt nytt ord i norsk vokabular. En avart av "Trunk" som er amerikansk for bagasjerom. Frunk er front-trunken – altså et bagasjerom foran. Både Tesla, Jaguar i-Pace og Audi e-tron har det. Men ikke EQC. Der brukes den plassen til ulike elektriske komponenter.

Bagasjerommet bak har relativt høyt gulv og en gulvlem som kan løftes opp. Mercedes selv sier at bagasjeplassen er på rundt 500 liter.

I tillegg kan EQC altså både trekke tilhenger på 1800 kilo og ha lastestativ / takboks. Det gjør denne til en fullverdig familiebil, om du ikke har et enormt plassbehov.

EQC er noe mindre enn for eksempel Audi e-tron, mye mindre enn Tesla Model X, men ganske lik Jaguar i-Pace i størrelse.

Her var vi på avdukingen av EQC – i Stockholm

EQC er en elektrisk familie-SUV som bør ha potensiale her hjemme.
EQC er en elektrisk familie-SUV som bør ha potensiale her hjemme.

Går den bra?

Mercedes EQC har to motorer – én på hver aksel. Det gjør at bilen har firehjulsdrift og dermed bør takle rufsete norsk føre og vinterveier bra.

Effekten er på 408 hestekrefter, eller 300 kW, om du foretrekker det. Dreiemomentet er på hele 760 Nm. Det er nok til å sende den 2,5 tonn tunge bilen fra 0-100 km/t. på bare 5,1 sekunder. Så den oppleves som mer enn sprek nok.

Toppfarten er elektronisk begrenset til 180 km/t. Mercedes EQC har et 80 kWh batteri og oppgitt strømforbruk på mellom 2,3 – 2,5 kWt/mil.

Vår testtur på en heller grå, kjølig og regnfull maidag viser forbruk på over 2,7 kWt/mil. Selv med mye og pen landeveiskjøring. Det er relativt høyt, til en helt ny elbil å være.

Mercedes oppgir en rekkevidde på 374 – 417 km, under gode forhold. Vår fulladede EQC viser en estimert rekkevidde på 320 kilometer når vi drar avgårde på testtur denne vårdagen. Greit, men ikke i nærheten av imponerende. Vi tror også at man skal være forberedt på kortere rekkvidde på en kald vinterdag, med snøføre.

Da snakker vi fort rundt 250 kilometer, eller under... Hvor langt er det til hytta, sa du?

Slik blir VWs nye elbil:

Mercedes EQC byr på god innvendig plass og, i kjent stil, interiør av høy kvalitet.
Mercedes EQC byr på god innvendig plass og, i kjent stil, interiør av høy kvalitet.

Finest utenpå eller inni?

EQC har en typisk SUV-fasong. Vi kjenner igjen mye fra GLC, men denne er litt mer avrundet i alle bauger og kanter. Selvfølgelig i aerodynamikkens navn for å spare energi og å hente ytterligere kilometre til rekkevidden.

Om du liker de litt kantete SUV-ene så kan nok denne bli litt "såpestykke". Særlig fronten med grill og lykter som går veldig i ett, kan være litt uvant. Bakfra er den litt mer tradisjonell og – igjen, veldig lik GLC, med de smale baklyktene. Men bilen ser både pen og moderne ut.

Vi liker designet – selv om det er helt uten wow-faktor. Vi synes også at den er litt farge-avhengig. Det samme gjelder forresten felgene. Som alltid er hjulene viktige for utseende på en bil, så det er smart å titte på alternativene som finnes til denne, før man bestemmer seg.

Innvendig er den typisk Mercedes. Vi kjenner igjen betjeningen av klimaanlegg og varmeapparat fra C-Klasse. Den lange kombinerte digitale skjermen for infotainment og instrumenter har vi også sett før. Den gir et moderne uttrykk, samtidig som det er både pent og lettbetjent. Rattet er lite tykt og deilig å holde i.

Hele interiøret holder høy klasse og er pyntet opp med blå LED-striper og noen litt merkelige kobber-dekor-greier på luftdysene. Sistnevnte er kanskje mer spesielt, enn pent?

Alt i alt er nye EQC en bil som er lett å like også når det gjelder utseendet. Vi synes den er enda finere innvendig enn utenpå.

Rykter om ny mega-SUV fra Volvo

Alt i alt er Mercedes en både fin, sikker og en god bil, men den byr ikke på de helt store nyhetene.
Alt i alt er Mercedes en både fin, sikker og en god bil, men den byr ikke på de helt store nyhetene.

...og konklusjonen er:

Mercedes EQC er definitivt en fin-fin bil – akkurat slik du forventer av en Mercedes. Velutstyrt, påkostet, pen og fornuftig. Dette er helt klart en bil som vil få mange fornøyde kunder.

Mercedes EQC:

  • Motor: Elektrisk.
  • Batteri: 80 kWt.
  • Effekt: 408 hk / 760 Nm.
  • 0-100 km/t: 5,1 sek.
  • Toppfart: 180 km/t.
  • Forbruk: 2,23- 2,5 kWt/mil.
  • Rekkevidde: 374 - 417 km.
  • L - B - H: 476 – 188 – 163 cm.
  • Bagasjerom: Ca. 500 liter.
  • Pris fra: 609.000 Kr.
  • Pris testbil: Ca. 700.000 Kr.

Men vi føler likevel at Mercedes ikke har tatt den helt ut her. Snarere tvert i mot. De har tatt noen snarveier. Det at den mangler bagasjerom foran, det faktum at den har en kardangtunell som ikke gir flatt gulv i baksetet og et i overkant høyt strømforbruk og dermed ikke veldig lang rekkevidde, skuffer litt.

Utseendet er også noe anonymt. Men mange og gode sikkerhets- og assistentsystemer trekker opp.

EQC byr rett og slett ikke på det siste lille ekstra og innovative som vi ofte forventer derfra. Uten at det er noe feil med bilen av den grunn.

Mercedes starter med det trygge når de ruller ut en ny serie av elbiler. Så får vi se om de satser litt dristigere etter hvert.

Les også: Topp 5: Dette bør du vite om den nye elbilen fra Mercedes

Video: Se video av Mercedes EQC her