Noen kommer – og noen går. Slik er det ofte. Også i bilverdenen.

Nå nærmer det seg siste avgang for en av de største bilsuksessene på norsk jord de siste årene. Nemlig den elektriske e-Golfen. For allerede neste sommer er det stopp for den populære, folkelige og alminnelige elbilen.

For ganske nøyaktig fem år siden var vi i Berlin og kjørte den for aller første gang. Dømt til suksess, slo vi i vår test i etterkant. Uvitende om hvor rett vi skulle komme til å få ...

Forrige uke var vi atter i Berlin. Nå for å se på arvtageren VW ID.3 som vil entre markedet omtrent likt som e-Golfen trekker seg stille og rolig tilbake. Det er selvfølgelig ikke tilfeldig.

Ingen ny og elektrisk Golf

VW Golf er en modell som helt klart vil være med oss videre framover. Om ikke lenge viser VW åttende generasjon av bilen som kom helt tilbake i 1974, som erstatter for billegenden Folkevogna, eller Bobla.

Etter det vi erfarer vil ikke den nye Golf-generasjonen komme i el-utgave. Hvert år produseres det ca 2.000.000 VW Golf, men bare 16.000 av disse er e-Golf. Altså en veldig liten andel. Men rundt halvparten av disse ender opp i Norge, hvor nettopp elbil-utgaven har blitt den nye folke-Golfen og står for rundt 80 prosent av salget av modellen her hjemme.

Selv om modellen er noen år gammel, så selger den fortsatt godt. Den kan faktisk bli Norges mest solgte bil i år.

Les hva de som eier en VW e-Golf mener om bilene sine her:

VW e-Golf er et alminnelig syn på norske veier.
VW e-Golf er et alminnelig syn på norske veier.

Ved lanseringen kostet bilen 244.000 kroner og ga mye bil for pengene. I løpet av de fem årene som har gått, har startprisen steget til 326.000 kroner. Det er fortsatt en konkurransedyktig pris. Dessuten har rekkevidden og utstyrsgraden økt underveis i livsløpet.

Dette var vår konklusjon i testen i 2014: VW Golf er gode, fornuftige, velkjørende og ikke minst svært folkelige biler. Det faktum at modellen er Norges mest solgte gang på gang, underbygger dette.

e-Golfen følger opp dette på en glimrende måte. Mer alminnelig kan det ikke bli. Så har da også det norske folk allerede trykket den til sitt hjerte. Responsen har vært overveldende.

Ikke uten grunn. Bilen er nemlig nok en innertier fra VW. Den er intet mindre enn en gavepakke til det norske folk. Billig, velutstyrt og fornuftig som den er.

I alle fall om du klarer å leve med en begrenset rekkevidde og om du ikke har et skrikende behov for å bli sett.

Her kan du lese mer fra lanseringen av ID.3:

Fra rett over 100.000 kroner, brukt

Den har også tidvis holdt seg nesten skummelt godt i pris. Det er vel en av de få, alminnelige bruktbilene som faktisk tidvis har hatt en verdistigning. Les mer om det her:

Godt med påfyll av andre elbilmodeller og det faktum at årene som går også gjør noe med bruktbilprisene, gjør at du nå kan få e-Golf for rett rundt 100.000 kroner. Da en av de tidligste modellene og mer ca 150.000 kjørte kilometer.

Kan du legge 200.000 i en brukt VW e-Golf, får du en 2-3 år gammel bil, som har gått ca 35.000 kilometer.

Brukte VW e-Golf fra Finn.no finner du her:

Brukte VW e-Golf fra Broommarked finner du her:

Det man kanskje bør tenke litt ekstra på om man skal ha en av de eldre bilene, er at ikke alle har varmepumpe. Nyere biler har også noe økt rekkevidde.

En del biler har også kommet hit til lands som bruktimport. Også her kan det være noe avvik i utstyr, så sjekk nøye før kjøp.

Når det gjelder arvtageren VW ID.3, så ser det ut som om den også får en flying start. Av de 30.000 bilene som skal bygges av den aller første varianten 1ST, så ble 10.000 av disse revet bort allerede første dag. Man behøver neppe være spåmann for å gjette at mange nordmenn allerede har sikret seg et eksemplar.

Vil du heller ha en ny e-Golf så begynner, som du skjønner, så smått å haste for å sikre seg et eksemplar, før den blir borte for godt.

Les også: Dette bil VWs viktigste bil siden Bobla

Video: Slik blir den nye VW Passat