Skal du oppleve et adrenalin-kick på veien, er legendariske Nürburgring et godt alternativ.

Det er flere grunner til at et sted rundt en million turister og bilentusiaster fra hele verden valfarter til hvert år.

Vi kan jo nevne noen av dem: Denne banen er vanvittige 20,8 kilometer lang, har 73 svinger, 600 meter høydeforskjell fra topp til bunn – og den er livsfarlig. Så farlig er den, at da Niki Lauda krasjet her i 1976, og ble stygt skadet, bestemte man at den var for farlig for Formel 1.

Farlig er den fortsatt. Men nå er den åpen for publikum!

Betale bompenger – og kjøre i vei

Hvem som helst kan altså komme med (mer eller mindre) hvilken som helst bil, buss eller MC – betale bomavgiften – og ta seg en runde, eller to.

Det er to andre muligheter også: Man kan leie en bil, og kjøre rundt i den. Eller man kan ta ring-taxi.

Det siste betyr kort og godt at du får sitte på med en som virkelig kan banen. I en bil som er bygget for akkurat dette.

Velger du det siste er det særlig én sjåfør og én bil, vi vil anbefale.

Se video: Her får Broom-Vegard sitte på med Top Gear-stjernen

Bil til 20 millioner – minst

Drar du nå, får du nemlig sitte på med den raskeste sedanen som noen gang har rundet Nürbrugring: Jaguar Project 8.

Bak rattet på den sitter Dale Lomas. Han er spesielt rekruttert til å kjøre akkurat denne bilen, med sin bakgrunn fra racing og ti år som ring-taxi-sjåfør.

Vi kan skrive under på at han virkelig kan sakene sine. Vi har nemlig kjørt med ham før. I en BMW M3. Men Jaguaren er en hel del råere – noe du skjønner, når du hører prisen: Project 8, som kun lages i 300 eksemplarer og selges på det "sivile" markedet, koster 20 millioner kroner. Så kan du legge på avgiftene.

Avgifter blir det en del av, på en bil med 5-liters V8-motor med 600 hk – og firehjulsdrift. Her får G-kreftene virkelig fritt spillerom!

Sist vi tok ring-taxi holdt det på å galt da vi møtte en MC

Ingen som henger med ...

Project 8 fikser den mest utfordrende asfalt-racerbanen på planeten på 7 minutter og 21 sekunder. Det er brennfort! Mye raskere enn for eksempel Mercedes AMG E 63 S 4Matic, BMW M3, Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio og for den del superbilen Lamborghini Aventador. Det sier litt!

Så her er dert bare å få på seg hjelmen, feste firepunkts sikkerhetsbeltet og trekke pusten.

Du har kanskje opplevd å sitte i taxi på racerbane før. Det har vi også. Men i denne bilen, på denne banen, er det likevel noe helt unikt! Her er det trafikk, masse blinde svinger, bakketopper og ikke minst varierende vær. Under vårt besøk var det både regn og sol – og snø!

Broom-Vegard er i alle fall klar:

– Denne taxi-turen glemmer jeg aldri!

Kikk deg inn på videovinduet øverst i artikkelen, så får du en skikkelig smakebit på hvordan det oppleves.

Topp 5: Verdens råeste veier

Broom har også laget en minutt for minutt-reportasje på banen. I løpet av en runde var det TRE gule flagg, på grunn av ulykker! Se video under: