Rykter om ny mega-SUV fra Volvo

Og den er kanskje ikke langt unna.

Dagens XC90 er en velvoksen bil. Men kanskje drar Volvo til med en SUV som er enda et hakk større.
Dagens XC90 er en velvoksen bil. Men kanskje drar Volvo til med en SUV som er enda et hakk større.

SUV-en XC90 har vært en stor suksesshistorie for Volvo helt siden første generasjon kom på markedet tilbake i 2002.

Timingen var perfekt den gangen. XC90 var blant annet en stor suksess i USA og sørget for helt livsviktige inntekter for Volvo.

Andre generasjon kom tilbake i 2015 og var da første bil ut fra "nye Volvo". Den kom fem år etter at de ble solgt fra Ford til kinesiske Geely. Store investeringer og et omfattende utviklingsløp lå bak. Nye XC90 hadde store sko å fylle, samtidig som den skulle stake ut kursen for en helt ny modellrekke.

Det har den klart til fulle. Volvo leverer nå rekordresultater og legger opp til omfattende vekst de kommende årene.

Etterspurt i USA

Nå skriver svenske Teknikens Värld at Volvo planlegger en helt ny toppmodell som skal være hakket over XC90 i størrelse. De omtaler prosjektet som XC100 og går langt i å antyde at bilen skal være klar i 2022/2023.

Hvis dette blir en realitet, går Volvo inn i markedet for de såkalte "mega-SUVene", der vi i dag finner biler som Mercedes GLS og BMW X7.

At Volvo kan tenke seg å få sin del av dette markedet, er ikke overraskende. Ryktene om en større SUV enn XC90 har gått helt siden første generasjon ble lansert. Særlig fra det amerikanske markedet ble en slik bil etterspurt. Der ble XC90 sett på en ganske kompakt bil. Men Volvo hadde den gang svært begrensede ressurser. Derfor kom det ikke noe konkret ut av det.

Denne bilen ble et vendepunkt for Volvo

Første generasjon XC90 var kanskje ikke verdens beste bil, men for Volvo var den uhyre viktig.
Første generasjon XC90 var kanskje ikke verdens beste bil, men for Volvo var den uhyre viktig.

Mange har privatsjåfør

Den situasjonen er endret nå. Det hører nok også med til saken at en XC100 bil ha betydelig potensiale i Kina, som blir et stadig viktigere marked for Volvo.

Det blir antydet av den nye modellen vil bli rundt 5,20 meter lang. Da snakker vi SUV som er velvoksen, selv i amerikanske øyne. Mulighet for syv seter vil være viktig her. Samtidig vil nok noen, særlig i Kina, ønske seg fire eller fem seter – og gedigen plass til de som sitter bak. Der har mange eiere av slike biler egen privatsjåfør.

Volvo er nå i gang med å utvikle en videreføring av storbilplattformen deres som heter SPA. Den debuterte på XC90 og danner også utgangspunkt for V90/S90 og bilene i 60-serien.

Denne Volvoen kan bli et bruktbil-kupp

Andre generasjon XC90 var første nye modell etter at Volvo ble solgt fra Ford til kinesiske Geely.
Andre generasjon XC90 var første nye modell etter at Volvo ble solgt fra Ford til kinesiske Geely.

Kommer i oppgradert utgave

SPA 2 vil være forberedt for elektrisk drivlinje og det er ingen hemmelighet at Volvo planlegger en elbil-versjon av neste XC90. Denne plattformen vil være så fleksibel at den enkelt også kan brukes på så stor bil som XC100.

Senere i år kommer for øvrig en oppgradert utgave av dagens XC90 på markedet. Visuelt sett handler det om en litt bearbeidet grill. Området under støtfangeren er også endret litt. Dessuten en ny kromlist bak. På den sporty R-Design-utgaven har blanke lister blitt blanksvarte.

Her avdukes facelift-utgaven av XC90, i Norge.
Her avdukes facelift-utgaven av XC90, i Norge.

Mildhybrid

Bilen er også oppgradert med det siste av sikkerhetssystemer fra Volvo. Blant annet har Cross Traffic-systemet nå fått nødbrems-funksjon. Som til nå er det all grunn til å forvente at den ladbare T8-utgaven vil være bestselgeren.

I tillegg kommer en ny utgave som heter B5. Det er en mildhybrid med et 48-volts batteri som blant annet lagrer bremseenergi. Det gir litt lavere forbruk og utslipp, i tillegg til at det bidrar til at start/stopp-systemet skal fungere mer sømløst. Den utgaven kan bestilles i andre halvår.

Volvo tilbyr forresten bilen med hele fire forskjellige sete-konfigurasjoner. Den ekslusive Excellence-versjonen har fire separate seter. Den kommer også som fem- og sekssseter – og naturligvis en utgave med syv seter. Til Norge blir bare den siste tatt inn.

LES MER: Volvos første elbil er ikke langt unna

Video: Her smeller bilen i veggen, rett foran øynene våre