Spår Giro-duell mellom disse to tempokanonene

FAVORITTENE: Tom Dumoulin og Primoz Roglic kjempet helt i toppen i Tour de France i fjor. I år blir det en ny duell - nå på italienske landeveier og fjell.
FAVORITTENE: Tom Dumoulin og Primoz Roglic kjempet helt i toppen i Tour de France i fjor. I år blir det en ny duell - nå på italienske landeveier og fjell. Foto: Christophe Ena
TV 2-ekspert forventer en ny, spektakulær utgave av Giro d'Italia.

Kaotisk og uforutsigbart. Det er gjennomgangsmelodien for Giro d'Italia generelt og de siste utgavene spesielt.

Tom Dumoulin, en av de store favorittene i år, vant for to år siden etter akutte mageproblemer underveis på den 16. etappen. Mens sammenlagtlederen parkerte sykkelen i veikanten og rev av seg den rosa ledertrøyen, benyttet konkurrentene anledningen til å stikke av. Han fikk sin revansje på den avsluttende tempoetappen.

Nederlenderen ble den første rytteren noen gang til å få fra 4. plass til 1. plass på den siste dagen av en Grand Tour.

I 2018 hadde Simon Yates sammenlagtseieren i sin hule hånd. Det var før den 19. etappen. Yates lå 28 sekunder foran Dumoulin og hele 3.22 foran Chris Froome. På den 19. etappen angrep Froome med 80 kilometer igjen. Det var et av de mest spektakulære angrepene i sykkelsportens historie. Yates kom i mål nesten 39 minutter bak Froome, som i praksis sikret seg sammenlagtseieren med det elleville stuntet.

Forventer duell mellom Roglic og Dumoulin

Froome er ikke med i år, men det er Dumoulin. Han utfordres først og fremst av Primož Roglič og Simon Yates. Miguel Angel Lopez, Bob Jungels og Vincenzo Nibali kan fort også blande seg inn i kampen om den rosa trøyen.

– Jeg er veldig motivert for å dra tilbake for å fullføre jobben. Jeg har trent svært tøft for å nå dette ene målet, sier Yates.

TV 2-ekspert Mads Kaggestad mener Roglic må bære favorittstempelet.

– Han har vunnet alle etapperitt han har stilt opp i denne sesongen. Han er kjempegod til å klatre og en som kan utfordre Tom Dumoulin på tempo. Jeg forventer at det blir en stor duell mellom dem. Jeg synes også det er spennende med det unge Team Ineos-laget. Pavel Sivakov, Tao Geoghegan Hart og Ivan Sosa er kjempespennende ryttere, sier Kaggestad.

TV 2-eksperten tror Dumoulin vil kjempe helt i toppen om han holder seg unna uheldige episoder som i 2017.

– For hvert dassbesøk blir det mindre sjanse for at det vil skje igjen. Dumoulin har vært heldig at han har sluppet unna med de episodene slik han har gjort. Det ene året klarte han attpåtil å vinne. I sykkelsporten skjer de utroligste ting. Det er helt vanvittig hvordan folk klarer å hente seg inn til tross for at situasjonen ser helsvart ut. Det er interessant at Dumoulin velger å satse såpass hardt på Giroen. Burde han ikke gått all-in på Tour de France? Han har en enorm motor og evne til å restituere seg. Dumoulin har tydeligvis et spesielt forhold til Giroen og ser nok på det som en større mulighet til å vinne enn i Tour de France, analyserer Kaggestad.

Tøff åpningsetappe

I den første uken venter hele fem etapper på over 200 km. Giroen starter med en kort og brutal tempo i Bologna. Den er kun åtte kilometer, men avsluttes med en tøff stigning opp til San Luca. En gjennomsnittlig stigningsprosent på 10,8 gjør at favorittene ikke kan belage seg på å kjøre seg i form underveis.

Tempoetappen (9. etappe) før hviledagen vil for alvor skille klinten fra hveten. Det er ventet at Roglic og Dumoulin vil ligge helt i toppen av sammendraget etter det 34,8 km lange blodslitet.

Første fjelltopp-avslutning kommer på den 13. etappen. Da avslutter rytterne med en 44 km lang klatring opp til Lago del Serrù. Dagen derpå venter en ny tøff prøvelse for rytterne, før en den kuperte 15. etappen avslutter del to av etapperittet.

Dronningetappen venter dagen etter hviledagen. Siste mulighet for klatrerne til å skaffe seg nødvendige sekunder til tempospesialistene kommer på den 20. etappen, en berg- og dalbane-etappe i Dolomittene hvor rytterne knapt rekker å trekke pusten for en ny stigning venter.

Giroen avsluttes med en 17 km tempo i Verona.

– Det er stor kontrast mellom Giroen og Vueltaen, som har disse bratte kneikene. I Italia kjøres det mye lengre etapper. Rittet er kjent for å ha høydramatiske enkeltetapper. Antall tempokilometer kommer til å spille en vesentlig rolle i år, spår Kaggestad.

Han tror mange av de beste spurterne vil gi seg etter 10-12 etapper.

– Den første uken er det flere muligheter for spurterne. Jeg tror Fernando Gaviria, Caleb Ewan og Elia Viviani vil kjempe om seieren på de flate etappene.

Ingen norske ryttere stiller til start i Giro d'Italia.

Lik TV 2 Sporten på Facebook